Desktop crash

Status
Niet open voor verdere reacties.

Malatesta

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2011
Hoi,
vandaag is onze pc gecrasht.Gisteren kregen we reeds tweemaal een blauw of zwart scherm met een witte tekst waarin sprake was van SATA 0,SATA1,SATA2,SATA 3 gevolgd door "none".
Vandaag verscheen een andere grotere tekst op een blauw scherm en nu wordt er gewag gemaakt van oa. hardware or software te checken indien wel goed geïnstalleerd.
Verder iets over het "disable van BIOS memory options en tevens een technical information :"STOP:0x000000F4 gevolgd door nog een aantal karakters tussen haakjes.
Wij hebben er het raden naar wat de oorzaak wel zou zijn. De firmware van de Ipod van onze zoon gisteren geïnstalleerd na een Ipod crash ?
Een programmaatje EH?POD dat hij nadien had gedownload ? Een virus ? Een hacker ? Nu kunnen we de pc zelfs niet meer opstarten, we kregen wel nog de optie "opstartherstel (aanbevolen) of Windows normaal starten. Maar het scherm loopt nadien vast.
Als ik de optie opstartherstel uitvoer dan krijg ik daarna een BSOD.
Ik bezit nog de originele CD's "drivers and untilities" en "DVD voor opnieuw installeren van Windows Vista".
Wij zijn absolute leken op dit gebied en zouden graag weten hoe we onze pc terug aan de praat krijgen.
Bedankt

Laatst bewerkt door een moderator:
wat een choatishe post is dit zeg.. iets meer orde in je post zal fijn zijn...

Op de eerste plaats is de kans groot dat dit een hardware probleem is. Indien je opstart en herhaaldelijk drukt op F8 kom je in een menu waar onder andere kunt kiezen voor veilige modus. Indien je hier in kunt en je bent in de mogelijkheid om bestanden ergens online te zetten, dan kan ik deze eens bekijken om te zien waar de pc op vast loopt. Zoals gezegd zijn dit meestal hardware problemen dus houd daar rekening mee. De betreffende bestanden staan in C:\Windows\Minidump. Om bestanden van de harde schijf ter herstellen kun je overigens dit uitvoeren in de veilige modus:
CHKDSK: http://support.microsoft.com/kb/315265/nl
SFC: http://support.microsoft.com/kb/310747/nl

Hallo, bedankt voor de snelle reactie. We proberen het eens met de F8 toets. Ik heb wel een back up van onze bestanden. Dus daar is geen probleem maar we willen wel onze pc terug aan de praat krijgen. Ik laat u zo spoedig mogelijk weten hoe de PC reageert. Thks

Ervanuit gaande dat je de F8 opties bedoelt, kies je voor veilige modus. Maar gezien mijn vermoeden een probleem met de harde schijf betreft kan het best zijn dat ook dit niet lukt.

Lukt ook dit niet, dan kun je ervoor kiezen om met een andere harde schijf op te starten en de gegevens van de defecte schijf over te zetten door deze met "master slave" configuratie te gebruiken. Dit vergt echter enige kennis. Ook kun je met de Windows DVD opstarten en een systeem herstel uitvoeren. Let in dit geval op voor gegevens verlies. Maar gezien het niet 100% duidelijk is waar het probleem door komt is dit slechts een advies en kan er op dit moment enkel worden getest.

Hallo, er is slechts één harde schijf aanwezig. Heeft het eventueel zin indien we de installatie DVD van Windows Vista gebruiken ? In elk geval, ik probeer deze avond vooreerst eens de F8 toets en zie wel of er iets gebeurt of niet.

Zeker heeft die Windows DVD zin. Maar als je niet oppast (en kiest voor formateren) kun je dus alles op die harde schijf kwijt zijn. Mocht er niets lukken met betrekking tot de geboden optie door bijvoorbeeld een hardware defect, dan kun je (indien je een tweede harde schijf cq computer hebt) proberen de gegevens op die schijf te redden. Dat was wat ik bedoelde.

Laatst bewerkt:
@MegaByter
Semi-mod gedrag wordt niet geaccepteerd, gebruik de knop "meld misbruik" en ga niet zelf voor moderator spelen.

@Malesta
Als je direct op een reactie reageert, gebruik dan de knop "reageer op vraag" aan de linkerkant of het berichtvenster "snel reageren" onder het voorgaande bericht.

Zeker heeft die Windows DVD zin. Maar als je niet oppast (en kiest voor formateren) kun je dus alles op die harde schijf kwijt zijn. Mocht er niets lukken met betrekking tot de geboden optie door bijvoorbeeld een hardware defect, dan kun je (indien je een tweede harde schijf cq computer hebt) proberen de gegevens op die schijf te redden. Dat was wat ik bedoelde.

Hoi, gisteren hebben we de toetsen F2, F8 en F12 geprobeerd, door er veelvuldig op te drukken verschijnt daarop een scherm.
Er is oa. een zwart/wit scherm waar we de opties hebben "windows normaal starten" en "opstartherstel". In beide gevallen loopt het scherm vast na enige tijd en we geraken sowieso niet meer op de Windows startpagina met onze account ikoontjes. Een ander scherm (blauw/wit) vermeldt dan allerlei opties, oa. BIOS; enz, maar onnodig te zeggen dat we hoegenaaamd niet weten wat daarmee aan te vangen: Mocht iemand deze situatie herkennen en ons kunnen uitleggen hoe we de pc en Windows weer kunnen gebruiken, dan zouden we heel blij zijn. Zoals eerder vermeld heb ik een back up van ozne bestanden en tevens de originele Dell drivers en Windows installatie DVD. Misschien wil iemand ons stap voor stap in een leesbare taal uitleggen hoe we best tewerk gaan ?

Aangezien je een back-up hebt van de bestanden (DIE DUS NIET OP DEZE HARDE SCHIJF STAAN!) is het misschien het handig om gewoon simpelweg de harde schijf te formateren en Windows opnieuw te installeren gezien geen van de herstel opties werkt. Zoals ik al eerder zei ga je dit waarschijnlijk niet alleen oplossen door te herinstalleren. Dit is hoogstwaarschijnlijk een hardware probleem wat inhoud dat er een onderdeel in de pc defect is. Doet de pc het dus niet goed na herinstallatie met de Windows of recovery disk van de fabrikant, dan is het in gewoon het beste om even langs een pc winkel te gaan. Tenzij je zelf beschikt over losse onderdelen en deze kunt verwisselen om te zien waar het probleem in zit. Je komt nu namelijk niet aan de gegevens (dumpfiles) die aangeven wat het probleem geeft. Zoals in post 5 aangegeven zijn er wel mogelijkheden maar die vergen enige kennis op het gebied van hardware.

Laatst bewerkt:
Hoi, hartstikke bedankt ! Leuk dat iemand tijd neemt om met raad bij te staan. Wellicht proberen we de herinstallatie uit te voeren en zien we nadien hoe het afloopt. Via welke toets of scherm kunnen we de harde schijf het best formatteren ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan