Desktop schakelt bijna direct weer uit.

Status
Niet open voor verdere reacties.

bmwpiet

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2011
Besturingssysteem
Win 11
Als ik mijn PC wil starten, dan schakelt hij na 15 sec. tot een paar minuten weer uit. Hij is een jaar of 5 oud. Er draait XUbuntu op.
Af en toe komt hij zover, dat ik op het scherm kan zien, dat hij daarmee begint, maar vaak komt hij niet eens zover.:evil:

Dus mogelijke problemen: moederbord, voeding, kabels of stekkertjes, denk ik.
Hete processor kan niet, daar krijgt hij geen tijd voor om warm te worden.

Wie weet nog wat anders?

Piet

heb je genoeg power op je voeding om de pc te draaien?
Ik had ook zo'n probleem, dat kwam omdat de psu (power supply unit) in vermogen afnam, en net te weinig had om mn kleine servertje te runnen (<60W) dit is natuurlijk meer voor een pc, maar het probleem kan het zelfde princiepe zijn

Hallo

" dan schakelt hij na 15 sec. tot een paar minuten weer uit. Hij is een jaar of 5 oud."

Dit zijn oververhittingssymptomen ....

"Hete processor kan niet, daar krijgt hij geen tijd voor om warm te worden."

Indien de beugel die het koelblok op zijn plaats houdt gebroken is , draait deze zonder koeling ...

Het een en ander visueel controleren zal al veel verhelderen ... zo nu en dan eens deze p.c. zuiver/stofvrij maken d.m.v. luchtdruk (compressor)

Mocht deze p.c. nog nooit zuiver/stofvrij zijn gemaakt , kan de thermisch geleidende pasta (versteend) gekrompen zijn ...

Peter

Ik vermoed inderdaad ook overhittingsverschijnselen. Kijk eens in de BIOS welke temperaturen daar aangegeven worden voor de onderdelen.

Tweede mogelijkheid zou inderdaad de voeding kunnen zijn.

Hallo

" dan schakelt hij na 15 sec. tot een paar minuten weer uit. Hij is een jaar of 5 oud."

Dit zijn oververhittingssymptomen ....

"Hete processor kan niet, daar krijgt hij geen tijd voor om warm te worden."

Indien de beugel die het koelblok op zijn plaats houdt gebroken is , draait deze zonder koeling ...

Het een en ander visueel controleren zal al veel verhelderen ... zo nu en dan eens deze p.c. zuiver/stofvrij maken d.m.v. luchtdruk (compressor)

Mocht deze p.c. nog nooit zuiver/stofvrij zijn gemaakt , kan de thermisch geleidende pasta (versteend) gekrompen zijn ...

Peter

Heel goed van je, Peter. De koelribben zaten helemaal dicht met stof, bij het schoonmaken bleken 2 van de 4 de lippen aan de beugel afgebroken, koelpasta was bijna niet aanwezig. :):thumb:
Hoe wist je dat? ha, ha.
Van de week een nieuwe beugel kopen plus koelpasta. :thumb:

Meteen hele PC uitgezogen met de stofzuiger.

Even aangehad zonder koelblok op de processor, dan schakelt PC steeds sneller uit. Na een paar seconden is processor niet meer aan te raken, zo heet.

Laatst bewerkt:
Ho, je pc niet aanzetten zonder het koelblok erop, dan sloop je vrijwel direct je processor! Vroeger kon je daar letterlijk je processor mee opblazen!

Dus: oude koelpasta verwijderen (liefst met alcohol), nieuwe smeren en koelblok erop. Tot die tijd nooit en dan ook echt nooit je pc aanzetten!

Zoals jullie zien, zit alles weer in elkaar en blijft de PC weer werken. Nieuwe pasta plus voet.:p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan