Defect mobo?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Freno
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Freno

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2002
Sinds 3 weken heb ik problemen met mijn pc:

windows 10 pro
cpu: i7-4790
mobo: MSI H97 gaming 3
mem crucial 2x8 gb
ssd crucial 256gb
Gigabyte 280x

Pc bevriest korte tijd, waarna programma's niet meer allemaal werken. Pc heeft wisselende bios opstart tijd varierend van 8,7-24,8 seconden. Afsluiten soms binnen 20 seconden, maar ook soms 5 minuten. Scherm en toetsenbord gaan direct op zwart, pc blijft dus wel 5 minuten aan en harddisk toont geringe activiteit. Opstarten windows (na bios) binnen enkele seconden soms herstart na 5 minuten nodig, omdat windows niet opgestart wordt.

Aangezien ik nog oude voeding had, deze vervangen. Heeft niet geholpen.
Memtest86 2x nacht zonder fouten.
Crystaldisk geeft geen SSD en HD fouten
Stresstest cpu zonder problemen blijft keurig op 59C
Streestest GPU geen fouten 79C

2x systeem herstel gedaan, geen verbetering
Zaterdag format c en volledige cleaninstal. In logboek al direct veel foutmeldingen. Bijna alles te maken met dat services te laat gestart werden, dus ook hier loopt het dus niet goed door.
Uiteraard nieuwste drivers, alle windows updates.

Probleem lijkt te zijn ontstaan, nadat ik gegevens ca. 1,5 tb van externe HD naar andere externe HD heb gekopieerd.

Wat kan ik nu nog testen? Is het aannemelijk dat mobo niet correct werkt?
Mijn kennis is hiervoor te beperkt.

Neem aan dat alle ventilatoren en koelblokken stofvrij zijn, is dat zo?

Dat de bios zo lang tijd nodig heeft komt door het initialiseren, die ziet een onderdeel niet goed en dat zal ook wel in windows zijn gevolgen hebben.

Begin met een reseat van alle kabels in de PC en het geheugen als je dat nog niet had gedaan.

Dank je voor je reactie. PC heb ik in augustus gebouwd en staat redelijk stofvrij. Zit wel een oude ssd als extra schijf in. Deze zal ik er vanavond uithalen.
Wordt vervolgd.

Vandaag toch weer paar vastlopers gehad. Pc wilde ook niet meer afsluiten. In het logboek zag ik veel meldingen, waaronder:

kan RPC mode niet uitvoeren
user data storage_1a89e8_servicesgestopt
contact data gestopt
host services gestopt
app niet gestart binnen vereiste tijd

Misschien toch software gerelateerd?

Ja die is er uit. Alle nieuwste drivers staan er op, dit wordt Door msi live update bevestigd. Enige wat ik niet heb gedaan is de laatste bios versie. Zeker nu pc niet lekker loopt lijkt me dit risico vol en buiten dat zijn de aanpassingen uit de laatste bios versie niet heel ingrijpend.

Heb voor de zekerheid ook de virusscanner met firewall er af gehaald en gebruik nu de standaard Windows bescherming. Ga niet heel veel doen op de pc wat mogelijke besmetting kan veroorzaken.

Laatst bewerkt:
Weet niet of het goed blijft gaan maar tot dusver lijkt het probleem weg te blijven. Vermoed nu dat de unattended virusscanner de boosdoener was.

Laatst bewerkt:
Probleem is na verwijderen virusscanners niet meer opgetreden en werkt prima. Dank voor meedenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan