Dell Latitude E6410 adapter

Status
Niet open voor verdere reacties.

tobiastheebe

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
22 jan 2012
Ik heb als een primaire laptop een Dell Latitude E6410.

Ik gebruik hierbij de meegeleverde (originele) adapter, de PA-3E (90W). Deze adapter heeft als probleem dat deze nogal snel oververhit raakt. Ik kan bijvoorbeeld niet op de laptop werken en tegelijkertijd de accu op laten laden. Ik vind de adapter overigens wat dun voor het vermogen van 90W.

Ik heb nog twee andere, originele adapters van Dell liggen, de PA-10 (90W) en PA-13 (130W) die een stuk forser zijn van formaat (vooral de PA-13). Mijn idee was om een van deze twee adapters te gebruiken in plaats van de oorspronkelijke adapter om het oververhittingsprobleem tegen te gaan.

Echter, de PA-10 en PA-13 zijn oudere adapters en de laptop "accepteert" deze niet. Ik krijg bij beide adapters bij het opstarten van de laptop een foutmelding die aangeeft dat het voltage en vermogen niet kunnen worden bepaald en dat de accu mogelijk niet wordt opgeladen. Dat klopt inderdaad. De laptop wordt wel voorzien van stroom door de adapters, maar de accu wordt niet opgeladen.

Weet iemand hoe ik alsnog een van deze twee oudere adapters kan gebruiken om op de laptop te werken (én de accu op te laden)?

Een andere oplossing zou natuurlijk zijn om een moderne adapter aan te schaffen met een vermogen van 90W of 130W. Echter, originele Dell-adapters zijn best prijzig en ik gebruik liever geen niet-originele adapters.

Laatst bewerkt:
Ook als ik de adapter pas aansluit nadat Windows is opgestart, laadt de accu niet op. Ik krijg dan de standaardmelding van Windows (accu wordt niet opgeladen).

De prijs van die adapter is inderdaad redelijk, maar ik wil de adapter uit de slimline-serie eigenlijk vermijden. De PA-3E die ik nu gebruik is namelijk ook een slimline-variant.

Klinkt wel erg waardeloos. Ik kan je vertellen dat wanneer je de laptop hebt aangesloten op netstroom, de accu oplaadt en wat surft de laptop niet meer dan 55 watt zal trekken. Dus als de accu op dat moment al weigert, is het inderdaad een goede zet om een andere adapter te overwegen.

Ik vind het heel erg raar dat de laptop andere adapters van Dell gewoon weigert. Dat belooft weinig goeds voor adapters die je zelf koopt, zoals van Trust, Conceptronic of König.

Weet je zeker dat de adapter oververhit raakt? En waar merk je dan aan dat deze niet kan gebruiken? Levert ie simpelweg geen stroom of iets dergelijks?

Adapters horen warm te worden. Als ik mijn laptop met i5 en NVIDIA 100% belast, houdt mijn adapter daar zeker niet van en wordt deze heet. Maar hij weigert nooit dienst.

De accu in mijn laptop trekt bij het laden ongeveer 30 watt. Dit is denk ik bij elke laptop ongeveer hetzelfde.

http://www.dell.com/support/article/us/en/19/SLN128918/NL
Het batterijoplaadcircuit is zo ontworpen dat het wordt uitgeschakeld als de voedingsadapter niet wordt herkend in het BIOS. (Het systeem weet niet of voldoende stroom beschikbaar is om het systeem in te schakelen en de batterij op te laden).

Kijk eens of deze workaround werkt om te kijken of niet alleen de melding weggaat... maar ook de adapter wel laadt...
http://www.thewindowsclub.com/ac-power-adapter-type-cannot-be-determined
disable the Adapter Warnings in BIOS. I
dell-adapter-warning.jpg

Anders dit nog wat er onder staat:
if problem is like this:

2.jpg

5 minute fix:

1_1.jpg

the pins (4 nos) in jack lose with time (due to wear and tear of in bed usage)

take pin, clear them and try picking them out so that they can again touch the adapter part!

hope it helps,

Laatst bewerkt:
https://jack380.wordpress.com/2009/...l-ac-power-adapter-type-cannot-be-determined/
Mr Wayne Manzo claimt een workaround te hebben met die Dallas chip....
Another way of doing this without opening the laptop is to make a “WEM Dseries
AC Connector”__use a length of the old dell ac adapter cable and barrel plug, a D series power jack, and, a good Dallas chip and the rest is obvious. You solder the Power Jack to a length of the cable from a dead adapter and then solder a good Dallas chip to the cable center wire and ground, etc… The new connector cable should be only a few inches, then you can attach any 19.5v barrel connector AC Adapter to the “WEM Dseries AC Connector” and then plug the WEMDSACC to the laptop and Voila. The Dallas chip sends the signal to the laptop and power is provided by the generic AC adapter. No muss, no fuss. But, make sure you don’t misplace the
adapter. Why not make a few for the home and office. I made a conversion connector
like this for my old Dell X200 that used the three prong power plug but the signal pin
wasn’t used by the X200 so I made an adapter to go from a D Series AC Adapter to the
three prong power jack. I later replaced the three prong power jack with a Barrel type
power jack and positioned the jack so the plug was in the back of the X200 not the side.

From Pasadena,

Wayne Manzo

Soms werkt dit:
http://jeffreypalermo.com/blog/plugged-in-not-charging-windows-7-solution/

of

http://en.community.dell.com/support-forums/laptop/f/3518/t/19371739
Press Fn+F2 or Fn+F3 to enable/disable charging the battery.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor al jullie reacties.

Weet je zeker dat de adapter oververhit raakt? En waar merk je dan aan dat deze niet kan gebruiken? Levert ie simpelweg geen stroom of iets dergelijks?

Ik weet zeker dat mijn adapter oververhit raakt indien ik op de laptop werkt en tegelijkertijd de adapter de accu op laat laden. Op een gegeven moment werd zelf geheel de verbinding verbroken tussen de adapter en de laptop (stekkertje verdween naast accu in pictogram in systeemvak). Ik heb toen direct de adapter van de stroom gehaald. Deze was zo heet, dat ik deze niet langer dan een seconde vast kon houden. Onder de sticker onderaan de adapter waren zelf luchtbubbels ontstaan van de hitte.

Ik vind het heel erg raar dat de laptop andere adapters van Dell gewoon weigert. Dat belooft weinig goeds voor adapters die je zelf koopt, zoals van Trust, Conceptronic of König.

Mogelijk accepteert de laptop wel "moderne" niet-Dell-adapters, maar ik wil het risico niet nemen dat het opladen laten afweten zoals de "oude" Dell-adapters.

https://jack380.wordpress.com/2009/0...be-determined/
Mr Wayne Manzo claimt een workaround te hebben met die Dallas chip....

Ik ben zeker niet van plan om te gaan solderen in mijn adapter, mijn soldeerervaring is daar simpelweg niet voldoende voor.

Kijk eens of deze workaround werkt om te kijken of niet alleen de melding weggaat... maar ook de adapter wel laadt...
http://www.thewindowsclub.com/ac-pow...-be-determined

Ik kan uiteraard de adapterwaarschuwingen uitschakelen in het BIOS, maar daar verdwijnt alleen de foutmelding in de POST door en is geen oplossing voor mijn probleem.

Ik denk dat ik toch maar moet sparen voor een nieuwe adapter... :confused:

Jazeker, dat heeft geen effect bij de "oude" adapters. Accu wordt niet opgeladen. Was trouwens een van de eerste "oplossingen" probeerde.

Ik heb in ieder geval iets aan je vraag gehad. Ik zal dus nooit een Dell laptop kopen :P.

Je hebt inderdaad pech met die adapter. Maar het feit dat je de adapter niet langer dan een seconde vast kan houden is inderdaad niet goed. Nieuwe kopen dus:(.

Ik heb sinds kort een "nieuwe" adapter, verkregen door ruil met een klasgenoot, een PA-4E met een leverbaar vermogen van 130 W. Ik kan bevestigen dat de laptop hiermee correct functioneert. Het opladen werkt en uiteraard wordt deze adapter door het grotere vermogen minder warm.

Ik vermoed dat de laptop weigert op te laden met "oudere" adapters vanwege een BIOS-update die ik had uitgevoerd. Voordat ik deze update had uitgevoerd, heb ik daarmee nooit een probleem ondervonden.

Topic mag wat mij betreft gesloten worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan