Defragmentatie XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ronald Baert

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2008
Berichten
116
Hallo forum,

Sinds kort ( twee maanden ongeveer ) valt het me op dat wanneer ik een defragmentatie uitvoer van mijn C schijf die NTFS geformatteerd is er weinig gedefragmenteerde files worden verplaatst m.a.w een defragmentatie haalt blijkbaar niet veel uit, als ik eerst een analyse laat doen door het defrag programma (van windows zelf) bureau accessoires> systeemwerkset> defragmentatie, krijg ik ook de melding dat de schijf nog niet hoeft gedefragmenteerd te worden, als ik het dan toch doe is er blijkbaar niet veel winst (zie bijlage na defrag van C schijf) weet iemand of dit normaal is ?? vroeger had ik dat blijkbaar niet en ik defragmenteer maandelijks.defrag.jpg

Groeten en alvast bedankt,

R.B
 
Twee zaken spelen hierbij iig een wat grotere rol : de swapfile en de restorepunten.
Beide kun je (tijdelijk) uitschakelen zodat de vrije ruimte eens goed wordt 'opgeruimd'. Met beide items ingeschakeld kan defragmentatie niets met die inbeslaggenomen ruimte / het laat 't ongemoeid.

De swapfile (of tijdelijk geheugen) kun je uitschakelen door het tijdelijk geheugen op 0 MB te zetten. Schrijf de waarde die het wisselbestand nú heeft even op en zet deze waarde na de defragmentatie weer zoals deze nu is.

De herstelpunten kun je uitschakelen door systeemherstel uit te schakelen en na het defragmenteren weer in te schakelen. PAS OP! Als je de herstelpunten uitschakelt en er 'iets' met je pc gebeurt tussen het moment van uitschakelen en weer inschakelen (na het defragmenteren) dan kun je géén herstelpunten meer terugvinden, want door het tijdelijk uitschakelen worden ze allemaal verwijderd!

Wisselbestand uitschakelen : Configuratiescherm, systeem, geavanceerde systeeminstellingen, dan de 'drukknop' instellingen onder het rubriekje 'prestaties', geavanceerd en tot slot de daar staande hoeveelheid geheugen op 0 zetten
Systeemherstel uitschakelen : Configuratiescherm, systeem, geavanceerde systeeminstellingen, systeembeveiliging (na dit aangeklikt te hebben kán het enkele minuten duren alvorens alle schijven gedetecteerd zijn. Niet ongeduldig worden, maar rustig afwachten) Zijn de schijven eenmaal gevonden dan moet je het vinkje of vinkjes ervoor weghalen. Na defragmentatie zet je het vinkje weer.

Deze 2 'routes' zijn voor Vista -ik heb even geen XP tot mijn beschikking- maar wat ik mij ervan herinner binnen XP zijn de te doorlopen stappen niet gewijzigd. Mogelijk een 'meelezer' die XP heeft die het e.e.a. even kan bevestigen? (of niet.....?)
 
Laatst bewerkt:
En als aanvulling op bovenstaand advies; de defragmentatie van windows (alle versies) is vrij primitief. Er worden alleen delen van een bestand bij elkaar gezet als dat mogelijk is, er wordt tegenwoordig zo min mogelijk verplaatst. Veel simpele defrag programma's doen dit trouwens zo, of hebben dit als (veilige) optie.
Wil je de gedefragmenteerde bestanden ook netjes naar het begin van de schijf verplaatst hebben dan moet je uitwijken naar een progje die dat wel kan. Er zijn er verschillende, zoek maar eens op defrag...
 
defrag

Zal je beide voorstellen eens proberen, je tweede punt (systeemherstel uitschakelen) is naar mijn mening in mijn geval minder urgent daar ik ook twee-maandelijks op een externe HD een image maak met norton Ghost op een ogenblik dat de PC goed draait en er niet te veel "vodden" op staan dus windows herstelpunten zijn minder belangrijk.

Bedankt,

R.B
 
Oké, idd. als je een complete mirror van je bootschijf hebt dan zijn herstelpunten niet zo bijster interessant. Je zou er ook voor kunnen kiezen de vinkjes weg te laten, er worden dan geen herstelpunten meer aangemaakt. Aan de andere kant is dit niet te adviseren want er zal maar 1 dag voor je twee-maandelijkse backup iets mis gaan met je pc. Dan ben je toch mooi alles kwijt wat sinds de laatste backup is gemaakt.
 
Even nog een opmerking: Schreef je weinig nieuwe bestanden op je harddisk sinds de laatste defragmentatie, dan is er (natuurlijk) ook weinig (meer) te defragmenteren...

En natuurlijk gaat het er ook om of je ondertussen ruimte had vrijgemaakt (dus bestanden verwijderd). Ook dat zorgt ervoor dat (de kans op) fragmentatie afneemt.

Tijs.
 
Met pagedefrag kan je de pagefile instellingen ongemoeid laten.
De pagefile wordt dan nog voordat windows wordt gestart gedefragmenteerd.

De werkelijke ruimtewinst is zoals gast0225 al zegt nihil. Windows zal deze dan wel anders gaan presenteren waardoor het lijkt alsof je echt meer ruimte overhoud.

Met Soalris ook eens. windows defragger is sumier.
Veel aangeprezen is defraggler (www.piriform.com) van de makers van ccleaner.
 
defrag antwoord

Hallo,

Ik paste de twee punten van gast0225 toe (ging probleemloos) en deed terug een defrag met volgend resultaat (bijlage defrag2) er veranderde wel wat maar zit toch nog met heel wat rood gebied dat wijst op gefragmenteerde bestanden. Het valt mij tegenwoordig op omdat bij eerdere defrag's (enkele maanden geleden) er na de taak helemaal geen rood meer te bespeuren was vandaar mijn verwondering nu de laatste tijd.Ik deed ook geen een fundamentele verandering aan mijn PC, daar mijn HD niet zo bijster groot is defragmenteer ik regelmatig vandaar.

R.B
 

Bijlagen

  • defrag2.jpg
    defrag2.jpg
    28,2 KB · Weergaven: 71
  • defrag.jpg
    defrag.jpg
    63,7 KB · Weergaven: 55
Ik vind het er wel redelijk uitzien.
Zoals al opgemerkt zou je kunnen overwegen naar een andere defragger over te stappen.
 
SmartDefrag

Het standaard defragmentatie programma van Windows is niet zo goed, ik gebruik de gratis SmartDefrag en dan merk je het verschil wel :thumb:
 
defrag

k'zal ook eens een ander progje proberen heb ook nog registry mechanic van PC tools op de PC voor opkuis register, die defragmenteert ook maar ging er van uit dat dit toch via windows program ging vandaar dat ik nog niet probeerde via PC tools. Is het ook niet straf dat wat eerst groen was aan einde van de HD na defrag nu rood is geworden!? zie verschil defrag en defrag 2
Groeten en bedankt voor het meedenken
R.B
 
Probeer gewoon die SmartDefrag die ik hierboven aangaf, deze werkt het beste en dan zie je het verschil :thumb:
 
defrag HDD

Hallo,

Heb progje smart defrag gedownload en een defrag uitgevoerd ik zie niet direkt echt grote verschillen met de standaard defrag van XP. Misschien moet ik maar aan nemen dat het een normaal beeld is (zie bijlage van defrag XP en defrag door smartdefrag)

Alvast bedankt iedereen voor het meedenken

R.B
 

Bijlagen

  • smart defrag.jpg
    smart defrag.jpg
    28,9 KB · Weergaven: 53
  • defrag.jpg
    defrag.jpg
    63,7 KB · Weergaven: 63
Je moet ook niet kijken naar de plaatjes van Windows Defrag, maar naar die van SmartDefrag, na defragmentie zal die bijna niet meer rood zijn.
Defragmentie heb je altijd, als je de computer uit en aan zet is er alweer iets veranderd ;)
Doe anders eens een Full Optimize in SmartDefrag.

1.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan