Dell bios probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

chason

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2002
Haai,

Ik heb een probleem met m'n laptop.
Oud beestje al hoor,
Dell LatitudeXPi cd p150st

Nou is het probleem dat ik in de bios verandert heb om zonder floppie te starten.......Maar dit wil ik weer ongedaan maken en nu kom ik dus niet meer in de bios....!!!!!

Heeeellllluuupppp

Kan iemand mij helpen
Alvast bedankt
Chason

ik snap 'm niet helemaal. Het veranderen van de bootvolgorde staat toch los van de toegang tot het bios?

Als je bij de opstart een keer of wat F1 / DEL / ESC (ik weet niet welke het is voor jouw machientje) drukt, dan kom je toch in de bios, los van de vraag wat jij als opstartvolgorde hebt ingegeven..........?

Laatst bewerkt:
Niet dus...

Nee sorrie Pasja, ik heb de toetsen geprobeerd die je zei maar het mocht niet bate.
Zou het helpen als ik de Bios reset dmv de bat.er even uit te halen?

Dit hoort nog bij het vorige bericht

Ik krijg een foutmelding na het geheugen tellen : Ongeldige systeem diskette vervang de diskette en druk op een toets

Probeer eens FN F1 tijdens het booten of anders F2

ja, dat zal sowieso de boel terugzetten naar de standaard instellingen, maar het blijft "raar". Nogmaals, het instellen van een andere bootvolgorde staat compleet los van het benaderen van je bios...........

Ik heb eerder het vermoeden dat je elke keer dat je het bios probeert binnen te komen, "net" effe te laat bent met het indrukken van de juiste toets.

Op het moment dat de pc start, kan je al beginnen met indrukken van de toets (en blijven indrukken met een interval van ongeveer 2 per seconde)

tja,
die foutmelding kent ook meerdere mogelijke oorzaken:

een ervan is: haal de (niet boot) diskette uit de diskdrive, maar aangezien dat in jouw geval kennelijk niet de oorzaak is, kan het ook nog een overleden of bijna overleden HDD zijn.

Er vanuit gaande dat er nog wel een OS op de HDD staat, zal het ontbreken van een OS in ieder geval NIET de oorzaak zijn...........

maar nu even helemaal terug naar je oorspronkelijke vraag:

ik "meende" te begrijpen dat je in de bios de opstartvolgorde van de diverse drives had veranderd.

"Voor hetzelfde geld kan je 'm LETTERLIJK lezen", waarmee jij dan bedoelt dat je altijd opstartte met behulp van een bootdisk in de A-drive en dat je DAT veranderd hebt in C of CD.

ALS dit het geval is (wat ik mij bijna niet voor kan stellen) en je start nu op zonder diskette EN er staat op de C geen OS, tja, dan kan ik mij iets bij die foutmelding voorstellen................

Ik zal het duidelijker uitleggen......

Ik was bezig met formateren om daarna win me te installeren. Aangezien m'n cd-rom wel "draait" maar niet de inhoud van de cd's kan lezen en dus ook de cd-rom van Me niet ben ik maar gestopt met installen van het hele gebeuren.

Toen ik na een paar minuten een floppie erin stopte kreeg ik melding (weet niet meer welke). Er stond op het scherm dat ik kon kiezen tussen f2 voor setup en f1 om door te gaan, dus, koos ik voor f2. Ik kwam in de bios daar heb ik het veranderd (opstart volgorde) exit en toen was het probleem daar dat hij dus niet mee opstart en alleen die foutmelding geeft van "ongeldige systeem........"

Dat is dus wat er aan de hand is, vandaar dat ik dacht dat het misschien aan de volgorde lag omdat hij nu ook niet meer opstart dmv de flop van Me.

tja,
dan is mij een gedeelte van het probleem wel helder:

je hebt de format voltooid en omdat dat zo is, kan je systeem niet meer booten vanaf C, er is immers geen Operating System (Windows) meer aanwezig.

Wellicht heb je een prima bootdisk van Me en gaat die ook werken.

Volgens mijn bescheiden mening heb je slechts 1 probleem: je bent net ff te laat met het indrukken van de juiste toets om in de bios te komen.

Je hebt m.i. 2 opties :
batterij eruit en daarna weer erin dan wel "stug" volhouden met opstarten en "op tijd" de key indrukken en blijven drukken om in de bios te komen.

Zit je eenmaal in de bios, de bootvolgorde weer veranderen (A eerst) en daarna met de ME-bootdisk opstarten en daarna ME installeren.

Tot mijn spijt kan ik je vanaf nu niet meer antwoorden : ik moet weg. Morgen ben ik weer online. Misschien dat M@rio je nog verder kan helpen.

Laatst bewerkt:
ik was nog NET niet weg toen je bericht binnenkwam:

de beide opties staan in 1 zin:

Je hebt m.i. 2 opties : 1) batterij eruit en daarna weer erin 2) dan wel "stug" volhouden....

nu ben ik echt voor vandaag offline............

Succes !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan