digitaal archief

Status
Niet open voor verdere reacties.

manueld

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2012
ik denk al een tijdje over het maken van een db voor een digitaal archief. wat ik uiteindelijk wil is kortgezegt al mijn post inscannen en in een soort van virtuele archiefmap stoppen. dit is in de bas redelijk makkelijk te maken in een accessdb. ik loop echter tegen enkele zaken aan. wie heeft er tips (of mischien zelfs een tip voor een compleet programma) ik maak gebruik van access 2003

1-ole ondersteund bmp maar geen jpg in de directe weergave
2-het toevoegen kan ik nu via het slepen vanuit een browser maar direct inscannen en plaatsen zou mooier zijn.
3- is het mogelijk om de scan via ocr te analyseren en dit als tekst in een memoveld te plakken zodat het zoeken op tekst mogelijk is.

wie heeft er antwoordt of een goed idee hoe anders te doen. ik heb een kleine db gemaakt maar loop nu tegen deze zaken aan.een nieuwe db is ook prima

Je kunt een scanner rechtstreeks aanroepen met een knop. Hier een voorbeeldje dat ik heb gebruikt voor een HP scanner:

Code:
Private Sub cmdScannen_Click()
On Error GoTo Err_cmdScannen_Click
Dim stAppName As String

stAppName = "C:\Program Files\Hewlett-Packard\HP PrecisionScan\PrecisionScan LTX\hppsapp.exe"
    Call Shell(stAppName, 1)
    Exit Sub

Err_cmdScannen_Click:
    MsgBox Err.Description

End Sub
Is vast wel aan te passen aan je eigen scanner :)

maar deze opent dan alleen je scan app maar doet verder toch niets?

Een scanner scant, en vervolgens sla je de afbeelding op. Liijkt mij ook de meest handige optie, want je wilt echt geen bitmapjes rechtstreeks in je db opslaan; dan heb je 'm binnnen een paar maanden vol zitten. Dus wat ik doe: ik scan de afbeelding, sla hem op en sla de verwijzing naar de jpg in een tekstveld op. Die lees je vervolgens in rapporten en formulieren weer in.

maar zo wil ik het dus niet. ik wil een jpg in de db opnemen en alles in een makkelijk systeem. als ik jou methode volg ben ik per scan een minuut bezig en dan werkt het gewoon niet. losse jpg kan wel mits het programma het zelf regeld. dus als ik in een formulier een knop heb die de volgende akties uitvoer is het goed

open scan app en scan een a4
sla de scan op en geef het een naam die intern bekent is (bv een volgnummer)
link het nummer aan het record

op deze wijze is het makkelijk in te voeren maar als je deze handelingen allemaal handmatig moet doen weet ik dat de app voor mij niet gaat werken.

En dat is anders als de methode die ik heb beschreven op welke punten?

voornamelijk dat het allemaal automatisch gaat. ik wil niet bij een scan eerst de naam moeten intypen en die later weer in een ander veld invoeren en de link in een veld zetten. dus als er een script is die alles overneemt. dus in de praktijk ik leg een a4 op de scanner. ik druk op een knop en hij scant automatisch en plaatst het bestand automaties op een voorgedefinieerde plaats en het enige wat ik moet doen is het een naam geven en eventueel indelen in een groep.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan