digitaal archief op website

Status
Niet open voor verdere reacties.

jacobboersma

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2007
Berichten
430
Ik ben opzoek naar een programma om een digitaal archief op te stellen. Ik moet (delen van) het archief kunnen publiceren op internet. Het mag ook een systeem zijn wat draait op een webserver. Weet iemand iets wat in de buurt komt?
 
Om wat voor soort archief gaat het?
Foto's? Familieberichten uit de krant? Word- of PDF-documenten?
Stambomen? Sport-uitslagen?

Publiceren?
Bedoel je bestaande documenten ter download aanbieden?
Bedoel je verhalen schrijven met stamboom-gegevens?
Wat?

Zou allemaal van belang kunnen zijn.
Het maakt nogal wat uit of je losse documenten (bestanden) wilt publiceren
of dat je gegevens uit een database wilt tonen.

Meer informatie graag......
 
Het gaat om een dorpsarchief. Hierin worden foto's, documenten, brieven, e.d. opgeslagen. het gaat dan om oude foto's, notulen en jaarverslagen, brieven naar de gemeente e.d. Dit wordt allemaal op hoge resolutie ingescand met een fotoscanner. Daarna wordt het omgezet naar een JPG met een lagere resolutie en dus minder kb/mb's. Een deel wat geschikt is om openbaar de tonen wordt online geplaatst. Met de mogelijkheid het jaartal, een catagorie en een omschrijving met zoekwoorden op te geven. Een voorbeeld staat op www.dorpsarchieven.nl. Bij deze website heb je niet de mogelijkheden om een categorie op te geven. Ik kan het ook niet aanpassen omdat het niet bij ons zelf gehost wordt maar bij een andere partij.
 
Een voorbeeld staat op www.dorpsarchieven.nl. Bij deze website heb je niet de mogelijkheden om een categorie op te geven.

Ik kan bij de genoemde website wel een categorie opgeven
(bij afbeeldingen kan ik bijvoorbeeld kiezen tussen 'ansichtkaarten', 'foto's/dia's', 'overige afbeeldingen')

Wat bedoel je met:
Ik kan het ook niet aanpassen omdat het niet bij ons zelf gehost wordt maar bij een andere partij.
Wilde je de voorbeeld-site aanpassen? Of wilde je de code overnemen?

En waarom zou je iets niet kunnen aanpassen omdat het bij een ander gehost wordt? Aanpassen heeft te maken met autorisatie-rechten; de websites die ik beheer worden ook 'elders' gehost, maar als admin kan ik er wel bij.
 
De mensen waar ik mee samenwerk, willen meer categorieën. Ook willen ze verschillende archieven. Bij dit archrief wordt alles op 1 hoop gegooid en staat alles door elkaar. Dit arhief is gehost door een externe maatschappij zij ondehouden het dus ook. Ik kan dus geen php(of iets anders) bijwerken om meer categorieen e.d. aan te maken, subarchieven aan te maken enz. Ik ben daar dus geen admin.
 
Jacob,
Het spijt me maar het wordt me niet duidelijker.

In je eerste post zei je dat je iets zocht om een archief te maken.
Daarna heb je het steeds over bestaande situaties ("niet genoeg categoriën"; "ik kan het niet zelf")
Ik denk nu dus dat je van een bestaande situatie die je niet bevalt
over wilt naar een nieuwe situatie
en dat je daarvoor nieuwe oplossingen zoekt. Klopt dat?


Bij welk archief staat alles door elkaar?
Niet bij het genoemde voorbeeld, toch? Dat is netjes onderverdeeld in dorpen en soorten archiefmateriaal.


De volgende opmerking
"Dit archief is gehost door een externe maatschappij zij onderhouden het dus ook."
is dan misschien wel de huidige situatie,
maar de conclusie die in het woordje 'dus' is vervat is absoluut niet juist.
De host is niet per definitie degene die het onderhoudt.


Wil je alsjeblieft ook de volgende opmerking iets toelichten:
"Ook willen ze verschillende archieven."
Je schreef zelf dat het gaat om materiaal dat is ingescand en als JPG wordt gepresenteerd.
Als je alle jpg-bestanden op één hoop gooit, kun je ze altijd nog per categorie of per lokatie presenteren.
Als je bijvoorbeeld afbeeldingen hebt van kerken en scholen uit drie verschillende dorpen, kun je best alle afbeeldingen bij elkaar opslaan en ze toch nog per dorp of per soort gebouw presenteren.
Dat is een kwestie van 'tags' aanbrengen.


Ik hoop dat ik een beetje begin te begrijpen waar het om gaat.
Anders moet je me maar verbeteren.....
 
Laatst bewerkt:
sorry voor de late reactie.

De site bevalt mij namelijk niet echt. Ik wil graag een andere soort indeling.
Bijvoorbeeld
Plaatselijk Belang
25 jarig bestaan
algemene aard
jaarvergaderingen
notulen bestuurvergaderingen
1993
1994
bestuursvergadering 1
bestuursvergadering 2
document 1
document 2

Dus een categorie met allerlei subcategorieen. Dus niet de categorieen met documentatie die vervolgenms vol staat met verslagen. We hebben nu al enkele honderden verslagen ingescand en dat zou dus enorm veel gezoek worden.

In dit geval is de hoster en de houder het zelfde bedrijf. Naar mijn weten. Maar dat terzijde.

In eerste instantie gaat het niet oom afbeeldingen maar om documenten. Welke ik dan als afbeelding heb ingescand.

Als je nog vragen of een oplossing hebt dan hoor ik dat graag.
 
Hoi Jacob,
Met alle gegevens die hierboven staan is het nog steeds een beetje zoeken in het donker.
Heb je een link naar de huidige site?
Dat maakt het wat makkelijker om een beeld te vormen van wat er wel of niet mogelijk kan zijn.

Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
Ja, nu begrijp ik het beter. :)

De site waar jullie archief op staat is een verzamel-site van archieven. Deze heeft een bepaald Content Management Systeem (CMS, beheersysteem) waarin maar beperkte mogelijkheden zitten voor indeling in categorieën, subcategorieën, sub-subcategorieën, enz.
Ik denk dat ze niet verder kunnen komen dan categorieën en subcategorieën, en dat daar de structuur ophoudt. *)

Dan ben ik bang dat de wens tot een eigen, meer gedifferentieerde indeling niet binnen die site te realiseren zal zijn.
Dit kan eventueel nagevraagd worden bij de project-contactpersoon (bij het AOC-Friesland als ik me niet vergis; of bij het reclamebureau dat de site heeft gebouwd).
Als je meer wilt wordt dan de enige mogelijkheid: ontsnappen!

Dat zou denk ik op een paar manieren kunnen:
  • Aansluiting zoeken bij een ander bestaand provinciaal of regionaal archief (of museum of bibliotheek); misschien zijn ze daar wel heel blij met het ingescande materiaal, en hebben ze ook een digitaal systeem om het mooi te rubriceren (en al dan niet via een website te ontsluiten).
  • Of zelf een nieuwe website opzetten, en met eigen domeinnaam onderbrengen bij een eigen provider. Daarin kan je dan doen en laten wat je maar wilt. - Afhankelijk van de wensen kan dat wel een heel klusje zijn!
  • Of misschien is ook een deal met een bestaande instelling mogelijk. Bv. zij worden de officiële eigenaar van de site, jullie zorgen voor de inrichting en vulling ervan, al dan niet met (betaalde) hulp van een webontwikkelbureau. Dan is ook de continuïteit gewaarborgd.

Met vriendelijke groet,
CSShunter
_________
*) Meer kan ik zo gauw ook niet halen uit het Word-document Handleiding Dorpsarchief ("Instructies gebruik website Dorpsarchieven.nl").
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan