Dell 3330 start pas op na enkele pogingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

koenoh1992

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2016
Hallo,

Sinds korte tijd heb ik problemen met mijn Dell 3330. Als ik de laptop aanzet gaat het lampje branden maar gebeurd er verder niets. Pas na hem een aantal keren aan en uit te zetten start de laptop op. Heeft er iemand een idee waar dit probleem vandaan kan komen ?

Dit zijn de specs van mijn laptop:
Operating System
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
Intel Core i5 3427U @ 1.80GHz 54 °C
Ivy Bridge 22nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Motherboard
Dell Inc. 0X5G0J (SOCKET 0)
Graphics
Generic PnP Monitor (1366x768@40Hz)
Intel HD Graphics 4000 (Dell)
Storage
119GB SAMSUNG SSD SM841 2.5" 7mm 128GB (SSD)

Dag, Kan het moederbord batterijtje leeg zijn? De computertijd is dan waarschijnlijk de juiste al niet.

Bedankt voor je reactie Alfred. Is er een manier om te controleren of deze batterij leeg is?

gr

Met een multimeter meten of simpelweg bij de Action een nieuwe halen.
Die kosten bij de Action ( als het een Cr2032 is ) 50 cent / stuk ofzo...

Indien de tijd in de bios goed staat.......

Lijkt mij meer een voedingsdeel probleem.

De tijd staat inderdaad gewoon goed. Soms start hij wel ineens op en soms heeft hij wel 8 pogingen nodig. Er wordt dan wel aangegeven dat er een probleem is en dat ik op f1 moet drukken om door te gaan..

De tijd staat inderdaad gewoon goed.
Dus geen lege BIOS-batterij...vermoed dat L.P. het bij het rechte eind heeft met de verdenking van de voeding.:thumb:

Begin met het opnieuw plaatsten van de SATA kabel(s), die F1 wil zeggen dat de bios bezig is met iets te initialiseren wat niet wil, had je zelf wat aangepast in die bios?

Ben er mee eens dat ik ook op F1 moet drukken als de Bios verder wil. Heeft misschien eerst gezocht naar schijven in Raid configuratie of iets dergelijks. Het kan duiden op instellingen die niet worden bewaard.

De knoopcellen zijn 3 Volt, dus een gewone batterij tester zal zeker stevig tot voorbij het einde van de schaal moeten uitslaan.

Ik ben behoudender met de systeemtijd omdat de klok door Windows gelijk gezet kan worden en het is bij elk systeem anders wat er gebeurd als de batterij minder wordt.

Als de batterij er uit is geweest dan moet je in de BIOS eerst weer Standaard Waarden selecteren en overnieuw beginnen.

De laptop blijft goed werken wanneer deze aan staat, dan zal het wel niet de voeding zijn. Is de ventilator zo schoon dat die nog draaien wil? Komt deze niet op gang dan willen sommige computers niet beginnen.

Bedankt voor alle reacties.

Ik heb de laptop inmiddels al weer een week aanstaan. Hij werkt perfect zolang ik hem maar niet uitzet. Op standby stand werkt hij prima. Ik heb niet helemaal meer door wat ik nu het best kan proberen. Wanneer ik de laptop aanzet en hij niets doet (behalve de lampjes die aangaan) zet ik hem weer uit via de aan/uit knop. Wanneer ik dit doe maakt de ventilator erg veel geluid. Zou dit inderdaad kunnen betekenen dat de ventilator niet schoon is? Wanneer ik de laptop normaal gebruik maar hij niet veel geluid.

Als de voeding kapot is, kan ik deze zelf vervangen of kan ik dan beter naar een expert gaan?

Indien je hem inwendig gaat schoonmaken zou je het voedingsdeel kunnen inspecteren op soldeereilandjes die misschien er niet goed uitzien, zou best kunnen dat er eentje bijzit die bij uitzetten weer contact maakt met het onderdeel.
Lager van de ventilator ietsje inspuiten met teflon-spray, die laat een laagje teflon achter, geen olie o.i.d gebruiken, dat verdroogd toch weer.

Wegbrengen kan natuurlijk altijd.

De ventilator heeft een licht plastic schoepenrad. Deze veranderd van hoogte wanneer die snelheid heeft gemaakt tot dat die niet meer wordt aangedreven. Dit soort onderdelen maken dat laptops goedkoop kunnen worden gefabriceerd in het verre oosten.

Ga er maar vanuit dat de laptop beveiligd is tegen een niet ronddraaiende ventilator, je kan dat op de support site van Del navragen en misschien is het ook wel een instelling van de Setup.

Het zijn echte stofzuigers dus worden laptops zo gemaakt dat je alles kunt schoonmaken. Vaak is op YouTube voor bepaalde laptops te zien wat je daarvoor moet losmaken en hoe je dat doet, anders kan je zo een video zoeken voor een model wat er op lijkt.

Je kan aan een ventilator zien en voelen of de lagers kapot gaan en of er haren en stof onder zit. Breng hem hiervoor niet bij voorbaat al weg naar een reparateur want schoonmaken kan een, om de één of twee jaar, terugkerend klusje zijn. Het is trouwens sterk af te raden om een ventilator hard te laten ronddraaien met een blazer of een stofzuiger. In dat geval moet die worden tegengehouden.

Ik ben bang dat het probleem niet aan de ventilator ligt aangezien deze wel begint te draaien als ik de laptop weer afsluit via de power button. Inmiddels kan ik mijn laptop helemaal niet meer aankrijgen..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan