DHCP Server opzetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bjones

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2009
Hallo,

Stel:
Je hebt een groot bedrijf. Ga er vanuit dat je 300 mensen moet voorzien van internet, deze mensen zijn verdeeld over 3 afdelingen. Dus reken 100 mensen per afdeling.
Momenteel krijgt werkelijk elke pc een vast ip adres. Je hebt een stuk of wat switches die uiteraard het internet verdeeld. er staan 2 routers ( fritzbox ).
Maar er is veel "geouhoer" over dat er veel ip confllicten zijn. Dit omdat sommige mensen klakkeloos een ip instellen.
Dan is het een optie(en de beste optie) om er een DHCP server achter te hangen.
Is er iemand die een mooie netwerk tekening kan maken en het liefst + ip ranges etc.
Is er dan ook iemand die mij kan vertellen waar de "DHCP-server" aan moet voldoen ? Wat specificaties betreft.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

B jones

Er is geeneen groot bedrijf die zijn computers op dhcp heeft draaien.
En het kan niet zo zijn dat werknemers een ip adres instellen.
Je hebt ook nog zoiets als een netwerk beheerder.
Alleen de netwerkbeheerder is gemachtigt om een ip adres in te stellen.
Anders word het inderdaad een zooitje.
Ander voordeel is dat de netwerk beheerder op iedere computer kan inloggen om wijzigingen aan te brengen.

Waarom zou een groot bedrijf niet voor DHCP kiezen?

Heb zelf bij een bedrijf van 200+ pc's gewerkt en moet er niet aan denken om elke pc een vast adres te geven. Dat regelde de dhcp server netjes en mocht je toch semi vaste adressen willen kun je spelen met de leasetijden.

Er is geen 1 bedrijf dat met DHCP werkt en elke werknemer een vast ip geven is ook geen oplossing zeg jij.
Welke oplossing blijft er dan nog over ? :cool:

Er is geeneen groot bedrijf die zijn computers op dhcp heeft draaien.
Lol, en waar baseer jij die stelling op? Mijn idee is toch anders hoor. Als je je buurman met z'n 5 PC's een een groot bedrijf vindt natuurlijk ligt het verhaal wat anders.
Bij grote bedrijven werk je meestal met meerdere segmenten. meerdere locaties en derhalve meerdere DHCP servers, die allen verantwoordelijk zijn voor hun eigen segment.
Vaste adressen is compleet achterhaald vanwege de enorme partij werk en registratie die dat oplevert. Zelfs printers, etc krijgen een adres door middel van reserveringen. Hierdoor is een centrale registratie en uitgifte mogelijk.

He,

Inderdaad.
Maar het werk is al verricht en alle computers hebben een vast ip adres, die geeft een hoop heibel.
Dit is voor een school waar ik stage loop, en ik had zoiets, laat ik dit probleem in de vakantie eens oplossen, dan ben ik mooi alleen kan ik rustig mijn gang gaan;)
De DHCP server, wat voor specificaties zou die server moeten hebben en waar moet ik op letten? Ben immers stagaire:o

B.v.d.

Gr

DHCP verbruikt niet zo veel resources hoor. Als het adres eenmaal is toegewezen hoeft de server niet veel meer te doen. Dus kun je makkelijk op een server ergens 'bij' draaien. Waar op letten? Ik zou eerst even een schema maken om te kijken hoeveel adressen je nodig hebt (ik verwacht klasse B, maar wellicht kun je met C nog uit de voeten) en maak groepen voor PC's routers, printers, etc.

Oke. Hardstikke bedankt!
Moet ik in de server ook iets met dns doen? Of kan ik het ip van de router als dns gebruiken?
En de ipadressen zijn momenteel ook klasse b: 172.16.20.xxx
Maar ik ga een poging wagen om klasse c voor elkaar te krijgen, is mischien wel beter. Aangezien dit het meest gebruikt is.
Met groups bedoel je group policy? Dat is namelijk iets waar ik altijd over struikel!

Nogmaals hardstikke bedankt!

Let vooral op het subnet mask wat je gaat gebruiken. Als je nu 255.255.255.0 hebt kun je maar 254 nodes gebruiken.

Dit zou je aan moeten passen naar 255.255.254.0 en je hebt gelijk het dubbele

Waarom zou een groot bedrijf niet voor DHCP kiezen?

Heb zelf bij een bedrijf van 200+ pc's gewerkt en moet er niet aan denken om elke pc een vast adres te geven. Dat regelde de dhcp server netjes en mocht je toch semi vaste adressen willen kun je spelen met de leasetijden.

Als er een probleem was met een pc,hoe deed jij dan inloggen op die pc???
Had jij dan een grote glazen bol om te kijken waar die pc stond???
Een bedrijf met veel pc en laptop heeft een eigen ict afdeling om de zaak aan de gang te houden en zonder vaste ip adressen is dit niet mogelijk.
dan zou je websites ook wel met dhcp kunnen onderhouden.
en er zit inderdaad een enorme administratieve rompslomp aan vast.
Iedere pc en laptop en printer een eigen ip adres en nummer.

Laatst bewerkt:
Waar haal je vandaan dat een probleem met een pc gelijkstaat met al dan niet een vast of dynamisch ip adres?

En als er een probleem was met een pc werd ik gebeld en aangezien ik wist wie belde wist ik ook welke pc daarbij hoorde en kon ik daar dan kijken. Ik had wel geluk dat alles in 1 pand zat.

En aangezien er bij werd gehouden wie welke pc had kon ik zo in de DNS kijken welk ipadres bij de pc zou moeten horen.

Ik kan het niet met je eens zijn dat je alleen de zaak aan de gang kan houden als je vaste adressen gebruikt. Ook met DHCP is dit ook mogelijk.

En volgens mij gaat het hier over netwerken en niet over websites dus hoe dat geregeld is is hier niet aan de orde.

Nou,ik werk in een bedrijf dat 400 plus pc's heeft.
Mensen wisselen voortdurend van plaats.
De programmas staan niet op de pc ,maar op een server.
De programma's verhuizen mee met de account.
Ik kan ook op verschillende pc's tegelijker tijd inloggen.
Er staan pc's op 12 kilometer afstand van de server.
Hoe wil je dat gaan doen???

Sorry hoor palomino maar je kraamt onzin uit.
Elk groot bedrijf maakt gebruik van DHCP. (iig bedrijven met een intelligente it beheer afdeling)
Daarnaast een goede DNS structuur. (wel eens gehoord van dynamische DNS systemen?)
Alleen servers krijgen een vast ip adres en misschien de printers maar werkstations? nee hoor geef die maar lekker een dynamisch ip. je vraagt aan degene toch altijd het systeemnummer. dan is een simpele connectie op basis van de dns naam voldoende om het systeem over te nemen.

Zelf beheer ik (gelukkig met anderen) een bedrijf met 15000+ machines, die 15000+ machines (werkstations) staan verspreid over heel nederland. Daarnaast kun je dat nog aanvullen met een 1500+ printers 200 digital senders en dan hebben we het nog niet over de 7000+ laptops die al dan niet via VPN aanloggen maar ook op elke bedrijflokatie moeten kunnen werken.. lekkere administratie word dat als je alle systemen een fixed ip wil geven. Nee laat dat maar lekker aan een dhcp/dns server configuratie over, kunnen de netwerk jongens zich tenminste bezig houden met zaken die wel nuttig zijn.

Het aanloggen op verschillende machines is geen kwestie van het type ip wat men heeft maar een kwestie van de juiste rechten structuur Al dan niet ondersteund door een active directory welke beheerdersrechten inregelt op domein niveau. bij een omgeving van meer dan 20 PC's kan het al nuttig zijn om de werkgroep structuur (gedecentraliseerde rechten) om te zetten in een domein structuur (gecentraliseerde rechten). Maar heb je een bedrijf van een paar honderd man met een beheer afdeling ga je zeker een domein structuur opzetten. waarbij je er voor zorgt dat beheerders op alle werkstations minimaal power user maar veelal administrator (local) rechten krijgen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan