detecting ide drives

• Onderwerp starter Onderwerp starter tam
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

tam

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2003
als mijn computer opstart (windows xp), komt er soms 'detecting ide drives' 'none found' hij vindt precies de harde schijf niet en kan dan ook niet opstarten . ik kan dan niks anders dan op ctrl alt del duwen zodat hij opnieuw opstart en dan lukt het meestal wel. Weet iemand waaraan dit zou kunnen liggen ?

Tamara

Dit gebeurt soms of altijd? Worden de hd's wel de bios herkend? Worden ze herkend als je met een bootdiskette opstart en ze dan benadert? Het kan een hardwareprobleem zijn, bijvoorbeeld een loszittende flatcable. Heb je overigens een scsi- of andere controller in je systeem zitten?

De melding komt doordat er in je bios instellingen op 'auto' staan (standard cmos setup->ide devices)
Soms wil het helpen deze vaste waarden mee te geven (ga daarvoor naar 'auto detect IDE'), het kan ook zijn dat de pc 'te snel' opstart, dus voordat de harddisk de kans heeft gehad zich te melden (opspinnen) vindt de bios het al te lang duren en zegt 'no drives found'
De eerste oplossing gaf ik hierboven, de tweede zou kunnen zijn om een 'boot delay' op te geven, als de bios dit tenminste ondersteund.
In het slechtste geval zou je harddisk aan het overlijden kunnen zijn.

inderdaad als ik in de bios kijk bij mijn harde schijf (primary master) staat er daar auto 2X . Access mode en nog iets anders. Maar naar wat moet ik dat veranderen ? naar 'none' of ' manual'

en als het dat niet is maar het te snel opstarten . Hoe moet je dat precies doen met die boot delay . ik ken er niet zo veel van.

tamara

Kijk eerst eens in je bios of je ergens "Auto detect IDE" hebt staan, en gebruik deze optie. Als het goed is komt de autodetect met 3 opties waarvan er één al voorgesteld wordt, je hoeft dan alleen maar op 'enter' te drukken om deze te activeren. (als er geen harddisk of cd-rom aan hangt zal die ook geen waarde weergeven)
Nadat je alle (4) IDE kanalen hebt gehad, save je de bios en kijk hoe het dan gaat werken.

ik heb dat gedaan die autodetect. ik heb wel niks zien veranderen. Eal het wel zien of het nu nog gebeurt of niet. in ieder geval bedankt

tamra

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan