Delen van map via netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robin Hood

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2002
Hallo,

Wil een map delen zodat ik ook op de andere PC deze kan benaderen. Dit wil niet lukken vanwege de melding " Fout tijdens het delen. De Server-service is niet gestart. De gedeelde bron is nu niet gemaakt."

De 2 PC's zijn via een router verbonden.
Draaien allebei op XP.

Wat doe ik niet goed?
Wie helpt mij verder?

groetjes,

Robin

wel de wizzard thuisnetwerk gedaan.
Firewal uitstaan op beide computers.
Kun je de computers wel pingen.

Heb je die service wel gestart en automatisch?
Kijk eens start/systeembeheer/componentservices.
Of ga via Computerbeheer.

Ga als volgt te werk:

1) Rechtsklik 'Deze computer'
('Deze computer' vind je op het het bureaublad of via Start)
2) Klik op Eigenschappen.
3) Klik op het tabblad Computernaam.

Via bovenstaande 3 stappen vergelijk je de naam v.d. Werkgroep van beide pc's. Wanneer ze niet dezelfde naam hebben, dan kun je dit middels de knop Wijzigen veranderen. Normaliter is de naam v.d. werkgroep al standaard: werkgroep

4) Dubbelklik 'Deze computer'
5) Rechtsklik op 'Lokaal station (C:)'
(Dit is je hardeschijf)
6) Klik op 'Delen en beveiliging'
7) Klik op het tabblad 'Delen'
8) Het middelste vierkantje(van deze map een gedeelde netwerkmap maken) moet geselecteerd zijn.
9) Klik op OK

Herhaal de stappen 4 t/m 9 op de andere computer

10) Rechtsklik op het pc-icoontje(rechtsonder v.h. beeldscherm) van je verbinding.
11) Klik op Status.
12) Klik op Eigenschappen.
13) Selecteer de 2 vierkantjes.
(Client voor Microsoft-netwerken en bestands- en printerdeling voor Microsoft-netwerken)
14 Klik op OK en Sluiten.

Herhaal de stappen 10 t/m 14 voor de andere pc.

Dennis.

Geplaatst door DENNIS90
Ga als volgt te werk:

1) Rechtsklik 'Deze computer'
('Deze computer' vind je op het het bureaublad of via Start)
2) Klik op Eigenschappen.
3) Klik op het tabblad Computernaam.

Via bovenstaande 3 stappen vergelijk je de naam v.d. Werkgroep van beide pc's. Wanneer ze niet dezelfde naam hebben, dan kun je dit middels de knop Wijzigen veranderen. Normaliter is de naam v.d. werkgroep al standaard: werkgroep

4) Dubbelklik 'Deze computer'
5) Rechtsklik op 'Lokaal station (C:)'
(Dit is je hardeschijf)
6) Klik op 'Delen en beveiliging'
7) Klik op het tabblad 'Delen'
8) Het middelste vierkantje(van deze map een gedeelde netwerkmap maken) moet geselecteerd zijn.
9) Klik op OK

Herhaal de stappen 4 t/m 9 op de andere computer

10) Rechtsklik op het pc-icoontje(rechtsonder v.h. beeldscherm) van je verbinding.
11) Klik op Status.
12) Klik op Eigenschappen.
13) Selecteer de 2 vierkantjes.
(Client voor Microsoft-netwerken en bestands- en printerdeling voor Microsoft-netwerken)
14 Klik op OK en Sluiten.

Herhaal de stappen 10 t/m 14 voor de andere pc.

Dennis.

Dit moet werken!!

Heb je die service wel gestart en automatisch?
En natuurlijk de services nakijken anders ben je nog even ver.

Heb de Component Services gevonden in het configuratiescherm. Wanneer ik hier op klik krijg ik een beveiligingsmelding dat de Firewall sommige functies van dit prgramma heeft geblokkeerd.

Moet ik deze opheffen ? en hoe start ik de service?

groet,

Robin

Ik had er nog iets aan toe moeten voegen. :confused:
Nu moet je niet op Comp. services klikken maar op services.
Nu krijg je een hele lijst te zien waaronder ook die server-service.

Robin Hood,

Die server-service is van het opstarttype 'automatisch'. Het wordt tijdens het opstarten van je pc automatisch opgestart, heb je dan die server afgestopt? Zo nee, dan is uiteraard het opstarten van die service niet meer nodig.

Dennis.

Laatst bewerkt:
De oorspronkelijk foutmelding was: Server service is niet ingeschakeld. Vandaar dat ik Robin Hood toch maar even naar de services stuur :)

Geplaatst door Elisa
De oorspronkelijk foutmelding was: Server service is niet ingeschakeld. Vandaar dat ik Robin Hood toch maar even naar de services stuur :)
Waarachtig! Je hebt gelijk, Elisa. Excuus :o

Dennis.

(vakantie)

Dank jullie allen voor de hulp.
Het is gelukt, ik heb het advies van Elisa opgevolgd en de server service gestart .

Dat was inderdaad het probleem.

Had nog één aanvullende vraag; Voordat ik deze oplossing gedaan had, kon ik ook niet gepingd worden door een vriend via het VNC programma. Is dit probleem ook meteen hiermee opgelost?

groetjes.

Robin

Dat kan ook iets met je firewall te maken hebben.
Je zou jezelf kunnen pingen.
Vraag me niet hoe, dat moet ik altijd opzoeken.
Het is iets met start/uitvoeren en dan..........netstat an/n of zoiets. Dat zal die vriend wel weten en Dennis zal het ook wel weten.

Elisa, je hebt gelijk met die server-services.:thumb:

Ja, pingen naar je zelf lukt het altijd:

ping localhost of ping 127.0.0.1 of ping je_computernaam

Maar ik weet niet precies wat Robin met het pingen van da VNC programma bedoelt.

Dennis.

Robin heeft zijn ip adres aan iemand anders gegeven. Deze zal hem wel gepingd hebben met VNC.

Volgens mij kan het met start/uitvoeren/cmd/ipconfig ook.

Met VNC ping je niet.
VNC moet op twee computers staan. De kant die wil helpen moet het IP nummer van de andere kant hebben anders gaat het niet werken.

Maar als je iemand wil pingen dan doe je dat in een dos omgevingen dan type je ping 192.168.20.20 en dan zou je dus vier antwoorden moeten krijgen.
dus ping en dan het ip nummer.

Ja, even afwachten maar wat hij daarmee eigenlijk precies bedoelde. IP van zijn provider verkregen of die van NAT? Dat laatste kan door zijn vriend niet gepingd worden, wel door hemzelf binnen zijn eigen netwerk.

Met ipconfig kun hij zijn private-ip(NAT) en die v.d. gateway achterhalen.

En met ping(packet internet gropher) kun hij zien of er wel een verbinding naar de andere computer gemaakt kan worden.(alhoewel ik weet, dat je dit ook weet, vermeld ik het toch maar even)

Dennis.

O, bedoel Robin zoiets als PCAnywhere? Dan lijkt het pingen mij overbodig. Gewoon elkaars Private-ip's doorgeven en je hebt gewoon verbinding. Nog iets anders is ook 'Help op afstand' van XP. Het werkt uitstekend. Ik heb via 'Help op afstand' een vriend geholpen om iets uit zijn Windows-Registry te verwijderen i.v.m. een virus op zijn pc.

Dennis.

(alhoewel ik weet, dat je dit ook weet, vermeld ik het toch maar even)
We weten allebei niet genoeg :p

Geplaatst door Elisa
(alhoewel ik weet, dat je dit ook weet, vermeld ik het toch maar even)
We weten allebei niet genoeg :p
Ik corrigeer jouw uitspraak even, Elisa:

'Jij Elisa weet in ieder geval meer dan ik'

Is het goed zo?:thumb:

Dennis.

PS. Jij bent meer de helpende hand dan ik.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan