Opgelost Desktop start niet op

• Onderwerp starter Onderwerp starter vrouw
  • Startdatum Startdatum
Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.
Boot option priorities

die regel kan ik niet selecteren,
wel de regel eronder waar "Fast Boot" staat

1736096545119.png

Boot menu = F12 tijdens het booten.

Ik moet steeds eerst de pinnetjes connecten als ik weer uit het bios ben.
Anders kom ik er niet weer in.

Heb ik nu weer gedaan en het eerste dat dan komt is dit

IMG_5814.jpeg

Als ik daar oké klik krijg ik deze

IMG_5816.jpeg

Moet ik daar enter doen?

Gedaan maar dan kom ik weer in de bios schermen zoals hierboven

Ik kan maar geen menu vinden waar ik de SSD kan aangeven om van te booten

Alhoewel die er hier wel staat

IMG_5819.jpeg

In de manuel zie ik dat dit scherm beschikbaar zou moeten zijn
1736100123468.png

Maar ik krijg dus deze

1736100170911.png

Een UEFI systeem start altijd op via de Windows Boot Manager wat je ook als eerste zet om van op te starten in de UEFI, een USB stick opstarten met de installatie bestanden doe je via de bootmenu key, F12 dus.

Thanks @Lange Pier voor je reactie,

UEFI is na mijn tijd geintroduceerd dus ik ben daar niet bekend mee.
Maar ik begrijp dus dat ik niet verder hoef te kijken naar wat er eerst geboot word?
De SSD word in het BIOS wel gezien (zie de foto`s) maar toch wil ie niet opstarten.
Wat ik ook vreemd vind is dat bij het starten van de PC geen enkel piepje klinkt, vroeger was dat wel zo tenminste maar ook dat kan nu natuurlijk anders zijn 😜

Inmiddels heb ik ook nog geprobeerd de optie Fast Boot van de Disable Link af te halen maar dat gaf helaas ook geen doorstart naar windows.

1736106986639.png

Het halve piepje is zoals gezegd de geheugen controle bevestiging.

Een UEFI bios is overgenomen door Windows en het is dan makkelijker om een update hiervoor te ontvangen en door te voeren. Via Windows Systeemherstel en opnieuw opstarten, kom je doorgaans bij de instellingen. In de BIOS, met de meestal beperkte mogelijkheden die er daar dan nog over zijn, kan je UEFI uitschakelen met de optie Secure Boot (UEFI is veiliger). Dit kan nodig zijn wanneer de Windows installatie of de UEFI systeempartitie beschadigd of gewist zijn of bij een andere harde schijf die is ingestoken.

Ik zie bij de instellingen dat de kast open is. Misschien kom je dan alleen in de BIOS en staakt verder de werking, wanneer je de pennetjes een paar seconden kortsluit. Case Intrusion is meestal een melding op het scherm maar zou best heel anders kunnen werken, aangezien ook omdat er een heel ander BIOS is geïnstalleerd met de updates en niet iedere kast heeft case intrusion contacten. Zoek eens in de handleiding of dat kan worden uitgeschakeld. Probeer eens te resetten en dan met gesloten kast op te starten.

De computer heeft Onboard Graphics dus je kan wél proberen zonder grafische kaart. Verder kan in de BIOS de on-board LAN worden uitgeschakeld. Is deze chipset versleten, dan kan de werking van de computer ook best wel staken. Ik zou voor probleemoplossing de apparaten on-board LAN en daaronder het geluid, uitschakelen.

Thanks @Alfred 2 voor je uitgebreide hulp.

Twee vraagjes.

1.Jij hebt het over een half piepje? Maar ik schreef dat ik geen enkele piepjes hoor. Is dat ook nog een indicatie ergens voor?

2. Je schrijft :
Misschien kom je dan alleen in de BIOS en staakt verder de werking, wanneer je de pennetjes een paar seconden kortsluit.
Wat bedoel je hier precies mee?

Morgen zeker weten als eerste proberen op te starten met een dichte kast want die stond nu steeds open🫢

Enig idee waar en hoe het eruit ziet wat het regelt dat de kast open of dicht is?

Dan is het een sensor met een drukpennetje. Maar ik weet enkel dat Dell zo'n systeem had, en dan zie je zo'n bijpassende melding staan.

Weer lekker iemand op het verkeerde been zetten, kast kan gewoon open blijven hoor, waarom er allerlei niet te zaken doende dingen erbij worden gehaald?
Start met de installatie USB stick, heb je ook allerlei repair opties en ook kun je Windows opnieuw installeren.

Hoe kom ik aan zo een installatie usb stick?
Denk je dan dat er iets met de Windows installatie is ?

Die piepjes (die er niet zijn) zegt niets?

Maken via de Microsoft webside over Windows en piepjes zeggen niets, alleen na een hardware crash.

Een kort en zacht geheugen controle piepje, vaak een tik, is er niet wanneer de BIOS niet verder kan, want geheugen controle (uitgebreid of kort, naar keuze) is er na het lezen en implementeren van de BIOS. Het laden van Windows en werking van het geheugen of de harde schijf is dan uit te sluiten, want daar is de computer nog niet aan toe als de werking staakt. Case intrusion is interessant om te controleren en inderdaad is dat een kleine schakelaar waar meestal de onderkant van de zijkant tegenaan komt.

Ik bedoel dat de BIOS misschien niets doet en niet aangepast zou kunnen worden wanneer de kast open is behalve voor sommige aanpassingen, direct na het resetten er van.

Omdat ik de kast niet zie, weet ik ook niet of deze die beveiliging heeft. De mogelijkheden zijn beperkt, omdat de computer haast niets doet.

Voor het maken van een Setup USB stick zal je moeten weten welke Windows versie er op staat maar opstarten met een andere Windows installatie kan geen kwaad. Zo te beoordelen zal er een bootmenu verschijnen met F12, wanneer er een bootbaar medium is ingestoken. Gebruik deze link van Microsoft om gratis een installatie medium te maken: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Hier alvast een foto van de kast. (Xilence Blast)
Ik ga `m zo dichtmaken en kijken wat er dan gebeurt. Inmiddels ook bezig met een opstart usb met creation tool? aan te maken. Hoewel ik niet zou weten wat ik moet repareren als ie dan wel opstart.😜

1736150458644.png

1736150469709.png

Bovenstaande kon ik niet meer bewerken (langer dan 60 min geleden ofzo)

Nu met kast dicht gemaakt en opgestart en toen in BIOS de Reset Case Open status op enabled gezet.
1736154738210.png

Daarna een save & Exit gedaan en kwam toen weer vanzelf in BIOS terecht.
Setting stond nu op Case close
1736154853116.png
Daarna wederom een Save & Exit gedaan en komt weer in BIOS terecht.

Wederom herstart en nu met F12 opgestart en kom dan hierin terecht.
1736155120938.png

Als ik daar Enter Setup doe kom ik weer gewoon in BIOS scherm terecht.

Wat wel opvalt is dat hier geen data komt.
Alle fans draaien wel.
1736155341025.png
De kast maar weer open maken en kijken waar die connector zit maar er zitten 2 syteem fans in en de kabeltjes verwijnen helemaal tussen het chasis.

Ik ga hier ernstig twijfelen of er uberhaubt al een besturingssysteem op staat.
De schijf wordt wel herkend in de bios, maar niet als opstartschijf die gekozen kan worden.
Dat ga je zeker snel genoeg merken als je je media creation usb runt

Stick zit erin en met F12 de stick gekozen en herstart en dan gebeurt er helemaal niks meer.

Even over die case closed of open, indien open dan krijg je alleen een beep als je de PC start, dient er wel een buzzer of speaker aangesloten is, voor de rest helemaal niets.

En bij die keuze in het bootmenu dient wel die optie gekozen te worden met erachter of ervoor UEFI.

Yes, pc is geboot van de USB drive.
Welke keuze maak ik hier?

1736162006416.png

installeren gekozen maar ik krijg dan weer dit.
dat heb ik niet want windows staat al geinstalleerd

1736162162543.png

Keuze gedaan dat ik geen code heb en kom dan hier terecht.
Welke optie daar nu weer doen?

1736162295626.png

De eerste optie gedaan en kom dan hier.

Dan weet ik het echt niet meer 😢
Word dan de huidige windows vervangen??

1736162537068.png

Laatst bewerkt:
Jij weet beter welke licentie je hebt en welke sleutel daarbij hoort.
Deze weten wij natuurlijk niet, net als je pincode.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan