Dialog

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frits1969

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2009
Hallo allemaal,

Ik heb in Access 2010 een formulier.
Uit dat formulier wil ik een dialog openen met de vraag "dagen, maanden of jaren?" (Met 3 knoppen dus)
Het antwoord moet vervolgens weer op het formulier gebruikt gaan worden.

Eigenlijk wil ik een vraag, eventueel met knoppen, naar de dialog sturen. Als je dan op een knop drukt, moet de dialog weer verdwijnen en moet het formulier het antwoord gebruiken.

Nu heb ik zelf wat zitten freubelen, maar ik kom er niet uit.
Ik heb een Dialog-formulier gemaakt met een vaste tekst als vraag en 3 vaster tekst knoppen. Maar op welke knop er is gedrukt kan ik nog niet overbrengen naar het hoofdformulier.

Wie kan me verder helpen.

Maak er eens een voorbeeldje van, want ik krijg sterk het gevoel dat je een veel te ingewikkelde oplossing zoekt voor een heel eenvoudig probleem. En in die oplossing heb je dat hele extra formulier ook niet nodig.

Dat vermoede heb ik ook.
Een voorbeeld lukt nu niet, want zoals ik het hier beschrijf heb ik het en dat is dus niet zo ver.
Als je me een idee kan geven hoe ik dat beter zou kunnen doen is dat welkom.

Maar dat is ook precies wat we willen zien :). De database dus met datgene wat je nu hebt gemaakt. Kunnen we a) zien hoe je tabellen er uit zien, en b) wat er beter kan.

Het gaat mij niet om mijn tabellen enz.
Ik leg een probleem voor met de gedachte dat er iemand een slimme oplossing heeft.
Ik bedenk dan zelf wel weer hoe ik het kan inpassen.

Ik had de indruk dat ik het niet met een MSGBOX kon doen. Maar zo'n schempje wil ik dus.

Ik wil dan een vraag in een scherm te kunnen plaatsen, met 3 knoppen daar onder. Het antwoord wil ik dan gebruiken. Dus ik wil kunnen zien welke knop er gebruikt is.

Een database bouwen is meer dan alleen een formuliertje en wat tabellen in de strijd gooien. Zeker als ik rare vragen zie over formulieren (en die van jou valt toch een beetje in die categorie) dan vraag ik mij af wat je eigenlijk wilt bereiken, en of dat niet veel slimmer kan. Daar heb ik de db voor nodig. En dan kijk ik uiteraard ook gelijk naar je tabellen, want ik wil weten hoe de db is opgebouwd, wat je wilt doen en of je dus op basis daarvan wel op de juiste weg zit.
Jouw reactie
Ik leg een probleem voor met de gedachte dat er iemand een slimme oplossing heeft.
Ik bedenk dan zelf wel weer hoe ik het kan inpassen.
is dan niet heel erg bemoedigend... Hoe kan ik nou (en dat geldt voor iedereen hier) een slimme oplossing aandragen als de vraag niet duidelijk is? Of, om met Freek de Jonge te spreken: "Ik heb de vraag weliswaar totaal niet begrepen, maar ik ga er toch een antwoord op proberen te geven." Wil je toch ook niet?

Is er een andere VBA Commando voor?

Nu gebruik ik:

'open dialog venster met vraag
'Vraag = "Wilt u de grafiek in, dagen, maanden of jaren zien?"
DoCmd.OpenForm "Vraag", , , , , acDialog

De knoppen op het formulier Vraag hebben de naam KnopDagen, KnopMaanden, KnopJaren

Dat je zo'n constructie gebruikt had ik al bedacht. Neemt de vraag niet weg waarom je zo'n nodeloze constructie gebruikt. Nergens voor nodig in mijn ogen. Maar ja, zonder db kan ik je dat nooit laten zien.

Kan jij dan onder woorden brengen hoe jij dat in gedachten hebt?

Als ik weet wat de vraagstelling precies is. Maar je geeft nog steeds niet aan wat je wilt met deze constructie. Maar als het er om gaat om van de gebruiker te weten of hij in dagen, maanden of jaren wil rekenen, is een Optievakje met 3 optierondjes al genoeg. Heb je geen apart formulier voor nodig.

Ik kies voor deze vorm, omdat ik een formulier met tabbladen heb. Op 1 van die tabbladen heb ik 2 formulier. 1 daar van bevat een knoppenbalk. Daar is 1 knop voor het tonen van een grafiek. Als de gebruiker daarop klikt gebeurt er nu nog niets bijzonders. De knop is immers nieuw. Ik toon nu met die knop het formulier wat eigenlijk de dialog is. Daar op staat de vraag. Ik kan dat idd met optierondjes doen, maar ik kies hier voor 3 knoppen. Het effect moet het zelfde zijn. Maar misschien dat het met optierondjes wel mooier is. Bedankt voor de suggestie.
Maar de vraag blijft dan hoe ik de informatie terug geef aan het formulier met de knop die de dialog opent?
En eventueel voor later, hoe stuur ik de vraag naar de dialog?

Op 2 manieren: (er zijn er meer maar laten we het even bij 2 houden)
1. In een TempVars variabele opslaan, die je op je formulier dan weer uitleest. (mag ook een Public Variabele zijn)
2. Vanuit het popup formulier (Access kent geen dialog formulieren) de code terugplaatsen in het (nog steeds geopende) startformulier.

Door onze conversatie heb ik het anders opgelost dan mijn bedoeling was. Ik heb nu de tekst opgenomen in een variabeltekstveld op het formulier. Daar knoppen onder gezet.
Het is dan makkelijker aan te sturen.
Bedankt voor zover.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan