Delen van bestanden over verschillende subnetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

tjoll

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2007
Berichten
22
Hoi,

Ik heb even gezocht op het forum maar ik kon het antwoord niet zo snel vinden vandaar deze nieuwe vraag.

Ik heb meerdere subnetten in mijn thuis netwerk (192.168.1.x/192.168.2.x/192.168.3.x).
Nu wil ik graag files delen en de netwerk printer delen in alle subnetten.

Nu heb ik ergens gelezen dat ik statische routes in mijn router moet toevoegen. Ik snap dan alleen niet precies wat ik moet invullen in de velden (zie bijlage)

Of zijn er andere en makkelijkere opties?

EDIT:
ik heb gelezen dat je je modem/router als DHCP server moet instellen de overige routers dhcp servers uit zetten.
Maar hoe krijgen de clients dan een IP als de dhcp op de sitecom uitstaat?
Daarnaast: als je alleen op de huawei je dhcp aan laat staan en je geeft bijvoorbeeld de sitecom 192.168.1.254 wat is dan het ip van de fritzbox aangezien hij in verbinding staat met de sitecom (of kan hij dan alsnog 192.168.1.253 krijgen?) Dus dan maak je er alsnog 1 subnet van toch?


Ben benieuwd naar jullie reacties!

Alvast bedankt!

Met Vriendelijke Groet,
Mitchel
 

Bijlagen

  • Network_Topology.png
    Network_Topology.png
    87,2 KB · Weergaven: 74
  • Naamloos2.png
    Naamloos2.png
    52,1 KB · Weergaven: 70
Laatst bewerkt:
Ik heb na lang zoeken op een andere site iets gelezen. Ik gebruik even mijn routers als voorbeeld.

De modem/router van Huawei:
IP: 192.168.1.1
DHCP server: 192.168.1.2 - 192.168.1.250

De router van sitecom:
IP: 192.168.1.253
DHCP server: disabled

De router van Fritzbox:
IP: 192.168.1.254
DHCP server: disabled

Het is dan van belang dat je niet op de WAN aansluit maar op de LAN van de sitecom en fritzbox.
Dan heb ik in principe toch 1 subnet en kunnen alle clienten elkaar bereiken?

Groeten,
Mitchel
 
Oplossing:

Als je op de routers de utp kabel vanaf de modem in je lan poort stop ipv je wan poort dan functioneert de router automatisch als switch.
Hierdoor kreeg ik één subnet waardoor alle computers zichtbaar waren voor elkaar. Ook van draadloos naar bekabelt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan