defecte usb controller?

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcelkok724

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2003
Mijn vader zijn pc valt steeds in een heftige error (zie onderstaande afbeelding)

http://img150.imageshack.us/img150/3905/dscn95980zf.jpg

Hij heeft in het verleden een usb controller geinstalleerd (Digiconnect 5-poorts USB PCI adapter) door eerst de kaart te plaatsen en daarna pas software te gaan installeren :confused:

Nu hebben we de kaart er helemaal uitgehaald maar blijft hij dezelfde foutmelding krijgen. Ik gok erop dat de software van de usb controller voor problemen blijft zorgen maar hoe verwijder ik deze software. In systeem beheer staan de volgende usb controllers,

http://img240.imageshack.us/img240/5102/dscn96683gg.jpg

We hebben op de gok al een aantal controllers uitgeschakkeld maar niks helpt.

Is het moederboard misschien naar stuk of wat doen wij verkeerd?

Groetjes en alvast bedankt!!!:thumb:

Laatst bewerkt:
Ik ga ervan uit, dat je onder WinXP werkt.
Wanneer je alle 'originele' software en drivers, die destijds bij de pc geleverd zijn nog hebt, kan je alle USB-software verwijderen. Wanneer je de pc opnieuw aanzet, zal deze automatisch de drivers weer gaan installeren.
Krijg je de foutmelding dan alsnog, dan ligt de oorzaak ergens anders.
Krijg je de foutmelding niet meer, dan kan je (volgens de juiste procedure) de nieuw USB-kaart opnieuw proberen.
Krijg je de foutmelding dan opnieuw, dan weet je genoeg .....

Valijn zei:
Ik ga ervan uit, dat je onder WinXP werkt.
Wanneer je alle 'originele' software en drivers, die destijds bij de pc geleverd zijn nog hebt, kan je alle USB-software verwijderen. Wanneer je de pc opnieuw aanzet, zal deze automatisch de drivers weer gaan installeren.
Krijg je de foutmelding dan alsnog, dan ligt de oorzaak ergens anders.
Krijg je de foutmelding niet meer, dan kan je (volgens de juiste procedure) de nieuw USB-kaart opnieuw proberen.
Krijg je de foutmelding dan opnieuw, dan weet je genoeg .....

Ik ga er vanuit dat xp alleen drivers terug zet van usb apparaten die fysiek aanwezig zijn en alle oude dan definitief weg laat? Kom ik niet van de regen in de drup als ik alle usb software verwijder? Toetsenbord gaat ook via USB nml

1 Je geeft aan dat het probleem w.s. is ontstaan na het plaatsen van de controller.
2 Dat het 'fysiek' verwijderen hiervan geen resultaat had.
3 Dat je niet weet welke driver in het 'lijstje' die van de bewuste controller is.

Dit was een mogelijke oplossing, waarbij - zodra je de pc opnieuw start - de drivers opnieuw worden geïnstalleerd.
Dus geen probleem

Je kan toch gewoon in apparaatbeheer naar nieuwe hardware zoeken, indien ze gedeinstalleerd waren, of enablen indien ze waren disabled.:rolleyes:

Indien een Via chipset, deze weer installeren, indien de enhanced driver niet werkt.

Hang er even een ps/2 tokkelbord en muis aan.

Het aardige is nu juist dat als je drivers verwijderd en opnieuw de pc opstart, direct wordt gezocht naar onontbeerlijke monitor, toetsenbord en muis.

Voorbeeld: verwijder de driver voor muis en toetsenbord uit je hardware en bij herstart worden deze direct weer geïnstalleerd. Dit geldt ook voor op USB aangesloten randapparaten. Ook een usbcontroller wordt direct weer gedetecteerd.
Het aansluiten van andere (ps2) apparaten is derhalve niet nodig.

Hoi Lange Pier,

Wat de 'patient' aangaf was dat hij wél de controller had verwijderd, maar niet de daarbij horende driver, omdat niet bekend was wélke.
Angezien hij totnutoe niet meer heeft gereageerd, blijft het daar 'hangen' en dus ook of hij de door mij geadviseerde procedure heeft gevolgd.
Ergo: vanwege de onjuiste installatieprocedure is niet duidelijk of dit de oorzaak is (geweest).
Het blijft dus wachten op een reactie van Marcel ......

Groet, V.

de usb controller ligt er nu helemaal naast en de muis + toetsenbord zitten op de standaard usb 1.0 aansluiting op het moederboard. Tijdens opstarten wordt er dus niks gedetecteerd, dit is dus niet normaal begrijp ik? Moederboard kapot?

Indien je de bios hebt gereset, staat de USB denkelijk ook uit, lijkt mij sterk dat nu ineens je mobo is overleden, ook een herinstall van SP1 of 2, afhankelijk welke de laatste was, die erop gezet was, kan helpen.

M'n vader heeft XP er helemaal opnieuw opgezet en inmiddels doet de muis en het toetsenbord het weer. Rare is dat dezelfde lijst usb controllers er nog staan

http://img240.imageshack.us/img240/5102/dscn96683gg.jpg

De verdachte usb controller software is er dus af en de verdachte usb controller ligt naast de pc. De foutmelding

http://img150.imageshack.us/img150/3905/dscn95980zf.jpg
blijft terug komen. Voornamelijk bij het gebruik van de webcam in combinatie met skype. Ik denk toch iets van de usb controller op het moederboard

Die foutmelding heeft te maken met verkeerd geinstalleerde, slechte of foutieve drivers, niet specifiek voor USB, en die lijst daarover in apparaatbeheer ziet er goed uit.

Zou eerst de videodrivers upgraden, desnoods eerst de drivers echt wissen met drivercleaner.

Geluidskaartdrivers ook niet vergeten.

En ook de laatste VIA drivers, zit ook die voor de USB in.

Laatst bewerkt:
Als ik eerst video drivers ga wissen, stopt dan de monitor er niet mee?

Hoe kan ik kijken voor driver updates voor de videokaart etc? in apparaatbeheer, stuurprogramma's bijwerken?

Heeft het wel zin om met drive cleaner aan de slag te gaan? XP is namelijk volledig opnieuw geinstalleerd

bedankt voor de hulp zo ver:thumb:

Haal eerst de nieuwe drivers van internet voor de verschillende apparaten, zet die in een apart mapje op je pc.

Verwijder dan de verschillende geinstalleerde drivers.(Wel een voor een)
Herstart na het verwijderen van bv. de videokaartdriver je pc.(Geen zorgen je monitor blijft het gewoon doen)
Windows zal vanzelf komen met: Nieuwe hardware gevonden.
Laat windows niet zelf zoeken naar drivers maar stuur hem naar het mapje waar je je nieuwste drivers hebt geparkeerd.
Installeer die drivers en klaar is marcelkok724:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan