Helpmijtoch
Gebruiker
- Lid geworden
- 15 feb 2008
Dag mensen,
Ik ben thuis een beetje aan het expirimenteren met SQL alleen ik loop nu vast. Ik heb nog niet veel kennis van SQL. Het gaat om een query die ik waarschijnlijk heel erg verkeerd doe! Ik kwam er door-te-Googlen niet uit. Kunnen jullie mij helpen?
De situatie is als volgt:
http://imageshack.us/photo/my-images/687/naamloosxo.png/

Uploaded with ImageShack.us
2 tabellen:
Een medewerker kan ingeschreven staan als cursist in het tabel inschrijving. In zo'n geval is mnr en cursist gelijk.
Nu wil ik grote schoonmaak houden in het tabel medewerker, eigelijk wil ik alles verwijderen op 2 voorwaarden na:
Nu ben ik zover gekomen:
[SQL]
DELETE FROM medewerker
WHERE medewerker.functie IS NOT trainer
AND medewerker.mnr IS NOT inschrijving.cursist;[/SQL]
Maar dit is dus blijkbaar totaal niet goed. Moet ik join gebruiken? Zo ja...'hoe' in deze situatie?
Bedankt!
Ik ben thuis een beetje aan het expirimenteren met SQL alleen ik loop nu vast. Ik heb nog niet veel kennis van SQL. Het gaat om een query die ik waarschijnlijk heel erg verkeerd doe! Ik kwam er door-te-Googlen niet uit. Kunnen jullie mij helpen?
De situatie is als volgt:
http://imageshack.us/photo/my-images/687/naamloosxo.png/

Uploaded with ImageShack.us
2 tabellen:
- inschrijving
- medewerker
Een medewerker kan ingeschreven staan als cursist in het tabel inschrijving. In zo'n geval is mnr en cursist gelijk.
Nu wil ik grote schoonmaak houden in het tabel medewerker, eigelijk wil ik alles verwijderen op 2 voorwaarden na:
- Alle medewerkers die ook in het tabel inschrijving staan, mogen niet verwijderd worden.
- Alle medewerkers die als functie 'trainer' hebben mogen niet verwijderd worden;
Nu ben ik zover gekomen:
[SQL]
DELETE FROM medewerker
WHERE medewerker.functie IS NOT trainer
AND medewerker.mnr IS NOT inschrijving.cursist;[/SQL]
Maar dit is dus blijkbaar totaal niet goed. Moet ik join gebruiken? Zo ja...'hoe' in deze situatie?
Bedankt!
Laatst bewerkt: