• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dezelfde teams met dezelfde plaats

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrSvennie

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2010
Berichten
183
Ik heb een bestandje met de eredivisie speelschema gemaakt. En ik heb de posities bepaald, maar als het puntentotaal gelijk is, krijg ik meerdere teams op dezelfde positie. Hoe kan ik dat oplossen? Er moet naar het doelpuntensaldo gekeken worden.
 
Voorbeeldbestandje doet wonderen.........................

Hoi,

Met een voorbeeldbestandje kunnen we je meer helpen. Op deze manier krijg je alleen algemene opmerkingen, tips en hints.

Richard
 
Hier het bestand
 

Bijlagen

  • Speelschema Eredivisie 2011 2012.xlsx
    28,5 KB · Weergaven: 35
Beste MrSvennie ;)

Rangschikking is in orde gebracht.

Bestaat uit 2 tabellen, zie ook bij kolom AA.

Gelieve volgende keer deze vraag te stellen in je vorige topics.
Zo kunnen de mensen op helpmij.nl weten waarover de vraag gaat omdat je in je vorige topic het bestandje hebt geplaatst.

Groetjes Danny. :thumb:
 

Bijlagen

  • Speelschema Eredivisie 2011 2012 (Danny 147).rar
    16,5 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Ik snap er niks van. Dat komt omdat ik niet zoveel kennis heb van Excel
 
Beste MrSvennie ;)

Is dit hetgeen je zoekt ?

De tweede tabel beginnend van kolom AA, daar staan alle gegevens in die uit de wedstrijden komen.
Hier heb ik een extra kolom ingevoegd nl. kolomAJ met kopnaam code.
Deze geeft een getal weer waarbij men rekening houdt met:

1. Het aantal punten
2. Het aantal gewonnen wedstrijden
3. Het doelpuntensaldo
4. De doelpunten voor

Aan de hand van deze 4 criteria's bepaald men de rangschikking.

De tabel beginnend in kolom H geeft de stand weer op volgorde.

Hopelijk is dit duidelijk en hetgeen je verwacht van je bestandje.

Groetjes Danny. ;)
 
Maar ik snap de formules gewoon niet. Dat ligt aan mij. Het geeft niet, ik laat de ordening uit mijn bestand
 
Beste MrSvennie ;)

MOOI, je leert snel bij in een kwartiertje :d :p

Vergeet dan ook niet de topic op opgelost te zetten, bovenaan de eerste topic alsook voor al je andere bestandjes.

Groetjes Danny. :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Ik snap niet hoe ik al die kolommen er achter kan krijgen, maar dat is niet per sé nodig
 
Beste MrSvennie ;)

Ik snap niet hoe ik al die kolommen er achter kan krijgen, maar dat is niet per sé nodig

Anders plaats je het originele bestandje hier of naar mijn e-mailadres.

Ik zal het voor U in orde maken.

Groetjes Danny. :thumb:
 
Beste MrSvennie ;)

Hier een beetje uitleg van de formules in het bestandje:

Formule in kolomAB

Code:
=SOMPRODUCT(($A$4:$A$375=$AA3)*($C$4:$C$375<>""))+SOMPRODUCT(($B$4:$B$375=$AA3)*($D$4:$D$375<>""))

Deze formule telt alles op in het bereik C4:C375 en het bereik D4: D375 als er iets in staat en als er in het bereik A4:A375 en in het bereik B4:B375 Club 1 staat.

Formule in kolom AC

Code:
=SOMPRODUCT(($A$4:$A$375=$AA3)*($E$4:$E$375=3))+SOMPRODUCT(($B$4:$B$375=$AA3)*($F$4:$F$375=3))

Telt het aantal 3's op in het bereik E4:E375 en F4:F375 als er in het bereik A4:A375 en bereik B4:B375 Club1 staat.

Voor de formules in kolom AD en AE is hetzelfde maar daar telt hij de aantal 1's en 0's

Formule in kolom AF

Code:
=AC3*3+AD3

Alle gewonnen wedstrijden *3 + alle aantal gelijke spellen.

Formule in kolom AG

Code:
=SOM.ALS($A$4:$A$375;$AA3;$C$4:$C$375)+SOM.ALS($B$4:$B$375;$AA3;$D$4:$D$375)

Telt alles op als in het bereik C4:C375 en D4: D375 als er in het bereik A4:A375 en B4:B375 Club 1 staat.

Formule in kolom AH is dezefde maar dan van de tegenpartij.

Formule in kolom AI

Code:
=AG3-AH3

Is het aantal gescoorde doelpunten min het aantal tegen doelpunten.

Formule in kolom AJ

Code:
=ALS(AA3="";"";(AF3*10000000+AC3*1000000+AI3*10000+AG3*100))+RIJ()/1000

Als cel A3 leeg is dan de cel ook leeg laten, anders AF3(aantal gewonnen punten X 10000000 + aantal gewonnen wedstrijden X 1000000 + aantal doelpuntensaldo X 10000 + aantal doelsaldo voor X 100 + RIJ()/1000.

Dit geeft een unieke code weer, waaruit men dan de rangschikking kan bepalen in kolom AK.

Dan de formule in de eerste tabel:

Formule in kolom I

Code:
=ALS(H3="";"";ALS(SOM($AB$3:$AB$20)=0;AA3;INDEX($AA$3:$AA$20;VERGELIJKEN(GROOTSTE($AJ$3:$AJ$20;H3);$AJ$3:$AJ$20;0))))

Als H3 leeg is, dan ook de cel leeg laten, anders als som AB3:AB20 = 0 dan AA3 plaatsen, anders de cel in het bereik AA3:AA20 vergelijken in het bereik AJ3:AJ20 met de grootste code in het bereik AJ3:AJ20.

De andere formules zijn allemaal formules met VERT.ZOEKEN.

Hopelijk wordt je hier wijzer van.

Groetjes Danny. :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik ben een beetje dom, want ik begrijp het niet. Die kolommen zijn voor mij niet de noodzaak. Misschien dat ik op een gegeven moment wel iets anders vindt.
 
Ik heb nu zelf een optie gevonden. Maar toch bedankt. Door jouw ideeën ben ik wel wijzer geworden
 
Beste MrSvennie ;)

Mooi zo :thumb:

Kan je dan de vraag op opgelost zetten, bovenaan de eerste topic.

Groetjes Danny. :thumb:
 
prima. ik zal waarschijnlijk binnenkort met nieuwe vraag komen. Wil je op de hoogte blijven van mijn vooruitgang???
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan