Deze componenten voor mijn netwerken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

denickmans

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2002
Ik heb een paar dagen geleden een laptopje gekocht, nu wil ik ons netwerkje een beetje aanpassen.

Momenteel hebben we een 4poorts switch/router van Belkin. Maar met mijn extra laptop voldoet deze niet meer.

Dit hebben we nu: 4 desktop pc’s, 2 laptops, kabel internet aansluiting (telenet)

Dit wil ik: 4 bedrade (utp) aansluitingen (minstens 100mbit) en 2 draadloze aansluitingen (minstens compatibel met 802.11g) en als het kan nog 2 extra vrije poorten voor latere uitbreiding. Alle verbindingen moeten internet(en natuurlijk een netwerkverbinding) hebben.

Kan ik dit met de volgende twee componenten?

-3Com OfficeConnect Wireless 11g Cable/DSL Router - wireless router (3CRWE554G72T)

-3Com OfficeConnect Switch 8 ports 10/100 + 1 x 10/100/1000 Gigabit port (uplink) - RJ45 - 3C1670108-ME

of kan ik in plaats van die switch een 8 poorts switch nemen zonder uplink? Het is de bedoeling dat de switch op een van de poorten van de wirelees router wordt aangesloten om deze met meer poorten uit te breiden.

Heb je een exact type nummer van je Belkin ?

Verder zou ik er niet nog een router achter zetten maar beter een Acces Point.

ah srr voor de onduidelijkheid, maar die belkin, die gaat gewoon weg hoor, was maar ff om de situatie nu te schetsen:)

het is dus gewoon het internet dat binnekomt op de wireless router en de switch die via zijn uplink poort wordt aangesloten op een van de poorten van de (switch in de)wireless router.

Ik vraag me dus gewoon af dat dit zou lukken en dat het mss eventueel ook zou lukken met een switch zonder uplink (maar dus gewoon een van de poorten gebruiken).

Weet iemand dit?

Laatst bewerkt:
Een uplink-poort heeft als enige voordeel dat je een gewone straight-kabel kunt gebruiken, is voor de rest hetzelfde principe als een gewone poort. (alleen moet je dan een cross-kabel gebruiken)

Deze switch is op zich wel leuk, alleen een 1 gigabit uplink maakt hem wel erg duur (waarschijnlijk), zeker omdat de router dat ook niet ondersteund.

Voor de rest gaat zo'n configuratie werken, zolang er maar wel een poortje utp in de router hangt om daar de switch op aan te sluiten.

aha, het kan dus wel degelijk zonder uplink...
dus zon uplink staat er dus meestal op om meer bandbreedte te geven aan de verbinding tussen de andere poorten en het netwerkapparaat dat op die uplink poort is aangesloten, weer wat bijgeleerd :-)

ah mss nog één vraagje, krijg je door zo'n opsplitsing me een extra switch dan geen kleinere bandbreedte op de poorten van die switch omdat deze poorten de bandbreedte van één van de 100mbit poorten van de router moeten delen onder elkaar?

bedankt e!

Laatst bewerkt:
en buiten de vraag hierboven, heb ik eigenlijk nog een vraag,ik heb er wel een gedacht van, maar ben er niet zeker van, dus daarom vraag ik het nog maar voor alle zekerheid:
tegenwoordig verkopen ze overal routers, maar eigenlijk zijn dit toch routers met ingebouwde switches, niet?
Als ik nu een wireless router koop en er staat bij dat deze een ingebouwde switch met 4 poorten en 4 bedrade aansluitingen heeft, wil dit dan zeggen dat er maximaal 4 pc's aangesloten kunnen worden? maw als ik er drie laptops draadloos op aansluit, zal hij dan nog maar 1 pc aannemen via de bedrade aansluiting? of kan ik draadloos met zoveel pcs aanloggen op de router als ik wil, nee toch he?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan