dezelfde text in mededeling div in alle webpagina's, kan dit met css? zoja hoe?

Status
Niet open voor verdere reacties.

janwillem 5000

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2007
beste helmijers,

ik ben bezig aan een website voor mijn schaats/skeeler vereniging, ik heb in et ontwerp een div voor mededelingen geplaatst, kan je doormiddel van css zorgen dat je ergens (in css file) een text hebt staan en dat als je die verandert de text op alle pagina's verandert.

als dit niet kan met css hoe kan dit wel.

Het kan met de content property, maar ik weet niet zeker in welke browsers het precies werkt, hoewel hier staat dat het in alle "major browsers" werkt.

Code:
#divid:after {

content: "De inhoud van je div";

}

je moet achter je selector :before of :after zetten, om aan te geven of het aan het begin of aan het eind van de inhoud van het element geplaatst moet worden.

Nu, even nadenken:
CSS (cascading STYLE sheets) is voor STIJL. NIET VOOR CONTENT. Als je toch een algemene-text-iets wilt kan je even gaan kijken naar php en/of server-side-includes. (of asp of een andere server-side programmeertaal).​

:thumb:

Laatst bewerkt:
haha, true enough :D

ps. als je geen server-side taal op je server hebt, is eventueel een iframe nog een (...) oplossing.

Helaas, content wordt niet ondersteund in Internet Explorer 6 en 7. Dus dat is 'n gigantisch aandeel...

Hoi janwillem 5000,
als dit niet kan met css hoe kan dit wel.
Zoals al gezegd: even gaan kijken naar php en/of server-side-includes (of asp of een andere server-side programmeertaal).
Waar kijken? ;)
Voor alleen het invoegen van een klein stukje mededeling is het meeste daarin niet van toepassing. Maar dat kan je gewoon overslaan of minder nauwkeurig lezen. :)
En heel kort door de bocht:
  1. Code-fragment maken van de mededeling, bv.:
    <h3>Laatste Nieuws!</h3><p>30 dec. 2009: Hier en daar knalt al vuurwerk.</p>
    Dit codefragment apart opslaan met naam: actueel.htm (en uploaden).
  2. Op de plaats in de pagina's waar dit moet komen te staan, opnemen:
    <?php include("actueel.htm"); ?>
    en dan die pagina's opslaan en uploaden met de uitgang .php in plaats van .htm.
  3. Klaar!
  4. Voor vers laatste nieuws hoef je dan alleen de actueel.htm te wijzigen en opnieuw te uploaden. Dat staat dan meteen op alle pagina's waar je de php-include aanroep gedaan hebt. Snel, niet? :)
Voorwaarde is wel, dat php op de server mogelijk is, anders moet je "ssi" gebruiken, met een iets andere aanroepcode, en dan de .shtml uitgang voor de oproepende pagina's. Zie de tut voor meer.

Succes!
CSShunter

Laatst bewerkt:
bedankt, zoiets zocht ik idd

maar wat bedoel je met opslaan als .php?
alle pagina's gewoon als php opslaan (behalve natuurlijk mededelingen.htm)

p.s. nog een gelukkig 2010

maar wat bedoel je met opslaan als .php?
alle pagina's gewoon als php opslaan (behalve natuurlijk mededelingen.htm)?
Ja, inderdaad.
Je kunt ook mededelingen.htm opslaan als mededelingen.php (als de verwijzing daarnaartoe dan ook wordt aangepast), of als mededelingen.txt (als idem).
  • Een voorbeeldje heb ik hier.
  • Het kan zelfs met een eigen verzonnen extensie (als de verwijzing maar weer klopt): hier heb ik het fragment als menu-page-menu.flard opgenomen. :)
Het lijkt me het 't makkelijkst en herkenbaarst, om de fragmenten niet óók als php-bestand op te slaan, dan zie je duidelijk het verschil tussen de echte pagina's en de in te voegen stukjes.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan