• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Diagrammen combineren, overlappen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ddesonnaville

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2013
Ik heb data van twee bedrijven met in sommige gevallen dezelfde klanten, ziekenhuizen in dit geval.

Bedrijf A heeft 500 klanten en bedrijf B 400. Sommige van deze klanten overlappen. Ik zou graag van ieder bedrijf een diagram maken van de klanten, zodra deze bedrijven een klant beide in hun dataset hebben, moet de diagram overlap hebben. Op deze manier is heel eenvoudig weer te geven wat de meest interessante klanten zijn. (het gaat hier om een joint venture, deze diagram moet aangeven hoe makkelijk het is om een bedrijf binnen te komen)

Iemand enig idee hoe dit zou kunnen?

maak een klein opzetje met fictieve invoer van de bedrijven
en geef ook aan hoe de uitvoer er uit moet zien ( de uitkomsten )
en plaats dat hier

2013-05-31 09.37.33.jpg

Ik heb het even uitgetekend.

Bedrijf A heeft een klantenbestand en bedrijf B heeft een klantenbestand, het diagram dient de grootte van het bestand aan te geven, dus hoe groter het aantal klanten, hoe groter de straal is van de diagram. De aanname die hier wordt gemaakt is dat wanneer beide bedrijven een klant als klant hebben, dat het makkelijker is om deze klant te benaderen samen. Daardoor zou het interessant zijn om de diagrammen samen te voegen bij overlap. Deze overlap laat namelijk de meest interessante klant zien.

Hoe kan ik dit doen?

het ziet er leuk uit.
dus je wilt dat excel 2 overlappende cirkels tekent,
waar bij de oppervlakte verhoudingen gelijk zijn aan de aantallen klanten.
en de overlap in verhouding gelijk is aan het aantal gezamenlijke klanten.
????????????
stuur eens een excel sheet met 2 bedrijven met klanten.

er is een beginnetje

donker rood zijn de gevonden dubbelen
licht rood zijn dubbel voor komende waarden in beide bedrijven

oorspronkelijk waren er geen overeen komsten tussen de bedrijven

ik heb er zelf maar 2 dubbelen in gezet. om te kijken of het werkt

Bijlagen

De klantnummers zijn in dit voorbeeld nooit hetzelfde, echter wanneer er een klantnummer is, dan is deze klant bij het betreffende bedrijf. De klantnummer hebben dus 2 functies: ze geven aan dat betreffende klant, klant is en de mogelijkheid tot identificatie voor bedrijf A of B. Wanneer er dus een klantnummer staat bij zowel bedrijf A en B hebben deze dus beide deze klant. In dat geval moet de diagrammen elkaar overlappen.

Hoe kan ik dit doen? Dus het vb van mijn plaatje hierboven,

Ik wil de accounts coderen door middel van de IF functunaliteit. Zodra er een dubbel ordernummer instaat, moet het worden gecodeerd met 1, is er geen klantnummer dan 0. =If(CELL>0,1,0).

Iedere diagram zou dus 2 verschillende velden moeten hebben, waarbij 1 staat voor het klanten dat overeenkomt met het andere bedrijf, 0 staat voor geen overeenkomst. De vraag blijft nu echter hoe deze overlap mogelijk te maken.

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Ik heb een tijd zitten nadenken hoe dit te doen, ik heb nu twee diagrammen getekend in excel. Dat ging overigens niet helemaal op de manier zoals ik wilde. In het voorbeeld bestandje heb ik handmatig gekeken hoeveel keer 1 en hoeveel keer 2 erin zit. Ik had aanvankelijk de diagrammen willen maken door middel van de selectie van kolom D. Dan krijg je echter 52 verschillende catagorien voor bedrijf A, ik kreeg het niet voor elkaar om excel dit automatisch te laten categoriseren in de diagram. Maargoed, zo zou het ook moeten kunnen. Het enige wat nu nog ombreekt is dat de grootte van de diagram gekoppeld zit aan het aantal (dus bedrijf A met 52 rijen zou groter moeten zijn dan de diagram van bedrijf B met 18 categorien)

Nu heb ik dus de diagram van bedrijf A en B, gevuld met het aantal klanten dat een klantnummer heeft (categorie 1) en met het aantal klanten dat ook bij het andere bedrijf een klantnummer heeft (categorie 2).

Nu zou ik dus graag het blauwe gebied laten overlappen, hoe is dit mogelijk?

Bijlagen

Het is niet helemaal wat ik bedoel. Ik heb het nogmaals even uitgetekend, het lijkt me wel erg lastig om voor elkaar te krijgen. Het zou echter een hele goede manier zijn om iets simpel te tonen aan mensen.

Screen Shot 2013-06-02 at 16.21.45.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan