• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dichtstbijzijnde waarde uit tabel halen die met meerdere voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

00101980

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2011
Hallo,

Ik heb al een aantal pogingen gedaan om tot een werkbare formule te komen maar ik kom er niet uit.

Ik wil graag voorspellen wat de hoogte van het totale aan boetes is op basis van een aantal beschikbare gegevens.
Probleem hierbij is dat naar de dichtstbijzijnde waarde gezocht moet worden, en hier kom ik niet uit.

Ik heb een voorbeeldbestand toegevoegd met daarin fictieve gegevens.
Het gaat alleen om een goed werkende formule.

Alvast dank!

Bekijk bijlage Voorbeeld bestand bij vraag.xlsx

Bedankt voor je hulp Niels!
Alleen werkt het bij mij nog niet helemaal.
Als ik een waarde in kolom H invul met een groter verschil dan 2, krijg ik een 0 als resultaat.
Vul bijvoorbeeld 36 in, dan zou ik als resultaat 4500 moeten krijgen aangezien 36 het dichst bij 33 ligt maar dan krijg ik een 0 te zien.

Gerco

Ik had het in de gaten, als er een waarde van een andere regio dichterbij komt doet ie het niet, ik weet niet hoe dit op te lossen met een formule.
Hierbij een voorbeeld met een zelf gemaakte functie.

Bekijk bijlage dichtsbijzijnde(2).xlsm

Niels

Wow respect!
Dit ziet er echt goed uit en het werkt tot op heden vlekkeloos.
Denk je dat het nu wel volledig sluitend is?

In ieder geval hartelijk dank!

Ik hoop het, heb het getest op waarde kleiner, groter en gelijk en kreeg de juiste uitkomst.
probeer het even uit en als er iets is laat het dan weten.

Niels

Is goed, ik ga het morgen even uitvoerig testen en mocht er iets niet kloppen dan laat ik het je weten.

Super bedankt!

Gerco

Goedemorgen,

ik heb nog een kleine probleempje ontdekt, verder werkt het goed.
Als ik helemaal niets geen waarden invul(voorwaarden), geeft hij toch nog een waarde aan.
Kan je het nog veranderen zodat als er geen waardes zijn ingevuld hij geen resultaat vertoond.

Vriendelijk dank.

Plaats onderstaande in de funtie net boven dichtsbij = c
Code:
If Geflitst < 1 Then c = 0

Niels

Bedankt!

Ik heb nog een klein probleem,
als ik bijvoorbeeld de waardes in kolom 'hoogte bedrag boetes' verander, wijzigd hij dit niet door naar de voorspelde resultaten.
Wijzig bijvoorbeeld de waarde 9010 die links staat in een andere waarde, je ziet dan dat de waarde 9010 aan de rechter zijde niet veranderd.

Gerco

Als ik de reeks door trek naar een meerdere cellen, duurt het berekenen ook behoorlijk lang.
Maar daar valt niets aan de veranderen zeker?

Ah okee bedankt!
Mijn bereik gaat toch wel richting de 1000 a 2000 rijen.
En dan kun je gerust een paar keer richting de koffieautomaat lopen;P
Maar ik weet niet of je het kunt aanpassen zodat het sneller wordt uitgevoerd?

Het werkt idd sneller.
Maar met een range van circa 1500 rijen duurt het nog behoorlijk lang, is daar nog iets aan te doen?

Laatst bewerkt:
Ik heb het testbestand geprobeert en het duurt bij mij zo'n drie minuten eer alles is doorgerekend.
Dus dat is op zich wel te doen, bij het officiële bestand duurt het langer aangezien ik daar nog wat meer tabbladen met gegevens heb.
Denk dat het hem daar in zit.

Maargoed dan zal ik het even met een extern bestand moeten zien te regelen.
Gaat wel lukken.
Bedankt voor je hulp hé!

Gerco.

Niels,

ik wil je graag nog wat vragen.
Zou je de tweede kolom als voorwaarde kunnen verwijderen in de macro?
Dat is dus de kolom: landdeel.
Deze is namelijk niet per se als voorwaarde nodig.
En dat scheelt misschien weer wat rekensnelheid.

Alvast dank.

Gerco

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan