dell pentium 4 voor een superprijs ,maar is het ook wat ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

racemotor

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2004
Hallo
Eerst nog even de beste wensen voor iedereen die dit leest !
Dan nu mijn vraag :
ik heb net bij dell een systeem samengestelt dat volgens mij erg scherp geprijst is , maar nu is mijn vraag of het wel iets is ? Ik wil er vooral mee internetten en af en toe mee gamen maar dat hoeven niet de allernieuwste spellen te zijn .

De prijs is 396 euro !
Dimension 3000 Standard Features: Intel® Pentium® 4 of Intel® Celeron processor
Uitgerust met Microsoft® Windows® XP operating system
Intel 865GV chipset
Support for Dual Channel DDR
Geïntegreerde Intel® Extreme Graphics
Integrated 10/100 Pro Ethernet Card
Midnight Grey mini-tower with 6 USB 2.0 ports

Dimension Operating System: Microsoft® Windows® XP Home (NL)
Online Aktie: Aktie : 70,- (incl. BTW) Online korting
Transport kosten: Aktie : Gratis transport
Dimension Support Service: 1 jaar collect & return (3000) (-EUR - 105.91 EUR)
Dimension Processor: Intel® Pentium® 4 Processor ( 2.80GHz, 1MB cache, 533MHz FSB) (+ EUR 107.10 EUR)
Online Aktie - Dimension Geheugen: Aktie : 512MB Dual Channel DDR (2 x 256MB DIMM)
Dimension Harde Schijven: 80GB ATA-100 Ultra DMA (7200rpm) Harde Schijf (+ EUR 23.80 EUR)
Floppy disk drive / USB Memory Key: 3.5" 1.44MB floppy drive (+ EUR 23.80 EUR)
Dimension Optical drives: 48x CD ROM
Dimension Monitor: Geen 15" Flat Panel Monitor (-EUR - 238.00 EUR)
Dimension Speakers: Geen
Dimension FireWire (i-Link): Geen
Dimension TV kaart: Geen
Dimension Keyboards: Slimline US PS/2 Keyboard (Qwerty Nederland)
Dimension Muis: Dell Wheel PS/2 muis

Is het wat ? Ik zoek eigenlijk al een poosje naar een systeem met een athlon 2800 processor maar dan kom ik zeker ook op deze prijs ,en deze pentium 4 is toch beter/sneller dan een athlon 2800 dacht ik .

Wie heeft er trouwens ervaring met de systemen van Dell ?
Ik hoor het graag
bedankt !

het probleem is de videokaart (en daarom is het ook zo goedkoop).
In dit systeem zit een onboard video-chip.

Prima voor internet, office en dergelijke, maar niet voor spellen. (ook niet voor de iets oudere spellen, laatstaan de spellen die net uitgekomen zijn)

Een redelijk goede videokaart is 150 euro.
550 euro vind ik nog steeds een nette prijs. (398+150)
Je kan zelfs wel een goedkopere kaart plaatsen, waar je redelijke resultaten mee krijgt (en zeker beter dan je onboard videochipje)

Ik heb even bij Dell gekeken, maar als ik hetzelfde systeem samenstel als jij, dan is de prijs wel EX btw.

Inclusief kom je op 464 Euro.
Persoonlijk ben ik niet echt weg van on board graphics. Over het algemeen betekent dat ook shared memory, zodat je videogeheugen van je intern geheugen afgaat.

Zelf heb ik goede ervaringen met Dell, maar ik had wel de uitgebreide garantie (3 jaar next business on site).

De goedkoopsteb garantie betekent dat je de PC moet opsturen en hem wel een tijdje kwijt bent.
Onsite betekent dat binnen 24 uur je PC weer werkt als er wat aan mankeert.

Al met al wel wat zaken om mee te laten wegen.

Ben het met marsman eens, maar toch wil ik je vragen waarom je denkt dat deze pentium beter zou zijn dan een amd.. Ben zelfs een gamer en heb daarom liever een amd 2800 dan een pentium!

Leuke PC toch? Voor dat geld. Als de videokaart niet krachtig genoeg is kun je deze altijd nog inbouwen (mits er een AGP slot in zit, maar dit is vaak wel het geval).

Dat wou ik zeggen, voor dat bedrag heb je een leuke goed werkende configuratie waar je inderdaad niet de zwaarste graphics mee kan draaien maar dat is ook niet nodig begrijp ik uit je verhaal.

Geplaatst door Tarabass
Ben het met marsman eens, maar toch wil ik je vragen waarom je denkt dat deze pentium beter zou zijn dan een amd.. Ben zelfs een gamer en heb daarom liever een amd 2800 dan een pentium!
Ik dacht dat de amd xp 2800 net ietsje minder was dan een p4 2800.
Maar in elk geval zal t weinig verschil maken..

Geplaatst door buick
Ik heb even bij Dell gekeken, maar als ik hetzelfde systeem samenstel als jij, dan is de prijs wel EX btw.

Inclusief kom je op 464 Euro.

Dan moet je nog maar een keer goed kijkekn, want als ik hem invoer met de door racemotor ingevoerde opties kom ik uit op € 395,71 inclusief btw

En ja, het is een on-board videokaart, maar die zal zeker in staat zijn om wat oudere spellen probleemloos te spelen.
Beter een goede on-board dan een vreselijk low budget los exemplaar.

Ik had inderdaad bij de verkeerde gekeken :o

Maar nu ik even goed gekeken heb (bij de uitgebreide specs) zie ik wel het volgende waar je misschien ook op moet letten :

Geheugen : 2 dimm sockets

3 PCI sleuven (beetje krap als je bv een normale geluidskaart of ethernetkaart wilt)

Verder is het een microtower :

Microtower met toegangshendel voor eenvoudige toegang

Afmetingen: 184 mm (breedte) x 368 mm (hoogte) x 426 mm (diepte)

Bij een microtower zit ook een lichtere voeding :

Dell-voedingseenheid van 250 watt

Ingangsspanning: 100-120 V bij 60 Hz; 200-240 V bij 50 Hz

Uitgangsvermogen: 145 W maximum continu

Uitgangsspanning: 3,3 V, 5 V en 12 V

Warmteafgifte: 682 BTU/uur (volledig geladen computer zonder monitor)

250 Watt, waarvan 'slechts'145 max continue is echt krap, zeker voor een P4.

Bedenk ook dat de gemiddelde microtower te klein is voor een standaard 350 watt voeding en je dus al snel een grotere kast moet.

6 USB 2.0-poorten (2 aan voorzijde, 4 aan achterzijde)

1 seriële poort

1 parallelle poort met ECP

2 PS/2-poorten

1 RJ45-poort

3 PCI sleuven

Als ik dan ook uitga van het principe van Dell 'what you see is what you get', dan zie ik dat er geen AGP vermeld staat en je er dus van uit kunt gaan dat dit Mobo geen AGP heeft.
(Aragorn levert een soortgelijk systeem en meldt wel netjes dat er geen AGP op zit)

Mijn persoonlijke mening is dan ook dat het een aardig systeem is, mits je niet teveel zware zaken wilt doen en zeker niet (nu of in de toekomst) wilt gaan uitbreiden.

Met een P4 geïinstalleerd en een voeding die nog geen 150 Watt continue kan leveren, lijkt het mij niet verstandig om bv een extra harddisk of een brander in te bouwen.

Persoonlijk zou ik dan toch liever een paar tientjes uitgeven voor een systeem wat in ieder geval in een standaard mini tower zit en waar een AGP op zit.

Om zeker te zijn dat ik wel op de goede plek kijk : hier de link naar de uitgebreide specs van de 3000:

http://www1.euro.dell.com/content/p...men_3000?c=nl&l=nl&s=dhs&~tab=specstab#tabtop

Laatst bewerkt:
uuhhh, even het volgende
De voeding, bij mijn weten gebruikt Dell A-klasse voedingen, die kunnen dat op hun 'sloffen' aan, in mijn systeem zit ook maar een 300W voeding. Verder zal in die kast prima een zwaardere voeding passen.

Op mijn moederbord zou volgens de specificaties ook geen SATA zitten, maar dat zit er wel op (zefls met RAID). Nou zal ik niet beweren dat er op het betreffende systeem wel een vrij AGP slot zit, als je dat zeker wilt weten zal je ze moeten bellen. Ik vermoed ook dat er geen vrij AGP slot inzit, omdat je niet kan kiezen voor een andere videokaart.

Drie pci sleuven, lijkt me voldoende, netwerk zit al on-board, dus behoudens een geluidskaart, wat zou je er nog meer in willen bouwen?

Natuurlijk het is geen topsysteem, maar wat wil je voor dat geld, bovendien, dat vraagt racemonster ook niet.

Dell levert wel A- klasse voedingen, maar niet altijd in de budget systemen.
maar zelfs dan is 145 Watt continue wel erg krap. Als je een beetje zwaar prog draait, gebruikt je processor al snel de helft.

Ik heb hier een microtower staan van iemand. Daar is ook de voeding uitgebrand, nadat hij hem had geupdrade van een 1.6 Ghz naar een 2.8.

De kast is jammer genoeg zo klein dat als ik er een grotere voeding in wil zetten, er in de 5.25 sleuven geen brander of dvd speler meer past. Er zit dan ook geen normale voeding in, maar een micro ATX.
Qua formaat net iets kleiner, maar ook qua vermogen.

Ik zeg ook niet dat het niets is voor racemotor :)
Alleen dat hij wel goed moet nadenken of hij in de toekomst wil gaan uitbreiden. Als dat het geval is, dan kan hij beter een paar tientjes meer uitgeven aan een systeem met AGP en in een standaard behuizing, dan straks te blijven zitten met een microtower waar je weinig in kunt plaatsen en waar je bijna geen enkele nieuwere game op kunt spelen.

Die voeding is echt wel zwaar genoeg. Een A-merk als Dell (meest verkochte PC's) kan het echt niet hebben dat voedingen doorbranden. Dit hebben ze al een keer gehad met laptop-adapters. Dit is breeduit in de pers verschenen en daar zitten ze echt niet op te wachten. Buiten dat, de garantie is er ook nog.

Tibor, voor het gekochte systeem is de voeding zwaar genoeg.
Maar ga dan natuurlijk niet uitbreiden, want dan kan de voeding het niet meer aan. Dell zegt dan gewoon: de voeding was goed genoeg voor het gekochte systeem.

Ik heb persoonlijk een schurft aan dergelijke kleine kasten. Als je een kleine kast wil, neem dan een echt kleine kast, een barebone dus.

En maestro, ik denk niet dat je hier veel spellen mee kan spelen. A-spellen die het laatste jaar zijn uitgebracht zullen toch een normale kaart willen. Lijkt me logisch.

Heel eenvoudige spellen kunnen er natuurlijk wel op.

Racemonster zegt er duidelijk bij dat hij ook wel eens een spelletje wil kunnen spelen. In dat geval vind ik dat je met een net gekochte pc minimaal de nieuwste spellen van nu kunt spelen. (al is het met de slechtste kwaliteit)
Anders kan je over een jaar geen enkel spel meer kopen. Zelfs de iets oudere niet meer.

Geplaatst door Tiborv
Een A-merk als Dell (meest verkochte PC's) kan het echt niet hebben dat voedingen doorbranden. Dit hebben ze al een keer gehad met laptop-adapters. Dit is breeduit in de pers verschenen en daar zitten ze echt niet op te wachten.

Een google zoektocht levert anders wel een stapel klachten op bij tweakers, bij Tros Radar en bij de consumentenbond. Zo zijn er o.a. Uitblijven van de levering, niet nakomen van de garantievoorwaarden, leveren van ondeugdelijke producten.

Ook de HCC heeft afgelopen jaar al (met succes) een rechtzaak aangespannen tegen Dell, omdat ze een vooruitbetaling van 100% eisen, maar zich in hunb AV niet vastleggen op een leverdatum.

Ik ken de problemen ook, maar op zich is dit oud nieuws.

Wij gebruiken op het werk voor de clients/servers ook Dell en ze leveren snel en op tijd, de service is goed en de machines hebben zelden een probleem.

Maar goed, Racemotor, je koopt voor dat geld een knap systeem waarmee je makkelijk kan internetten en wat lichte games zou kunnen spelen, het advies wel inderdaad doe niet teveel upgraden maar het lijkt er ook niet op dat je dat wilt voorlopig.
Als je het geld ter beschikking hebt en je wilt het graag.

Gewoon doen dan!!

mooi dat mijn vragen zoveel reacties opleveren .Bedankt !
Nu ik dit zo lees baal ik er enorm van dat Dell dit systeem niet levert met een zwaardere voeding
Als ik de reacties zo lees is het verder wel een goed systeem voor mij . Ik zal er toch voor kiezen om er een losse videokaart van 128 mb in te zetten . Alleen er zitten maar 3 PCI sloten op en volgens mij ook inderdaad geen VGA slot . Zijn er genoeg ( betaalbare )videokaarten te krijgen voor PCI sloten trouwens ?
Verder ben ik vergeten te vermelden dat ik er wel een brander in wil zetten nog dus dat moet dus wel mogelijk zijn dan .En misschien ook nog wel een scanner !

Als ik de reacties goed begrijp kan de kleine kast en de lage voeding dus dan problemen opleveren .
Ik wil best meer betalen voor een beter voeding maar helaas kan ik daar bij dit systeem volgens mij niet voor kiezen . Ik snap niet waarom Dell die mogelijkheid niet geeft bij dit systeem !

Goed ,ik ben er dus nog niet uit
Alle reacties zijn dus welkom

PCI videokaarten hebben weinig zin. De PCI standaard is lang niet snel genoeg. Daarbij zijn PCI videokaartjes slecht te krijgen en vaak duurder.

ik heb nog eens op de dell site gekeken (had ik nog niet gedaan), maar zo klein is die kast toch niet?

Volgens mij past hier wel een normale voeding in (in mijn oude kast met dezelfde afmetingen tenminste wel)
Dvd-brander past ook wel.

Videokaart gaat niet lukken. Pci-videokaart schiet je niet veel mee op. Dus helaas, als je dat wil is deze pc niets.
Durf je het niet aan om zelf een pc te maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan