• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dienstrooster

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rock66

Gebruiker
Lid geworden
9 jun 2009
Ik ben bezig met het maken van een dienstrooster. De alfanumeriek roostercodes worden in een salarispakket ingevoerd. Deze codes kan ik exporteren, maar krijg dan de gegevens in verschillende kolommen onder elkaar. Vanuit deze gevens wil ik een leesbaar dienstrooster maken. Ik heb dit geprobeerd via een draaitabel, maar kan dan in het rekenveld alleen kiezen uit "som" of "aantal" (ook andere opties) maar ik kan er niet voor kiezen om de alfanumerieke waarden te tonen.
In bijgaand bestand heb ik op het ene tabblad een voorbeeld van de gegevens gezet, op het andere tabblad het gewenste resultaat (deze heb ik handmatig gemaakt)
Weet iemand een oplossing, hetzij via een draaitabel of op een andere manier dmv formules.

Bijlagen

In het resultaatvoorbeeld dat je hebt gemaakt geeft je op dag 1 voor pers.nr 180 de resultaatcode 8T; in de gegevens vind ik voor die persoon twee codes: 8T en AD. Is het de bedoeling om maar één code te laten zien, en zo ja; welke?

Michel

Michel,
Sorry, er zitten twee dubbele regels in het bestand, deze mag je voor de oplossing negeren. Regel 2 en regel 14 mogen uit het voorbeeldbestand.

Ik heb op blad gegevensbron een kolom aangemaakt met een unieke combinatie van datum en personeelnummer.
Vervolgens kan je hierop vert.zoeken toepassen.

Bijlagen

Paul,

Hartelijk dank! En dan te bedenken dat ik al twee dagen aan het zoeken ben naar een oplossing :D

Dirk

Ik heb op blad gegevensbron een kolom aangemaakt met een unieke combinatie van datum en personeelnummer.
Vervolgens kan je hierop vert.zoeken toepassen.

Ik zou opteren voor deze formule in B6:

Code:
=ALS(AANTAL.ALS(gegevensbron!$A$2:$A$106;$A6&" "&B$5)=1;VERT.ZOEKEN($A6&" "&B$5;gegevensbron!$A$2:$G$106;7;0);"")

Op die manier ga je niet 2x een vert.zoeken formule gebruiken, maar ga je 1 vert.zoeken formule vervangen door een aantal.als formule welke sneller is. Maw enkel een verandering voor "snelheidswinst".

Dag Finch,
Ik heb jou oplossing ook geprobeerd en die werkt ook. Mijn bestand is niet zo heel groot dus de snelheidswinst is bij mij waarschijnlijk dermate klein dat ik het niet merk.
Jij ook hartelijk dank voor het meezoeken naar een oplossing!
Dirk

Of met VBA:

Code:
Sub tst()
  sq = Sheets("gegevensbron").UsedRange

ReDim st(31)
  st(0) = sq(2, 2)

For j = 2 To UBound(sq)
    If sq(j, 2) <> st(0) Then
      Sheets("gewenst resultaat").Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(1).Resize(, 32) = st
      ReDim st(31)
      st(0) = sq(j, 2)
    End If
    st(Mid(sq(j, 1), 5) - 39872) = sq(j, 7)
  Next
  Sheets("gewenst resultaat").Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(1).Resize(, 32) = st
End Sub

snb
Ik ben in VBA niet zo goed thuis. Een macro rechtstreeks in VBA maken lukt net, maar verder houdt het wel op voor mij. De vorige oplossingen kan ik wel volgen.
Ook bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan