Dell Q15R vs Asus K53

Status
Niet open voor verdere reacties.

onlineous

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2008
Berichten
30
Ik ben aan het overwegen om een variant van een van deze laptops te kopen. Ik hecht veel aan snelheid en prestaties. Een pittige i7 is daarom een vereiste.
Een SSD staat ook in de planning (de originele harde schijf verplaats ik dan naar de dvd bay).

Momenteel neig ik ietwat naar de Dell. Ik vond het toetsenbord van de K53 vervelend (te zwaar) de touchpad is dan wel weer heel erg lekker. Wat zouden jullie me aanraden en waarom? De Dell lijkt qua prestaties net iets meer waar te bieden voor het geld, maar dit is slechts een klein verschilletje.

edit: om nog even een voorbeeldje te geven:
http://tweakers.net/pricewatch/298443/asus-k53e-sx880v.html
http://tweakers.net/pricewatch/298413/dell-inspiron-q15r-(5110-0727).html
 
Laatst bewerkt:
Wat wil je er mee doen? Is de processor werkelijk de enige benchmark? Overigens vind ik ze beide nog wat duur voor de geleverde prestaties, maar ik weet niet welke andere afwegingen je maakt.
 
Uiteraard kijk ik ook naar het totaalplaatje. De processor, de schijf en het geheugen zijn het belangrijkst voor de prestaties vermoed ik. De schijf word aangevuld met een SSD, dus dat is geen issue meer. Ik moet nog wel even kijken of beide / 1 van beide sata3 heeft. Dat is belangrijk voor de SSD. Ik heb nog even gekeken naar een 1080p scherm, maar dit heeft een meerprijs van 200 euro bij Dell. De videokaart doet er niet toe (gamen zal ik er toch niet op doen). Ik bedenk me net dat een accuduur van minimaal 2.5 uur ook nog wel een pre is. Als iemand hier meer over weet hoor ik het graag. Als er overigens snellere opties zijn voor een lagere prijs hoor ik het graag!
 
Er komt een harde schijf (SSD) bij (niet vervangen dus). Verder zie ik niet in waarom de laptop interessanter zou zijn dan de door mij genoemde Dell. De chipset is ouder, de processor duidelijk minder snel, het geheugen kleiner en het prijsverschil 5/6 tientjes. De aangehaalde laptop zou om de juiste verhouding te houden eerder rond de 500 moeten zitten.
.
Als je even puur naar de types laptops (de 2 door mij aangehaalde) kijkt zonder de specs er bij. Wat is dan de interessantere laptop volgens jou? (merk, kwaliteit, aansluitingen, garantie). De K53 gaat regelmatig in de aanbieding bij de mediamarkt. Helaas de afgelopen weken niet. De vraag is echter of deze dan (veel) interessanter word aangeboden, meestal zaten ze rond de 600.
 
Puur op specs? Tenzij je gigabit kabel ethernet nodig hebt de Dell.

De asus is iets steviger gebouwd, iets betere DVD drive en heeft gigabit ethernet. De Dell heeft de beste chipset, meer HD, meer mem, usb3 en snellere grafische chip.

Qua support zijn beide matig tot goed. Echter als je via de media markt gaat, kun je daar ook mee te maken krijgen (sommige steden kan dit echt vertragend werken). Zoals ik al aangaf, de nieuwe chips worden binnenkort geïntroduceerd, dus ik verwacht pas weer stunts als de nieuwe prijzen daarvan bekend zijn, maar is natuurlijk afhankelijk van voorraden e.d.
 
Hou er rekening mee, dat als je een ssd "erbij" plaatst zoals je aangaf, dat dit je systeem niet sneller maakt dan die al is.
Je zal de OS dan opnieuw moeten installeren, maar dan op die ssd, dan is je systeem stukken rapper dan vanaf die sataschijf.
 
@wampier,
Je bedoelt de opvolgers van de sandy bridge procs? Overigens heb ik juist altijd het idee dat dell qua bouw kwaliteit beter is, maar ik kan me hierin vergissen.
@jackall
uiteraard;) Besturingssysteem en programma's op de SSD, data op de HDD
 
De scharnieren van de ASUS zijn vaak wat beter en de casing is wat kras-vaster. Beide vallen echter niet zomaar uit elkaar. En inderdaad. ivy bridge procesors zijn rond juni in de winkel verwacht.
 
Als ik het zo bekijk zouden 2 van de 8 sata poorten sata3 moeten hebben. Is er een manier om er achter te komen of de harde schijf aansluiting ook werkelijk intern op een sata 3 is aangesloten? (meestal is het in een laptop alleen een bay voor de harde schijf, en geen fysieke kabeltjes)
 
Niet echt tenzij je de datasheet hebt. Overigens is er met sata2 ook nog nauwelijks verlies. Sata3 tank je alleen vol met een burst serial read. Daar je meestal een SSD juist wil voor veel random reads van kleine files, blijf je 98% van de tijd onder sata3 niveau steken.
 
Zit wat in. Alleen grote bestanden worden dus minder snel weggeschreven. En daar is de SSD inderdaad niet voor bedoeld (overigens zou Sata2 met een goede SSD ook met burst serial write wat te kort komen, maar dit doe je überhaupt niet zo heel veel). De meeste vragen zijn wel beantwoord, maar ik gebruik nog even niet de 'opgelost' status, omdat ik benieuwd ben of er mensen zijn die ervaring hebben met deze laptops. De Asus heb ik wel eens geprobeerd (iets tragere variant), maar de Dell heb ik geen ervaring mee. Ik heb over het algemeen wel een goede indruk van Dell. Iemand ervaring met deze laptop? Ik ben vooral benieuwd naar gebruiksgemak en accuduur van beide laptops.
 
Het is de Dell geworden. Bevalt prima. Het toetsenbord maakt iets meer herrie dan dat van de Asus maar typt wel een stuk fijner wat mij betreft. Verder was het inbouwen van de SSD echt een pokkeklus omdat je niet vanaf de onderkant bij de HDD kunt zonder de hele laptop open te maken. Het systeem is nu wel heerlijk snel.

Bedankt voor jullie hulp en advies!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan