Desktop shortcut

Status
Niet open voor verdere reacties.

That Guy

Meubilair
Lid geworden
28 nov 2006
Beste programeurs,

Ik ben op zoek naar een script dat een shortcut op mijn desktop zet naar een bepaald bestand (eventuueel ook naar programma's folder in start menu) zonder externe dll's (stkit.dll ect.)

heb net 2 uur gezocht en de scripts die ik vond geprobeert, maar GEEN werkte.
Ik heb VB 6.0 en zoek een script dat in ieder geval op XP werkt.

V.:thumb:

Laatst bewerkt:
shortcut maak je door:
rechtermuisknop op je bureaublad -> nieuw -> snelkoppeling:
shortcut.bmp

het is is feite een ".lnk" bestand dat naar iets wijst... in mijn geval een programma (.exe)

nee, ik wil dat er automatisch een snelkoppeling op het bureaublad komt, in plaats dat een gebruiker "rechtermuisknop > nieuw > snelkoppeling" hoeft te doen...:rolleyes:

ps. wel zonder de setup wizard van VB 6.0 ;)

Ow, so...
Maak eerst een snelkoppeling van je bestand ofso.
Stop hem bij je project als recource en kopieer hem vervolgens naar het bueraublad

het punt is alleen dat een snelkoppeling gegevens bevatten over WAAR het exe-bestand staat, en als ik m ergens heen kopier werkt hij dus niet meer ;) :rolleyes: (omdat het pad naar de exe variabel is en door de gebruiker word aangegeven)

als je zoekt op google/planetsourcecode/iets anders op ""visual basic" "desktop shortcut"" dan vind je heel veel, maar zoals ik al zei, werkt geen van deze code voor (bij)mij :confused:

Maar bij alle link bestanden staat waar die moet beginnen, dus de .exe

ja, dat is zo, maar ik ben bezig met een instalatieprogramma en daarmee moet dus een door de gebruiker aangegeven pad gekoppeld worden aan een shortcut, op het bureaublad. En een ".lnk" bestand maken werkt niet goed... vandaar

Ow, op die manier...
Ik denk toch dat je eerst het link bestand moet maken en dan kopieeren...

ja, maar hoe maak je een link-bestand? :p dat is juist het probleem

Ow, toch niet:

Je gaat naar de map waar je .exe staat,
Je klikt op: Snellkoppeling maken...
Als het goed is staat er nu een slenkoppeling op het bureaublad.
Wijzig de naam haal 'snelkopeling naar' weg.
En je hebt een prachtige link???

Zoals ik al zei, dat werkt niet, want als je de snelkoppeling bijvoorbeeld zijn "eigenschappen" bekijkt, zie je dat het "doel" bijvoorbeeld ""C:\Documents and Settings\NAAAM\Bureaublad\installer\Installer.exe"" is, en als je de .exe verplaatst werkt de snelkoppeling niet meer...

Ja, maar ik zei ook al dat er altijd een doel was naar de .exe

Ik snap je Vegras:thumb:!
Als je een programma installeert, komt er ook een shortcut op je destkop! Die shortcut verwijst naar een .exe in bijvoorbeeld program files! Dat staat als het ware in die shortcut! Als je dan die .exe ergens anders neerzet, verwijst de shortcut nog steeds naar het pad waar de .exe eerst stond! Maar de .exe is verplaatst dus kan hij hem niet vinden!

Misschien dat je iets moet doen in het register! Daar staan de pads van programma's vast.

Succes, Ronald!:)

aight, dank je ronald, ik ga gelijk even kijken of ik wat kan vinden @ register

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan