"deze computer", harde schijven en IE starten heeel traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

sam521

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 apr 2004
Berichten
4
ik vertel maar ff het hele verhaal eerst, dan de vragen...

een vriendin van mij belde me dat haar computer zo traag is de laatste tijd, dus ging ik eens kijken en ben begonnen met eerst ad-aware te installeren en runnen, 75 items gevonden en verwijderd... daarna heb ik een online virusscan gedaan (housecall) van haar C-schijf, een aantal virussen gevonden en verwijderd... vervolgens heb ik een hele berg tijdelijke bestanden (C:\Documents and Settings\Ina\Local Settings\Temp) handmatig verwijderd omdat schijfopruiming die negeerde... haar harde schijf is een beetje verkeerd gepartitioneerd (naar mijn mening), C=5GB, F=15GB en G=20GB, hierdoor is is er weinig ruimte op C voor virtueel geheugen enzo... maar goed, is nu weer 2GB vrij... tijd voor defragmentatie, was wel nodig, maar vreemd genoeg zag het er allemaal na defrag nog steeds erg gefragmenteerd uit (met nog steeds rode stukken = gefragmenteerde bestanden)... nog een keer defrag veranderde weinig... mn tijd was bijna op, dus dacht ik: laat ik windows updates nog ff ophalen en installeren, duurde erg lang (waarschijnlijk lang niet gedaan), en daarna begon haar PC erg raar te doen... als ik "deze computer" wilde openen, duurde het erg lang voor het window uiteindelijk verscheen (1 minuut ofzo), zelfde geld voor wanneer ik C probeerde te bekijken, of IE wilde opstarten... vreemd genoeg opende Word binnen 2 seconde...

goed nu mijn vragen:

1) kan ad-aware dingen weggehaald hebben die dit veroorzaken
2) kan housecall een cruciaal bestand hebben weggehaald... meeste besmette bestanden konden niet opgeschoond worden, moesten verwijderd worden...
3) kan ik een partitie "ongedaan" maken, de F-schijf van 15GB is bijna helemaal leeg, ik zou die kunnen formatteren, maar kan ik de ruimte op die schijf dan toevoegen aan C, zonder C te moeten formatteren (windows enzo opnieuw installeren doe ik liefst niet, is zo gedoe, zeker op een PC die niet de mijne is)
4) kan ik windows de F schijf laten gebruiken voor virtueel geheugen...

ik weet wel het 1 en ander van computers, maar puur door vallen en opstaan... de beste les die ik geleerd heb: doe geen dingen waarvan je niet weet wat ze doen, als je niet voor de gevolgen in wil staan... mn eigen pc vind ik nie erg, maar wil haar pc niet mollen :rolleyes:...

info:
winXP SP1
pentium4 1.7GHz
256MB DDR
40GB Maxtor NTFS
Tiscali ADSL

ps. ik heb eerst ff hier rondgeneust, vond dat verhaal over HijackThis, maar heb helaas ad-aware al alles laten weghalen :confused:...

alvast hartelijk bedankt :thumb:...
 
Als je bekent bent met Partion Magig zou je die kunnen gebruiken om de schrijven te her indellen. PASOP.

Je swap file kan je verplaatsen naar de F: schrijf.

1. Mijn computer dan rechter muis knop eigenscappen.
2. Dan tablad Geavanceerd
3. Dan Prestaties kies instellingen.
4. Tablad Geavanceerd, Dan Virtueel geheugen.
5. Wijzigen.
 
heb wel gehoord van partition magic, maar heb ook gehoord dat het zeer fout kan gaan, dus als iemand, die ervaring met dat programma heeft, mij uitsluitsel kan geven of ik F aan C kan toevoegen zonder dat ik de gegevens van C kwijt raak, anders probeer ik het liever niet...

bedankt voor swapfile info :thumb:...
 
probleem was, dat XP herstel niet verder terugkan dan die dag, sterker nog, ik konniet eens alle updates ongedaan maken... het was al een zeer lange tijd geleden dat zij haar windows had geupdate, hij stond wel op autodownload, maar niet op autoinstall, dus er stond een hele rits updates te wachten om geinstalleerd te worden, dit waren er kennelijk zo veel, dat systeem herstel het aantal nieuwe "entries" niet aankon ofzo... ik heb nog wel geprobeerd om eerst een stuk terug te gaan, herstarten, en vervolgens nog een stuk verder (dit kon nu ineens wel, vaaaaag) terug, en weer herstart... maar ik kon niet verder terug, niet voorbij de eerste updates, of de vorige dag bijv. :confused:...

XP is best een fijn systeem, maar windows blijft windows, met al zn automatiese dingen waar je helemaal niet om gevraagd hebt en alle fouten vandien... maar goed, daar ben ik hier niet voor, ik kom hier om hulp, want ik kom er zelf echt niet uit... dus de meest belangrijke vraag nog maar eens:

wat kan er voor zorgen dat het systeem zo ongelooflijk langzaam draait... is dat hardware of software ???
(want dan ben ik het aan de verkeerde mensen aan het vragen :rolleyes: )...
 
Laatst bewerkt:
aha... niet aan gedacht... ga ik proberen... je hoort het nog wel... tnx :thumb:...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan