Opgelost Desktop start niet op

• Onderwerp starter Onderwerp starter vrouw
  • Startdatum Startdatum
Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee ik ook niet want PC komt van betrouwbaar familielid.

Heeft `m half jaar niet gebruikt en wil dus niet meer opstarten. Hij en ik weten niet welke windows erop staat en of er een code is.

Windows was geinstalleerd toen deze is gekocht bij een Game webshop.

Door omstandigheden is die zolang niet gebruikt en laatste keer dat deze half jaar geleden is gebruikt werkte die nog gewoon.

Ik weet nu echt niet of en welke keuze ik hier moet maken?
Gaat nu de huidige installatie van windows overschreven worden?

1736162982601.png

Je kan wat mij betreft gewoon kiezen voor upgraden. Mijns inziens heb je dan meteen de nieuwste windows-build. Eventuele kan je vanuit Windows zelf weer kiezen voor een herstel zodat je met een schone lei begint, waarin je jouw documenten behoudt, maar alle applicaties opnieuw moet installeren.

Eigenlijk is dit in mijn ogen wel een aanrader als je een pc overneemt. Anders heb je alle instellingen van de vorige gebruiker. Oh ja, en maak dan ook meteen even een schoon profiel aan. :)

Laatst bewerkt:
Haha, oke dan kies ik voor de optie upgrade. Krijg ik dan geen probleem omdat ik bij vorige scherm geen code heb ingevuld?

Ahh, dat gaat dus niet?

1736164514919.png

want als ik de pc herstart zonder de usb start ie niet op.
ik kan alleen "sluiten' kiezen.

Sluiten gekozen en ik ben hier gekomen.
1736164990169.png

Maar geen van deze 3 optie`s lukt.

Laatst bewerkt:
Al die repair opties werken meestal niet

Je dient alleen te weten welke uitvoering erop staat, home of pro maar als je dat niet achterhalen, kies voor home.

Installeer gewoon opnieuw en vul geen code in, die Windows was al digitaal geactiveerd en als alles er weer op staat dan wordt de nieuwe ook automatisch geactiveerd.

Mocht het zonder key niet willen, die kun je voor een paar euro aanschaffen.

Ik kom er geen steek mee verder.
Iedere keer na opnieuw opstarten is het een gevecht om in het Bios te komen of om de bootmanager te laden.
Nu is dat wel weer gelukt en gekozen voor het starten via de USB en dan blijft ie maar in dit scherm hangen, er gebeurd helemaal niets.

1736171430943.png

Ik weet nu echt ff niet meer wat te doen behalve de Kliko 😅

Het was vanochtend dan 1x gelukt dat ie windows install ging laden van de stick maar daarna niets meer.
Ik heb de BIOS maar weer eens gereset dmv de pinnetjes maar het blijft bij bovenstaande.

Ik zit nu weer in het Bios met de usb stick gekoppeld.

Dan is het toch heel vreemd dat ik hier bij de boot priorities NIET de SSD erbij zie staan.
1736172036897.png

Maar als ik naar het 'overzichtscherm' ga staat de SSD er wel bij.

1736172102875.png

Hoezo dan niet bij de boot opties?

Laatst bewerkt:
Als ik daar Enter Setup doe kom ik weer gewoon in BIOS scherm terecht.

Ja want BIOS is het zelfde als Setup. Zou je nog een keer het bootmenu F12 gebruiken dan kan je voor de keuzes Enter to select boot device selecteren met de pijltjestoetsen. De keuze "Enter for BIOS" is een andere. Je hebt dan een kans om normaal en vanaf SSD schijf op te starten gemist.

De melding in rood, dat Fan 1 het niet doet is verontrustend maar er is al geschreven dat het stekkertje ervan er misschien niet goed meer op zit. Je kan controleren of de ventilator op het koelelement van de processor steeds draait? Zo niet, dan is dat er tijdens het vervoer vanaf gegaan. Een zwak punt bij computers vaak, deze kleine witte stekkertjes. Case intrusion zit in ieder geval niet op de kast of het was wel vermeld bij de specificaties.

Bij de installatie van Windows kan automatisch de bestaande installatie worden hersteld. Dat is dan voordat de landenkeuze en daarna de vraag waar Windows moet worden geïnstalleerd komt. Als de computer niet dan opnieuw opstart, kan je de installatie gewoon afbreken. Wanneer je Windows (meteen of uiteindelijk) opnieuw wilt installeren dan zou ik de Pro versie een betere en populairdere vinden.

@Alfred 2

Hierbij nogmaals F12 gedaan en krijg dan dit
1736172660322.png

Als ik daar Enter Setup doe kom ik weer in het hoofdscherm
1736172708007.png

In een kringetje rondhollen, weer dingen erbij halen om de boel weer eens te verwarren, why?

Waarom weer een bios reset?

Je kunt alleen zo opstarten.
Via die F12 de UEFI usb stick kiezen, waarom weer die setup?

Ik geef het op, sommige "helpers" geven geweldige adviezen, kan daar niet tegen op.......

@Lange Pier ik zou het fijn vinden als je aangesloten blijft want ik kom maar niet verder en alle hulp is gewenst.

Status is nu dat ik met F12 en de usb creation tool in het bootmenu kom.
ik kies daar de stick en dan gaat ie naar het gigabyte scherm zoals hierboven en er gebeurd niets. Ik zie een klein lampje aan op de usb stick maar ook al wacht ik 10 minuten er gebeurt niets.

Het valt mij wel op dat er geen vaste schijf in het bootmenu staat. Start de Windowssetup eens opnieuw, en kies voor herstellen, en dan opstartherstel.

@Aar ja hier bedoel je toch?
1736175067962.png

en die windows setup ben ik al een uur aan het proberen maar die wilt dus niet laden vanaf de usb stick. Is vanochtend wel 1x gelukt met die blauwe windows optie`s maar dat werkte toen ook niet. post 44

De Flash-disk is je USB-stick lijkt me? Maar stel die eens in? Start die dan je Windows setup?

Zo langzamerhand zou ik zeggen dat de SSD die erin zit niet gezond meer is of gewoon stuk.
Zet er eens een andere in en installeer dan Windows middels de USB stick van de Media Creation Tool.

Is het niet een kwestie van Windows herstellen, omdat er geen bootrecord is?

@Aar
De flash disk is idd de usb met de creation tool. Die heb ik al meerdere keren geprobeerd te starten maar het loopt steeds vast.
Zoals ik zei is het vanochtend 1x gelukt zie hier en hebben die herstel opties tot niets geleid omdat ik daarop steeds een negitief resultaat kreeg.
dus windows herstellen wil ook niet lukken.

@edmoor
ik heb helaas geen 2e SSD kaart liggen wel wat oudere laptop HDD.

Wat ook heel vervelend is dat ik steeds problemen heb om het Bios in te komen of het bootmenu op te starten. Ik moet dan steeds de stekker eruit halen en dan naplm een minuur of 3 wil het soms weer eens lukken om het Bios in te komen.

Ik heb wel het Bios kunnen flashen naar de nieuwste versie.

Wellicht toch iets mis met de SSD?

Ik heb aan de kabels waar de SSD op zat de oude laptop HDD gehangen en kan met de usb creation tool een windows op de HDD installeren.

1736179879325.png

Het opstarten en in de bootmanager gaat ook veel soepeler als de SSD er niet aan zit.

Dat zou dn wel balen zijn want dan gaat de windows versie ook verloren en moet er een nieuwe gekocht worden.
Zijn die nog altijd zo duur, er zijn nogal wat versies zag ik.

Op Marktplaats koop ik licenties voor ongeveer een tientje. Let daarbij op de sterren die een verkoper krijgt en eventueel het soort internetadres waar naar verwezen wordt. Als ze garantie geven dan is dat ook een plus.
Zoals al is opgemerkt, zal de licentie digitaal zijn. Deze hoef je niet in te vullen en wordt door Microsoft gevonden, waarna Windows op de computer wordt gevalideerd. Ik zou er vanuit gaan dat het de Pro versie is, totdat het tegendeel blijkt.

Herstelopties, zoals in het blauwe scherm met de blokken, komen vanzelf als Windows drie maal tevergeefs wordt gestart. Inderdaad helpen deze opties vrijwel nooit.

In de instellingen zie ik een sterretje staan voor "Secure Boot" en ook bij "Disabled" in de keuzes (post 52). Dit gaat over al dan niet UEFI opstarten. Probeer nog de instelling daar onder: "Preferred operating mode."

Dit is wel handig leesvoer:

Ik zou een gok wagen om Method 2 uit de link te proberen.
1736185076514.png

In de instellingen zie ik een sterretje staan voor "Secure Boot" en ook bij "Disabled" in de keuzes (post 52). Dit gaat over al dan niet UEFI opstarten. Probeer nog de instelling daar onder: "Preferred operating mode."
Oke, die ga ik nog even proberen vanavond.

Dit is wel handig leesvoer:

Ik zou een gok wagen om Method 2 uit de link te proberen.
Om de BOOTREC /FIXMBR & BOOTREC /FIXBOOT uit te voeren moeit ik dmv de creation usb in de blauwe schermen in de ms dos/opdracht prompt omgeving zien te komen?
1736186533893.png

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan