DHCP server werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robin2007

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2007
Hallo,

ik heb een win2003 server met active directory en dns.

Nu heb ik ook DHCP er bij geinstalleerd en een scope gemaakt met de instellingen.
ook heb ik in de router ingesteld dat hij het dhcp werk niet moet doen.
het probleem is alleen dat de instellingen niet doorkomen op de client met xp prof.
als ik de client een vast ip geef met de dns van mijn server en provider kan hij wel aanmelden op het domein. Alleen als ik hem automatisch laat configureren gebeurd er niks en krijg ik de melding van beperkte verbindingsmogelijkheden.

de dhcp scope ziet er als volgt uit:

Address pool: 10.0.0.3 t/m 10.0.0.12
en het ip 10.0.0.8 t/m 10.0.0.12 is ingesteld dat het niet gebruikt mag worden.

Adress leases: Client ip adres: 10.0.0.4 name: computernaam

Reservations: [10.0.0.4]computernaam

Scope options : 003 router 10.0.0.1 006 DNS servers 10.0.0.10 + dns provider
015 DNS domain name: domein.local

hopelijk kan iemand mij verder helpen.

Alvast bedankt

Groet, Robin

Hoi,

Welke router heb je?
Want volgens mij moet je in de router aangeven dat jouw DHCP-server de ip-adres moet uitgeven, bij een linksys-router heet dit "DHCP Relay". Of heb je dit al gedaan?

Als je dit al gedaan hebt zou je kunnen kijken of wel werkt als je de DHCP-server van de router helemaal uitzet.

Modag

Laatst bewerkt:
[...]Als je dit al gedaan hebt zou je kunnen kijken of wel werkt als je de DHCP-server van de router helemaal uitzet.

Modag

Als er 2 DHCP servers op hetzelfde netwerk zitten, dan trekt Windows2003 zich als DHCP server terug.
Zou dus betekenen dat op dat moment (bijv.) je router de DHCP server is, en die zal wel niet de goede instellingen hebben staan voor een domein-omgeving.
Dus heeft Modag hier de rotte kies te pakken, dan zul je inderdaad ervoor moeten zorgen dat de router geen DHCP server speelt.

Succes,

Tijs.

Als er 2 DHCP servers op hetzelfde netwerk zitten, dan trekt Windows2003 zich als DHCP server terug.
Zou dus betekenen dat op dat moment (bijv.) je router de DHCP server is, en die zal wel niet de goede instellingen hebben staan voor een domein-omgeving.
Dus heeft Modag hier de rotte kies te pakken, dan zul je inderdaad ervoor moeten zorgen dat de router geen DHCP server speelt.

Succes,

Tijs.

bedankt voor jullie snelle reacties.

Ik heb een Netgear WGR617v7 als router
ik heb hier in uitgezet use router as dhcp server en dat doet hij nu ook niet.
de router deelt nu geen ip's meer uit, en op de pc is ingesteld dat ie automatisch een ip en dns en zo moet verkrijgen maar dit gebeurd dan niet van de router of de dhcp server op windows 2003 en dan krijg ik de melding beperkte of geen verbinding.

Groet, Robin

Je router heeft als vast ip-adres 10.0.0.1?
En je je server heeft als vast ip-adres 10.0.0.10?
En je deelt DNS in DHCP uit als:
1e DNS server: 10.0.0.10
2e DNS server: [ip-adres DNS server provider]
3e DNS server: [ip-adres DNS server provider]

Verder schrijf je dat client-computer blijkbaar geen ip-adres etc. krijgen, terwijl het wel werkt als je vast die gegevens m.b.t. DNS servers, ip-adressen, default gateways etc. instelt?

Let even op ook:
1. Welk Subnetmasker (=Subnet Mask) heb je op de server ingesteld staan?
2. Welk Subnetmasker (=Subnet Mask) staat ingesteld op het LAN-adres van je router?
3. Heb je het (juiste) Subnetmasker (=Subnet Mask) wel opgenomen in je Scope-opties?
PS1: Subnetmasker dat via DHCP wordt toegekend is automatisch hetzelfde als het Subnetmasker dat op de server is ingesteld op de netwerkverbinding.
PS2: Je hebt geen scope-optie vergeten :): Het is genoeg om scope-opties 003, 006 en 015 in te stellen.

Tijs.

Laatst bewerkt:
misschien een domme vraag; maar heb je de dhcp-server geactiveerd? (zelf wel eens vergeten.....schaam... en dan maar ***ten met dat ding).

Laatst bewerkt:
misschien een domme vraag; maar heb je de dhcp-server geactiveerd? (zelf wel eens vergeten.....schaam... en dan maar ***ten met dat ding).

hij was inderdaad nog niet actief:o
maar nu heb ik hem op active gezet maar hij deelt nog steeds geen ip's uit.
ik heb ff wat printscreens gemaakt, misschien heb ik wel iets fout ingesteld.
mijn subnetmasker die ik ingesteld heb is 255.255.255.0, dit deelde de router ook altijd als subnet uit.
de gateway van de router is 10.0.0.1 en die is ook zo in de scope ingesteld

Ik heb geen server options ingesteld, is dit nodig??

Groet, Robin

Bijlagen

• dhcp1.JPG
    dhcp1.JPG
    68,8 KB · Weergaven: 87
  • dhcp2.JPG
    dhcp2.JPG
    73 KB · Weergaven: 54
  • dhcp3.JPG
    dhcp3.JPG
    71,6 KB · Weergaven: 81
  • dhcp4.JPG
    dhcp4.JPG
    71,1 KB · Weergaven: 62
Laatst bewerkt:
volgens mij moet de subnetmask 255.255.0.0 zijn.
probeer het daarme eens.

nog een vraagje: hoe heb je je server opgebouwd? ik bedoel, werk je met vm-ware of een pc als server?

Laatst bewerkt:
volgens mij moet de subnetmask 255.255.0.0 zijn.
probeer het daarme eens.

nog een vraagje: hoe heb je je server opgebouwd? ik bedoel, werk je met vm-ware of een pc als server?

ik werk met een pc die als server dient.
ik heb nu de oude scope verwijderd en de nieuwe aangemaakt met het subnetmasker wat je zei. gateway en dns en alles opgegeven.
een reservering aangemaakt voor mijn pc in dhcp met het macadress van de netwerkkaart die ik in de pc heb (dit moet).

maar de pc krijgt nog steeds geen ip adres en de scope is wel aan nu en met het nieuwe subnet.

groet, Robin

en wat gebeurt er als je in de dhcp server als gateway het ipadres van je server zet (in plaats van de router)?

en wat gebeurt er als je in de dhcp server als gateway het ipadres van je server zet (in plaats van de router)?

dan krijgt hij ook geen ip, dit is momenteel op de server geinstalleerd:
- Domaincontroller (AD)
- DNS
- DHCP
- File server

ben ik soms iets vergeten te installeren dat voor dhcp wel belangrijk is?

groet, Robin

Nog even een vraag tussendoor: Heb je (Windows en/of andere) Firewall actief staan op de server?
Natuurlijk moeten de client-programma's wel bij de server opvragingen kunnen doen, dus schakel (tijdelijk) alle firewall achtige programmatuur uit.

Tijs.

Nog even een vraag tussendoor: Heb je (Windows en/of andere) Firewall actief staan op de server?
Natuurlijk moeten de client-programma's wel bij de server opvragingen kunnen doen, dus schakel (tijdelijk) alle firewall achtige programmatuur uit.

Tijs.

Bedankt voor de tip nu werk het:thumb:
ik heb gelijk een nieuwe security policy voor gemaakt met SCW.
nu werkt het ook met firewall.

Iedereen die mij op weg geholpen heeft bedankt,

Groet, Robin

Wat is SCW? Die term ken ik (nog) niet?

Verder fijn dat het nu voor je werkt! :thumb:

Tijs.

Is dat een onderdeel van Windows2003 of van een firewall programma dat je geïnstalleerd hebt?

EDIT: Al gevonden: Is een onderdeel dat erbij komt als SP1 voor Win2003 wordt geïnstalleerd. Daarom kende ik het ook niet. Zit standaard al in Win2003 R2.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan