Dia's inscannen

ldries46

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Berichten
446
Ik heb vanaf 1962 t/m ca 2000 of iets later, toen ik digitaal ben gegaan, gemaakt en de meeste zijn bewaard gebleven. Ondanks zorgvuldig kijken wat ik heb bewaard zijn dat er erg veel geworden. Ik he besloten dat ik ze allemaal ga inscannen. Er blijkt inmiddels veel stof op te zitten zowel op de in glas ingeraamde als op die zonder glas. Schoonmaken met bv beeldscherm reiniger of toetsenbord reiniger heeft geen merkbaar effect. (Ik heb natuurlijk tot nu toe alleen alleen dia's in glas geprobeerd)
Mijn vraag is nu welk fotobewerkings programma heeft een goede stofreductie functie (bv in AI) zodat ik niet elk stofdeeltje apart hoef te gaan weg poetsen. Momenteel gebruik ik voor foto bewerking Photoshop Elements uit 2020. PS ik gebruik een dergelijk programma te weinig om een programma te leasen voor een jaar maar wel teveel om het bv voor 1 maand te leasen. Dus mijn voorkeur gaat uit naar een freeware dan wel een koop programma waarin in ieder geval een module stofreductie zit
 

Bijlagen

  • Dia 07-003.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 6
Waarom doe je dat niet al bij het scannen? De meeste scanners (zoals deze) hebben dat ingebouwd, en dat werkt uitstekend. Ik heb zelf nog een behoorlijk oude (wat heet: alleen drivers voor XP :)) die ik jarenlang in de kast had laten staan of op een hele oude Mac gebruikte. Sinds kort werk ik met VueScan (de software) die gelukkig de Nikon V5 wél aan kan sturen, en nu scan ik mijn negatieven en dia's daar mee.
Anders had ik denk ik de PlusTek wel gekocht, want dat is een prima scanner (een (fotograaf)vriend van mij heeft 'm en is er zeer tevreden over.

Negatieven en dia's in een software pakket bewerken voor dit is dus een veel te tijdrovende klus, omdat een goede scanner daar een paar seconden over doet. En hoe meer dia's, hoe meer seconden je toevoegt aan je werkbare leven :).
 
Laatst bewerkt:
Ik scan met de Epson V330 Photo, die heeft geen eigen stof reductie in de bijbehorende Software. Heeft Vuescan een een eigen stof reductie? Ik heb als test Vuescan geïnstalleerd en zie dat ik dan de maximale resolutie van de Scanner niet kan gebruiken. Omdat de foto's van mijn huidige toestel 6000 * 4000 pixels zijn wil ik bij het scannen daar ook bij in de buurt komen dus scan ik nu op 4800 dpi. Kan Vuescan in de betaalde versie dat ook, en heeft het de benodigde stofreductie?
 
Zouden de tips met oa een blower iig grotendeels afdoende zijn om niet elk stofje er af te halen?
Meer tips daar:
Dan kan de software nog steeds wat toevoegen maar mogelijk is dan voor veel scans het resultaat al Ok?
 
Sowieso moet je nooit dia’s scannen die zijn ingeraamd; het glas is namelijk niet vlak om moiré tegen te gaan. De structuur van het glas zie je dus terug in de scans. Hoe vervelend het ook is: haal je dia’s dus altijd uit het raampje. Ik haal dus de glaasjes er uit en zet de dia’s weer terug in het raampje en dan scan ik de dia.
Daarnaast gebruik ik een balg kwastje en een antistatische borstel. En ik heb dus een scanner die met IR de rest oplapt. En dat werkt prima.

Overigens zit de IR in de scanner, niet in de software. Ik kan in de handleiding zo snel niet zien of de V330 IR heeft, omdat de scanner niet meer leverbaar is. Wél een (de?) opvolger V600, die het dus wél heeft. Met ook nog eens een hogere dpi (6400).

Overigens heb ik ( ik denk slecht) nieuws voor je: je verkijkt je op de scankwaliteit van je scanner. Die zal de 4800 dpi echt niet halen of benaderen. Ik gebruik een vrij goed (en kritisch) blog als bron, die de V600 getest heeft (met de 6400 dpi dus) en die haalt dat met geen mogelijkheid.

According to our resolution table, an effective resolution of 1560ppi results from that. This is less than a quarter of the resolution of 6400ppi declared by the producer. This is much too less for high quality scans of negatives or slides! For the 35mm format, some image files of only approximately 3,6 megapixels result. Any modern digital camera performs considerably more. But there is also good news: In order to achieve the maximum resolution of 1560ppi, one does not have only to scan the with the highest optical resolution but it is sufficient to digitalize the original with 3200ppi. The effectively achieved resolution does not differ, no matter if one scans with 3200ppi or with 6400ppi - in both cases, an effective resolution of 1560ppi will be achieved! By this way, it does not make sense to scan with the Epson Perfection V600 Photowith 6400ppi.

En als je dan bedenkt dat jouw scanner nog met een veel lagere dpi werkt, dan belooft dat niet veel goeds voor de kwaliteit van je scans. Sowieso zou ik dus ook met jouw scanner testen op lagere resoluties, om te zien of dat al dan niet uitmaakt in de kwaliteit. Want het scheelt enorm in de scantijd, als je op een hogere resolutie scant.

Mocht je besluiten om dan maar te ‘upgraden’ naar de V600: die kost bijna net zoveel als de Plustek 8200i AI met Siverfast software, wat een prachtige combinatie is om dia’s zonder krassen te scannen. En heb je ‘m niet meer nodig (en staat hij in de weg), dan kun je hem makkelijk weer doorverkopen :).
 
Inmiddels ben ik bij Kamera Expres in Rotterdam (heette vroeger Foka) geweest waar ze me aangeraden hebben om eerst te proberen door de foto's eerst uit de raampjes te halen, dan het stukje film schoon te maken desnoods een beetje PEC-12 maar in ieder geval met een blower en dan in te scannen. Dat zou goed moeten gaan. In het allerergste geval zal er een andere dia scanner aan te pas moeten komen om alles te scannen, maar dat zien we dan wel weer.
Nu nog even voor OctaFish:
wat betreft het aantal dpi van de scanner die ik gebruik:
Ik wil een kleinbeeld foto in scannen tot ik een formaat het van 6000 * 4000 pixels. Dat is precies het aantal dat mijn Nikon D-7100 ook levert. Nu is 24 * 36 mm 0.94 * 1.42 inch. Dat houd in dat idealiter het beeld bij 4800 dpi 4535 pixels * 6803. De door mij in gescande dia's leveren allemaal ca. 4143 * 6319 pixels terwijl de facto de gescande oppervlakte ook kleiner is dan een volledige dia. Dus ofwel het door U aangevoerde engelse verhaal klopt niet of de V600 is aanzienlijk slecher dan de V330
 
Je snapt mijn verhaal niet: het probleem is niet de opgegeven dpi, maar de werkelijk gehaalde dpi. Oftewel: heeft de scan de scherpte die hoort bij de dpi? In het geval van flatbed scanners waarmee je ook doorzicht materiaal kunt scannen zoals dia's en negatieven, is die erbarmelijk.

Het artikel waarin e.e.a. wordt uitgelegd is behoorlijk technisch, maar wellicht kun je er wat mee. Nogmaals: je kunt het zelf heel makkelijk testen of het verhaal klopt door twee of drie scans te maken op verschillende dpi-waarden. Je zult zien, dat de scherpte niet toeneemt bij een hogere dpi, en niet afneemt bij een lagere dpi. Al zou je op 12.000 * 8.000 dpi scannen, dan nog zou je plaatje er niet scherper van worden (wel groter).
Mits het verhaal dus inderdaad opgaat voor dit type scanner en de V330 inderdaad slechter scoort als de V600. Zelf heb ik geen doorzicht flatbed scanner, want ik vertrouw deze manier van scannen toch al niet.
En hier een recensie op deze site van de eerder door mij aangehaalde Plustek scanner.
Er wordt ook nog in de recensie een vergelijking gemaakt met een Canon flatbed scanner, die vergelijkbare resultaten levert. Die ken ik dan wél, want die staat bij een vriendin van mij. En inderdaad: waardeloze scans van negatieven en dia's. Ze heeft uiteindelijk mijn scanner maar geleend...

Overigens klopt er niet veel van je redenatie; je kunt een resolutie van een camera niet vergelijken met de grootte en dpi van een afbeelding uit een scanner. Dat zijn onvergelijkbare eenheden. Neem nu jouw D7100, met zijn (best indrukwekkende) resolutie van 6000 x 4000. Mijn Canon 6D heeft er 'maar' 5472 x 3648. Is jouw camera dan beter? Daggut niet, want jouw camera heeft een APS-C sensor, en de mijne is full-frame. En dát zie je dus echt wel terug :),

Korotom: de tips van Kamera-Express zijn uiteraard prima, want die heb je van ons hier ook al gehad. En ik zou ze ook zeker ter harte nemen. Maar ik zou de dia's na het scannen niet weggooien, want daar ga je diepe spijt van krijgen; er komt een moment dat je de scans wilt kunnen gebruiken, en dan mag alles gewoon overnieuw gedaan worden met een filmscanner. De beste tip dus: stop nu met scannen, en koop een goede filmscanner. Of huur er één.

En de laatste opmerking: FoKa bestaat niet meer; Kamera-Express heeft niet veel meer gedaan dan het filiaal overnemen. Het is dus geen naamsverandering. Overigens was FoKa een prima zaak, waar ik graag mijn spullen kocht :).
 
Laatst bewerkt:
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan