Defecte videokaart geleverd gekregen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Highlight

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2009
Hallo allemaal,

Ik heb gister al de onderdelen van mijn pc binnengekregen en dus ook een gloednieuwe videokaart. Betreft: Ati Radeon HD 4890 1GB. Ok, het zit zo: Ik heb dus een beeldscherm die je dus in de videokaart moet pluggen. Als je dan de PC opstart om de software en alles te installeren, gaat het beeldscherm gewoon aan en komt er een scherm waar je instellingen en alles moet doen. De kast heb ik nog open gehouden, en ik zie dus ook dat er lampjes op de videokaart gaan branden zodra je de pc aandoet. Uiteindelijk blijft er 1 lampje branden op de videokaart. Als ik dan verder ga met de instellingen, komt er ineens 'NO SIGNAL' en is het beeld zwart. Ook alle lampjes van de videokaart zijn dan uit, en systeem herstarten is dan noodzakelijk om hem weer aan te krijgen. Ook zit er dus een koeler op de videokaart, en ik kan nou niet bepaald zeggen dat je die niet hoort. Hij tikt heel erg, bij elk draaitje dattie doet hoor je een tikkend geluid.

Kan het zijn dat ik een defecte videokaart geleverd heb gekregen? of is er iets anders aan de hand?

Het rare is ook: op mijn garantie bewijs staat dat er op de videokaart 0 maanden garantie zit, en dat mag toch wettelijk helemaal niet?.

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Heeft je vidkaart tijdens het bouwen een EDC gehad
EDC = Electircal discharge.
Enige rubberen band je om je pols of iets anders om het tegen te houden ?

Het rare is ook: op mijn garantie bewijs staat dat er op de videokaart 0 maanden garantie zit, en dat mag toch wettelijk helemaal niet?.

Ze kunnen aleen de garantie weigeren.
Maar bij heb shops heb je meestal geen garantie.
Gewoon terug naar de winkel gaan :thumb:

Mvg sinic907

Laatst bewerkt:
0 maanden garantie is uiteraard niet normaal, tenzij het gaat om gebruikt spul. Zelfs daar wordt normaal gesproken nog bijv. 3 maanden garantie op gegeven.
Maar eerst zou ik contact opnemen met de winkel om de situatie uit te leggen, en te kijken of je er uit komt met de winkel
Bij welke winkel heb je de bestelling gedaan, is deze aangesloten bij bijv. de Thuiswinkel organisatie ?

De videokaart komt bij Azerty vandaan.

Ik snap er niets van, want die kaart is echt gloednieuw. Als ik de pc opstart dan begint alles normaal, en dan moet je dus die configuratie doen. Je hebt eerst wel beeld maar na een minuut of weetikhoeveel seconden komt er NO SIGNAL en dan beginnen er eerst een stuk of 4 lichtjes op de videokaart te knipperen en dan gaat het uit en is die videokaart dus uit en het beeld ook uit. Kan dit ook aan de voeding liggen? Op de doos van de videokaart staat at hij minimaal 500 watt voeding nodig heeft, en ik heb een 520 watt voeding erin zitten.. ik zou het echt niet kunnen verklaren hoor wat dit is. Het lijkt me toch sterk dat die videokaart nu al kapot is terwijl die nieuw uit de doos komt.. maargoed..

Dit is trouwens mijn configuratie:

http://www.azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product[97592]=1&product[206849]=1&product[76908]=1&product[192555]=1&product[35577]=1&product[205720]=1&product[42465]=1

Ik vraag niet of dit nou een goede of een slechte configuratie is, maar of het hieruit blijkt of er iets zit wat totaal verkeerd is. Ik hoorde namelijk ook iemand die over de voeding begon, die zei dat met deze configuratie de voeding te zwak is.. ik zelf zou het niet weten.

Heeft je vidkaart tijdens het bouwen een EDC gehad
EDC = Electircal discharge.
Enige rubberen band je om je pols of iets anders om het tegen te houden ?

Ze kunnen aleen de garantie weigeren.
Maar bij heb shops heb je meestal geen garantie.
Gewoon terug naar de winkel gaan :thumb:

Mvg sinic907
Waarom gelijk iemand bang maken?
Natuurlijk een product kan kapot gaan of zijn, maar een foutje is veel logischer...

http://www.azerty.nl/winkelmandje/w...t[76908]=1&product[206849]=1&product[97592]=1

Deze link werkt beter (ik weet niet of ik alle producten heb).

Highlight: hoe ver ben je met bouwen?
Heb jij mijn tips gelezen en heb je niet direct alles in de kast aangesloten?
Stap voor stap dus?

edit:
al hoewel.... Misschien heb ik slecht gelezen
Ook zit er dus een koeler op de videokaart, en ik kan nou niet bepaald zeggen dat je die niet hoort. Hij tikt heel erg, bij elk draaitje dattie doet hoor je een tikkend geluid.
Dit is niet goed. Haal hem er eens uit en controleer of er niet iets tussen is gevallen ofzo. (schroefje bijv)
Als het echt niet lekker draait, dan ben ik bang voor een DOA (dead on arrival).
Dat heeft (behalve als je er een schroefje in hebt laten vallen) vrij weinig met een fout van jou kant te maken.

Helaas zou je dan wel de videokaart terug moeten sturen... (eerst formulier invullen)

Ik kan me niet voorstellen dat dit dit probleem veroorzaakt: maar je hebt wel de 2 voedingskabels op de videokaart aangesloten?

edit 2: garantietermijn zal wel door Azerty vergeten zijn in te vullen, bij het aanmaken van het artikel. Of ze wisten op dat moment nog niet hoe lang de garantie van de fabriek is. Is ook niet belangrijk. Jij hebt gewoon recht op een deugdelijk product van de komende jaren. :) (gelukkig is op dit gebied de nederlandse wet erg goed en fijn)

Laatst bewerkt:
Waarom gelijk iemand bang maken?
Natuurlijk een product kan kapot gaan of zijn, maar een foutje is veel logischer...

http://www.azerty.nl/winkelmandje/w...t[76908]=1&product[206849]=1&product[97592]=1

Deze link werkt beter (ik weet niet of ik alle producten heb).

Highlight: hoe ver ben je met bouwen?
Heb jij mijn tips gelezen en heb je niet direct alles in de kast aangesloten?
Stap voor stap dus?

Ja, ik heb alles stap voor stap aangesloten. Ik was net er nog even naar aan het kijken he, en ik had perongeluk de stekker van mijn HDD er niet in.. dus als ik hem dan opstart komt er windows setup omdat je windows moet installeren. Het rare is, dat dan de videokaart/beeldsherm niet uitvallen. Zodra ik die HDD er weer aan had, begon het probleem weer.

Op de videokaart zitten 4 lampjes. Van links naar rechts.
Als ik de computer aandoe dan gaan er 3 van knipperen. Dat gaat zo:

AAN-UIT-AAN-AAN (de lampjes die dan AAN staan die staan natuurlijk aan).. dan houdt de computer het ongeveer nog geen minuut vol, en dan beginnen diezelfde lampjes weer 2x te knipperen. Het beeldscherm valt dan uit, en er blijft 1 lampje branden. Dit ziet er dus zo uit:

UIT-UIT-AAN-UIT. Vanaf nu heb ik geen beeld meer, en het lampje blijft branden. De koeling van de videokaart gaat ook gewoon door, echter draait deze niet aan 1 stuk door, maar is het meer van.. draaaaaaaaaaaai-stop..... draaaaaaaaaai-stop enz.. en dat hoor je ook goed. Het is eigenlijk een tik-draaaaaaaai-stop procedure.

Het vreemde is ook met de HDD dat als ik die niet aansluit, de videokaart helemaal geen problemen lijkt te vertonen..

Laatst bewerkt:
ahaa.
Dan moeten we nog even verder zoeken.
Als er namelijk iets met de koeler is, dan zou het constant problemen geven.

even nadenken wat je kan proberen...

Nagedacht...

Wat gebeurt er als de harde schijf ook is aangesloten als je gelijk naar de bios gaat. (dus gewoon een poos in de bios gaan zitten)
Blijft de boel dan wel goed?

Nagedacht...

Wat gebeurt er als de harde schijf ook is aangesloten als je gelijk naar de bios gaat. (dus gewoon een poos in de bios gaan zitten)
Blijft de boel dan wel goed?

Nee, ook in de bios blijven er problemen.

Overigens heb ik het net nog een keer getest met de HDD, maar volgens mij was het puur geluk, want ook met de HDD niet aangesloten, lijkt de videokaart uit te vallen. Alles blijft draaien ook de koeler van de videokaart, en de cpu fan blijft draaien en alles. Dus ik weet niet of nu de PC uitvalt of dat gewoon de videokaart niet helemaal in orde is.

Zeker dat alle stekker en kabel en er goed is in gedrukt is (incl vga kabel)
Als ik jou was smeet ik me videokaart meteen door de kamer heen xD

Je laatste post is niet echt duidelijk.

Welke onderdelen heb je nu precies aangesloten?

Alleen aansluiten:
1. voeding (duh)
2. moederbord
3. processor
4. 1 geheugenstripje (dus niet alle twee)
5. videokaart

Van de randapparatuur alleen je toetsenbord (muis hoeft niet)

Nu opstarten en de bios in gaan. Hoe gaat het met de temperaturen? Blijven die oke?

edit:
Dus geen:
harde schijf
dvdbrander
geluidskaart
draadloos internetkaartje
printer
of weet ik veel wat je nog meer zou willen aansluiten

Ik zou geen videokaart met een paar jaar garantie door de kamer smijten... Das valt namelijk niet onder garantie :P
Heb je eventueel nog een oude pcie-videokaart? (om dingen uit te sluiten.

Laatst bewerkt:
Een oude pci kaart aansluiten lijkt mij wel een slim idee :thumb:
Gebruik pc wirzard om de temps te meten.

@marsmannetje

Ik zou geen videokaart met een paar jaar garantie door de kamer smijten... Das valt namelijk niet onder garantie

Zit geen garantie op xD ^^
Oh jah geen garantie mag niet, heet wet vaan aankoop ofzozegt me vader teminste.
nog 3 post heb 500 :>

Laatst bewerkt:
Een oude pci kaart aansluiten lijkt mij wel een slim idee :thumb:
Gebruik pc wirzard om de temps te meten.

@marsmannetje

Zit geen garantie op xD ^^
Er zit jaren garantie op....
Ken de wet, sinic. Daar doe je als consument alleen maar je voordeel mee.

Edit:
En hoe kan je de temperatuur meten als je windows niet kan installeren. Niet echt een slim advies :P

nog 3 post heb 500 :>
Nog 163 postjes en ik heb er 6000 :p

Overigens is die garantie van 0 jaar gewoon een foutje van azerty. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Dus ook door de garantietermijn niet juist in te vullen. Azert geeft gewoon garantie. Wat dat betreft heeft azerty z'n zaakjes aardig op orde.

Laatst bewerkt:
Het is dus een extern probleem zo te zien....
Als hij het in de bios al niet doet...

Je laatste post is niet echt duidelijk.

Welke onderdelen heb je nu precies aangesloten?

Alleen aansluiten:
1. voeding (duh)
2. moederbord
3. processor
4. 1 geheugenstripje (dus niet alle twee)
5. videokaart

Van de randapparatuur alleen je toetsenbord (muis hoeft niet)

Nu opstarten en de bios in gaan. Hoe gaat het met de temperaturen? Blijven die oke?

edit:
Dus geen:
harde schijf
dvdbrander
geluidskaart
draadloos internetkaartje
printer
of weet ik veel wat je nog meer zou willen aansluiten

Ik zou geen videokaart met een paar jaar garantie door de kamer smijten... Das valt namelijk niet onder garantie :P
Heb je eventueel nog een oude pcie-videokaart? (om dingen uit te sluiten.

Zo heb ik het gedaan, maar het is niet op gelost. De videokaart wordt ook enorm heet ookal doet hij nog niet veel. De ventilator/koeler van de videokaart draait ook helemaal niet goed door, en je hoort hem ook wel duidelijk. Ik ben bang dat de videokaart te heet wordt en hij daarom uitslaat. De PC opzich valt niet uit, want alle koelers en ventilatoren blijven gewoon draaien. Ik ben bang dat de videokaart gewoon kaduuk is.

Hier heb ik een HD4870. Die wordt normaal ook al erg warm, mede doordat het GDDR5 geheugen niet terug klokt en dus op volle snelheid doorstoomt.
Verder draaide de stockkoeler bij mij ook met een redelijk kabaal (vooral als de instelling automatisch is). Dan stopt de koeler tot een bepaalde temperatuur is bereikt en dan start de turbojet, daarna stopt ie weer etc.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan