DHCP (internet connection sharing)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yoshi

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2002
Berichten
171
Hi,

Wellicht weer een doordenkertje.

Niets handiger in een klein netwerkje van een paar PC's als de internet connection sharing, om je volledig netwerk toegang te geven tot het WWW. Eén vinkje aanzetten op het toestel met internettoegang, en de klus is voor 90 % geklaard. Alleen speciale applicaties vragen misschien nog wat extra configuratie.

Maar, het ware te mooi als dit perfekt zou zijn. Wat is nou het probleem. In het netwerk staan ook twee printers met VASTE IP-adressen. (Best dat deze niet elke dag op een ander adres te vinden zijn !).

Vraag : Hoe sluit je deze IP-adressen uit van distributie door de ingebouwde DHCP-service van het toestel dat instaat voor 'Internet Connection Sharing'. Die springt nogal willekeurig om met die adressen. Het ware een stuk gemakkelijker mocht die ze keurig in volgorde nemen. Dan was je zowat save als voor vaste adressen boven de 200 bleef bvb.

Een echte DHCP-server laat meer configuratie toe (reservaties, exclusions, etc.), maar die vind ik toch niet terug in de Internet Sharing.

Zolang de printers aan staan zullen adressen die in gebruik zijn, door de Internet Sharing niet nog eens aan een andere PC toegekend worden. Maar het is niet denkbeeldig dat op een dag de printers nog uit staan bij het opstarten van het netwerkje, en er zodoende wél een conflict optreed.

Iemand een "splendid idea ?"
 
Ik snap waar je heen wil, maar op het moment lukt het me nog niet eens om met een router bestanden te delen dus is deze vraag iets te moeilijk voor me :D
 
Is er iets waar ik mee kan helpen ? Heb hier thuis ook netwerkje met routertje. Draait prima ! Maar de vraag heeft betrekking op de situatie op kantoor.

Ik wil je website wel eens bezoeken, maar kom op een '404 - file not found'. Ach wat jammer !
 
Beste;

Ik heb 2 pc met Wind XP ik wil dit in een netwerk plaatsen met gedeelde kabel modem voor internet.
Ik heb ook 3 netwerkkaarten 2 in de server en 1 in de andere.
Wie kan me de settings door geven.

Alvast bedank

Carlo
 
Geplaatst door carlojans
Beste;

Ik heb 2 pc met Wind XP ik wil dit in een netwerk plaatsen met gedeelde kabel modem voor internet.
Ik heb ook 3 netwerkkaarten 2 in de server en 1 in de andere.
Wie kan me de settings door geven.

Alvast bedank

Carlo

Het is niet handig om in een vraag een andere vraag te stellen. Zeker niet als het origineel niet van jezelf is

Maar kijk hier eens: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&postid=439620#post439620
 
Carlo,

Ik wil je graag verder helpen, als je d'er niet uit geraakt met de link die Mario je aanrijkte. Maar dan inderdaad liefst niet meer onder mijn vraag. Anders wordt het nogal verwarrend en wijken we af van de essentie.
 
Ben het met de ingebouwde dhcp server nog niet tegengekomen om ipadressen te filteren.

Maar als het maar een aantal pc's zijn zou ik gewoon alles vast erin zetten ipv dhcp
 
Ja, dit lijkt het overwegen waard. Ik zal eens overleg plegen met de anderen. Maar daar zit één laptop tussen, en die mobiele kerels houden natuurlijk van DHCP. Inpluggen en wegwezen !
 
Dat moet geen probleem zijn. De dhcp blijft wel draaien en als zij alles op auto hebben staan krijgen ze heus wel een ipadres
 
Morgen gaan we timmeren aan dat netwerkje. De internet-sharing moet nog opgezet worden. Ik was maar effe aan het rond luisteren hoe we eventuele problemen kunnen uit de weg gaan. Liever dan achteraf problemen te krijgen.
 
Idd kan het nooit kwaad om vooraf info in te winnen.

Suc6 in iedergeval
 
Ik wil je website wel eens bezoeken, maar kom op een '404 - file not found'. Ach wat jammer !
ligt er eventjes af, sorry :D

als voor je probleem, kun je trouwens met IPS/SPX niet iets instellen ?
 
En getimmerd hebben we ! Eigenlijk meer dan me lief was. Gekozen voor allemaal vaste IP-adressen, leek het veiligst in deze omgeving.

Eén probleempje blijft overeind, maar is eigenlijk een nieuw item :

De PC die de ADSL-connectie deelt, draait ook Norton Internet Security. (AV + firewall) Nu heb ik persoonlijk daar nooit mee gewerkt, heb thuis McAfee AV staan en firewall built-in in een router.

Probleem : adere PC's kunnen niet aan gedeelde bestanden op die PC. Vermoedelijk is het Norton die gewoon alles blokeert, want omgekeerd lukt het wel. Zal wel een instelling zijn in Norton, 'trusted IP-adressen' of iets in die aard. Maar ik wist het niet zo meteen te vinden.

Iemand ervaring met Norton ? Een nuttige link waar ik meer info kan vinden ? Als kers op de slagroomtaart zou dit tellen na vier uur netwerkinstellingen aanpassen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan