Delen in netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

McMeller

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Hallo! Ik heb een paar vraagjes over het delen van items in mijn netwerk. Op zich gaat
alles goed, maar sommige dingen begrijp ik niet.

In het netwerk hebben we vier computers;
PC-MELVIN, mijn (nieuwe) desktop met Windows Vista
LT-MELVIN, mijn laptop met Windows XP Professional
PC-MARCEL, de desktop van mijn vader met Windows XP Professional
PC-EILEEN, de desktop van mijn zus met Windows XP Home Edition

Al mijn data heb ik sinds kort op mijn desktop staan, in plaats van op mijn laptop.
Echter wil ik wel graag mijn data kunnen benaderen (en volledig behgeren) op mijn laptop,
maar daarentegen weer níet dat mijn vader en zus alles kunnen zien en wellicht zelfs
bewerken.

Simpel: D-drive gedeeld en op de laptop toegegd als netwerkstation. Hij vraagt dan ook
om mijn gebruikersnaam en wachtwoord van de desktop. Dit zelfs terwijl niet is inge-
schakeld. Echter op de andere twee computers krijg ik gewoon te zien dat ik geen
machtigingen heb, in plaats van dat er om het desktop-wachtwoord gevraagd wordt.

Op zich is dit dus ideaal: want op die manier kunnen ze dus wel mijn printer zonder
wachtwoord gebruiken, en eventuele apart gedeelde mappen. Maar ik snap niet wat hier
de oorzaak van is: misschien dat de laptop dezelfde gebruikersnaam heeft?

Wie kan me wat verklaren?

Laatst bewerkt:
Afhankelijk van de instellingen kan dit hiermee te maken hebben ja.

Je kan het delen van bestanden ook uit zetten en gebruik maken van mstsc om jezelf aan te melden op 1 van je andere computers op afstand. Dan heb je bovendien zo goed als volledige controle over die computer en dus niet alleen over je bestanden;)

Afhankelijk van de instellingen kan dit hiermee te maken hebben ja.

Je kan het delen van bestanden ook uit zetten en gebruik maken van mstsc om jezelf aan te melden op 1 van je andere computers op afstand. Dan heb je bovendien zo goed als volledige controle over die computer en dus niet alleen over je bestanden;)

Spijt me zeer, maar daar heb ik geen behoefte aan. Ik wil puur op álle computers mijn
gedeelde D-partitie volledig kunnen beheren, maar dan beveligd met het wachtwoord
van mijn desktop. En de rest, printers en losse mappen, vrij te lezen zonder wachtwoord.

Laatst bewerkt:
Beste,

Omdat jij de drive beveiligd hebt met één computer staat gelijk toegepast dat die computer toegang heeft met het wachtwoord.

Verder is het zo dat jij kan instellen welke gebruikers wel en niet verbinding mogen maken met die map of station. Standaard is dat alleen je eigen computer.

Nu moet jij als je wilt inloggen op het station met je andere computer het volgende doen:

1. je klikt dubbel op deze computer.
2. Je klikt dan op extra's en dan netwerkverbinding maken.
3. je Krijgt een lijst met vragen.
4. Als je het ip-adres van de computer met het gedeelde station weet vul je dat in bijv: \\192.168.1.500\(mapnaam of stationsnaam) De laatste drie getallen achter de punt van 1, dat veranderd die moet je even opzoeken
Weet je dat allemaal niet klik dan op bladeren en zoek de juiste computer met het juiste station.
5. Ergens bij het aanmeld-scherm staat aanmelden met een andere gebruikersnaam.
6. klik daar op, en vul de gebruikersnaam een wachtwoord in van de computer waar je het station gedeeld hebt staan.
7. Klik dan op voltooien en hij gaat verbinding maken.

Let op, de computer met het gedeelde station moet wel aanstaan!!!!!

Dus als ik het goed begrijp, is het logisch dat hij weigert het station te openen via
de werkgroepverkenner bij mijn vader en mijn zus? Dan vraagt hij standaard nooit
om een wachtwoord?

Je móet hem als netwerkstation verbinden (zoals ik al gedaan heb op mijn laptop) om
ervoor te zorgen dat hij uberhaupt op een wachtwoord vráágt?

Maar dan vat ik het nog niet, want als ik op mijn laptop mijn desktop open via de
werkgroep, vraagt hij ook om een wachtwoord. En bij de andere twee niet. Dus ik
alleen moet een wachtwoord opgeven om mijn eigen desktop-printer te gebruiken...

Laatst bewerkt:
Hij gebruikt volgens mij standaard het wachtwoord wat je ook gebruikt om in te loggen op je computer.

Maar dat de andere er niet om vragen is vreemd.

Als je nu zegt verbinding verbreken, en dan opnieuw er verbinding mee maakt?

Ip adressen in een thuisnetwerken veranderen nog al eens.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan