• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dichtklappen opmerkingen bij cellen in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

gverhe

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2006
Als ik aan een cel in Excel een opmerking toevoeg, blijkt het vak waarin de opmerking staat na verloop van tijd dichtgeklapt te zijn. Ik moet dan eerst "Opmerking bewerken" openen om de opmerking weer zichtbaar te maken.
Hoe kan ik het dichtklappen voorkomen ?
Ik gebruik Excel 2003.

Gidi

Grootte tekstvak van ingevoegde opmerking

Natuurlijk doet een computer wat je vraagt, ook in mijn geval. Ik wil alleen weten hoe ik mijn computer de juiste instructie moet geven.

Helaas is jouw reactie niet het antwoord op mijn vraag.
Mijn probleem is dat ik opmerkingen heb aangemaakt waarbij het tekstvak bijvoorbeeld een afmeting van 30 x 50 mm heeft. Zonder dat ik wijzigingen aanbreng verandert dat vak ongecontroleerd in grootte. Soms wordt het iets platter (stel 20 x 50 mm), maar soms klapt het helemaal samen en dan is het 0 x 50 mm ! Via de optie "Opmerking bewerken" moet ik het formaat dan weer herstellen.
Hoe voorkom ik dat het formaat van het tekstvak ongecontroleerd verandert ?

Gidi

Ik denk niet dat dat kan... misschien met VBA, maar ik zou niet weten hoe.

Aat je misschien wel kan doen is cellen valideren, dat is wat minder rommeling dan die "gewone"opmerkingen. (kijk in menu [data]>[valideren] ) Bij selectie van een cel wordt dat een text weergegeven (invoerbericht). Daarbij kan je ook de invoer van de cel beperken en meldingen geven zodra een cel een niet-toegestane waarde krijgt.

Mogelijk helpt het volgende:
Open de opmerking voor bewerken.
Klik met rechts op de rand en kies Opmerking Opmaken
Kies tabblad kenmerken
markeer Verplaatsing en formaat niet gerelateerd aan cellen.
Kies OK.

Eventueel nu nogmaals op de rand klikken en kiezen Auto-vorm standaard instellen.
Hierdoor wordt deze instelling vastgehouden voor de toekomst.

Beste Jan en Madmuppet,

Helaas werken jullie suggesties niet.
Ik houd me daarom nog steeds aanbevolen voor adviezen die het euvel kunnen oplossen.

Gidi

Kun je (een deel van) het bestand hier, vrij van privacygevoelige gegevens, gezipt plaatsen?

Hierbij een extract van het bewuste spreadsheet.
Hier en daar heb ik teksten aangepast die verder niet ter zake doen.
Bekijk de cellen met opmerkingen en constateer dat er enkele tekstvakjes min of meer netjes open zijn, maar dat er ook verschillende "dichtgeklapt" zijn.
Hoe kan ik dat laatste voorkomen ?

Gidi

Bijlagen

gidi,

ik denk dat je ze manueel moet vergroten: je staat in de cel en gaat naar invoegen - commentaar bewerken.

steven

Ik zou gaan voor de oplossing om met een macro alle opmerkingen op automatische grootte te zetten. Te vinden via de link die Wigi geplaatst heeft. ;)

Steven,

Helaas werkt dat hoogstens tijdelijk.
Als ik ze vergroot, mijn werk opsla en morgen weer open, kunnen ze dan weer dichtgeklapt zijn.

Gidi

Dan zou ik de macro laten uitvoeren als je het bestandje opent. Dit kan met een Workbook_Open event, hetgeen al menigmaal behandeld werd op het forum hier.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan