Default waarde in tabel bepalen door conditionele formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sushike

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2009
Hallo,

Ik zit nu al een tijdje te zoeken op volgend probleem. Ik weet ook niet 100% zeker of het mogelijk is , misschien via VBA, maar daar ben ik al helemaal niet zo sterk in...

Ik heb een tabel met een aantal velden in o.a begindatum, einddatum en active.
De velden begin- en eindddatum zijn Date/time velden, het veld active is een yes/No veld.

Nu zou ik graag hebben dat het veld active als volgt werkt:
=Iif [Begindatum]<= Now() and [Einddatum]>= Now(); yes; no. (
dit veld wordt dus regelmatig bijgewerkt)

Ik heb geprobeerd de formule in te vullen bij de default waarde, maar ik vermoed dat dit niet werkt wegens problemen bij het invullen van nieuwe records?
Is er een manier om op te vangen?

Alvast bedankt

Sushike

Je kunt het in ieder geval oplossen met VBA, door een actie te maken op een formulier bij de gebeurtenis <Bij Aanwijzen>. Dus eerst de vraag: heb je al een formulier gemaakt voor de tabel?

Hallo Michel,

Thanks voor de snelle reactie!

We werken rechtstreeks in de tabellen, dus er is nog geen formulier aangemaakt.
Maar als dit nodig is doe ik dat. moet je dan steeds via dit formulier werken om gegevens aan te passen of op te zoeken?

Groetjes

Sushike

Zou ik zowiezo wel doen; met een formulier kun je de interface ook een stuk gebruiksvriendelijker maken. Persoonlijk probeer ik altijd te voorkomen dat gebruikers rechtstreeks in de tabellen wroeten!
Je kunt overigens ook een Bijwerkquery maken die bij het openen van de db altijd wordt uitgevoerd; daarmee bereik je dan dat in ieder geval bij het starten de gegevens kloppen.
Maar ik zou het verder inderdaad met een formulier verwerken.

Ok, Ik heb een eenvoudig formulier aangemaakt. Ik ben gewoon in de tabel gaan staan en heb op "create form" geklikt en dit formulier heb ik dan bewaard.
(ik heb nog wel geen zoek knoppen en dergelijke, maar daar kan ik dan achteraf wel mee worstelen.)

Kan ik dan de active bepalen aan de hand van de formule?

Hallo Michel,

De bijwerkquery is ook wel een goed idee, en is voor mij een makkellijkere optie.
Alleen hoe laat je zo een query lopen bij het openen van de database?

Hallo,

Ik heb de query autoexec genoemd en nu loopt hij vanzelf wanneer ik de database open.
Super!!
Access wordt echt leuker en leuker :p

Nu ga ik nog op zoek hoe ik de waarschuwing afzet, die verschijnt wanneer de query loopt.

Sushike, met veel plezier en motivatie!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan