/dev/dsp can't be opened

Status
Niet open voor verdere reacties.
Joechei! Ik heb het voor elkaar gekregen, alleen weet ik niet of het nu werkt dankzij het installeren en draaien van modconf of van sndconfig. In ieder geval heb ik nu geluid, na het draaien van die twee programma's, rebooten en de instellingen gewijzigd te hebben in het configuratieprogramma. Alleen wil xmms mijn geluidskaart maar niet gebruiken, hij geeft nog steeds die foutmelding (Kon audio niet openen. Gelieve te controleren dat Je geluidskaart correct ingesteld is, Je de juiste uitvoerplugin hebt geselecteerd, Geen ander programma de geluidskaart blokkeert) en in de shell waar ik 'm in heb geopend staat (na het upgraden van xmms) het volgende:

libmikmod.so.2: cannot open shared object file: Onbekend bestand of map

** WARNING **: Bad translation for menupath: /Peaks Falloff

** WARNING **: alsa_get_mixer(): Attaching to mixer hw:0 failed: Onbekend apparaat

** WARNING **: alsa_setup(): Failed to open pcm device (default): Onbekend apparaat
 
Wat geeft 'lsof /dev/dsp'?
Als je KDE gebruikt is het probleem vaak dat artsd (de geluidsserver van KDE) de geluidskaart bezet houdt. De oplossing daarvoor is om artsd te killen (killall artsd) voor je met xmms geluid wilt afspelen, of je moet in xmms een andere uitvoerplugin kiezen (arts uitvoer plugin als je die geïnstalleerd hebt).
 
lsof /dev/dsp geeft
COMMAND PID USER FD TYPE DEVICE SIZE NODE NAME
artsd 2556 esje 10w CHR 14,3 650055 /dev/dsp0

ik heb geprobeerd een andere uitvoerplugin te selecteren maar dan krijg ik nog steed sdie foutmelding. ik heb dan ook niet die arts uitvoerplugin, kan het daaraan liggen? als ik libarts wil installeren wil apt heel veel weghalen van het systeem, ik vraag me dus af of dat wel zo'n strak plan is. heb ik überhaupt wel het goede programma dan?
na het commando killall artsd wil xmms trouwens nog steeds geen geluid afspelen en als ik plugin libdisk_writer.so selecteer gaat 'ie heel snel en geeft 'ie nog steeds geen geluid.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat libarts het goede programma is. De arts uitvoer plugin kan je downloaden op http://www.xmms.org/plugins.php?details=22 . Ze hebben alleen een source- en een rpm-pakket. Die heten allebei "xmmsarts", dus kijk eens of je dat kan installeren met apt.

Dat je met xmms nog steeds niets af kan spelen nadat je 'killall artsd' hebt ingetypt vind ik raar. Bij mij werkt het dan wel. Kijk anders eens met 'ps ax|grep artsd' of er nog een ander artsd proces draait (al lijkt dat me sterk) of kijk eens nadat je 'killall artsd' hebt gedaan met 'lsof /dev/dsp' of een proces nog steeds je geluidskaart bezet houdt.

De uitvoer plugin libdisk_writer.so is niet bedoeld om geluid af te spelen. Die plugin decodeerd elk mp3'tje naar een wav-bestand en schrijft die weg in je home-directory.
 
ps ax|grep artsd:
2008 ? S 0:02 /usr/bin/artsd -F 10 -S 4096 -r 44100 -s 29 -m artsmessage -c drkonqi -l 3 -f

lsof /dev/dsp:
NIKS

(na killall artsd) ps ax|grep artsd:
2136 pts/0 R+ 0:00 grep artsd

grmbl... kon mbv apt geen xmmsarts vinden, heb via de site en heel wat omwegen gepoogd het te installeren, hetgeen niet lukte en toen kwam ik op het lumineuze idee te kijken of er iets dat er op leek stond als ik apt-cache search xmms deed. toen vond ik xmms-arts, dit geïnstalleerd en guess what: het helpt niet. :mad:

libmikmod.so.2: cannot open shared object file: Onbekend bestand of map

** WARNING **: Bad translation for menupath: /Peaks Falloff
artsxmms_open(): Unable to initialize aRts: can't connect to aRts soundserver
Message: Init failed: 1

Even zoeken met google leert overigens dat libmikmod.so.2 sowieso niet lief is: http://lists.debian.org/debian-glibc/2003/11/msg00405.html

Wat kan ik hier nog aan/mee doen?

Oh ik merk overigens dat sndconfig nu niet meer werkt, hij geeft een (nogal vage) foutmelding.
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door Esje
grmbl... kon mbv apt geen xmmsarts vinden, heb via de site en heel wat omwegen gepoogd het te installeren, hetgeen niet lukte en toen kwam ik op het lumineuze idee te kijken of er iets dat er op leek stond als ik apt-cache search xmms deed. toen vond ik xmms-arts, dit geïnstalleerd en guess what: het helpt niet. :mad:

Ik neem aan dat je in xmms wel de uitvoer plugin hebt ingesteld op arts uitvoer (staat niet in je bericht), maar heb je dat gedaan voor of nadat je 'killall artsd' hebt ingetypt? Aan de uitvoer van xmms te zien erna. Als artsd niet meer draait is het logisch dat xmms er niet mee kan verbinden.

Wat betreft de libmikmod.so.2 zou ik me niet al te veel zorgen maken. XMMS gebruikt libmikmod.so.2 om mikmod-bestanden (ook een soort compressie) af te spelen. Als je dat bestand niet hebt kan je dus geen mikmod-bestanden afspelen. Verder niks.

Oh ik merk overigens dat sndconfig nu niet meer werkt, hij geeft een (nogal vage) foutmelding.

Welke foutmelding?
 
Dat had ik gedaan inderdaad, overal alles ingesteld op arts uitvoer. Ik kan me niet meer herinneren of dat voor of na het killen van artsd was maar mezelf kennende probeer ik het eerst VOOR en dan nog eens NA zo'n commando. De foutmelding was iets in de trend van 'failed to write to config file', maar in ieder geval vond hij wel mijn geluidskaart.
Anyway... Gisteravond/nacht flink bezig geweest: ik heb debian opnieuw geinstalleerd, aangezien ik ergens las dat je als je erg veel verknalt met je geluidsdingetjes sowieso f*kced bent. Hierna heb ik modconf en sndconfig geinstalleerd en gedraaid en mijn geluid werkt nu. Ik krijg in KDE wel nog dezelfde foutmeldingen dat mijn geluidskaart bezig is en dat soort dingen, maar xmms draait gewoon mijn mp3'tjes. Is er een manier om die foutmeldingen kwijt te raken? Ik ga nog even rommelen met mijn printer, misschien krijg ik die nu ook wel aan de praat.
 
Over welke foutmeldingen heb je het?
sound server informational message:
Error while initializing the sound driver:
device /dev/dsp can't be opened (No such device)
The sound server will continue, using the null output device

Volgens mij zit er een vinkje bij en als je die aanvinkt krijg je die melding niet meer te zien.
 
Nee dat is 'm niet. Als ik xmms open zegt 'ie iets van controleer dat je geluidskaart aangesloten is, dat je de juiste uitvoerplugin blablablablabla... Daar kan je alleen op OK drukken.
 
Welke uitvoer krijg je nu van xmms?
 
Laatst bewerkt:
Uitvoer? Als in: foutmelding? "Kon audio niet openen. Gelieve te controleren dat Je geluidskaart correct ingesteld is, Je de juiste uitvoerplugin hebt geselecteerd, Geen ander programma de geluidskaart blokkeert"

Soms werkt 'ie dan wel, soms niet. Meestal als 'ie het niet meer doet, werkt het wel om xmms gewoon effe uit te zetten en dan weer aan te zetten maar dit is gewoon een beetje boel irritant.

Verder (JOEHOE!) wilde ik nog steeds weten wat ik met mijn printer moet.
 
Nee, ik bedoel meer uitvoer als in tekst die xmms in de Konsole/console/xterm schrijft.
 
Krijg je die melding altijd, alleen als het niet werkt, of alleen als het wel werkt?
 
Altijd. Volgens mij krijg ik die 'echte' foutmelding alleen als ik er veel liedjes in heb geladen. Dan crasht 'ie als ik 'm effe uitzet of pauzeer. Afijn, dat lost voor mij weer een mysterie op, ik had hier nog niet over nagedacht. (D'OH!)
Bedankt voor de hulp! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan