digitaal naar anloog geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

jafrako

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2007
Berichten
152
Leuk allemaal maar niet altijd bruikbaar.

Die scart oplossing is goedkoop (4 euro) en eenvoudig. Gewoon zo'n blok met twee vrouwtjes tulpjes e'n klaar behalve dat mijn Samsung flatscreen zo "modern" is dat ze de scart aansluiting niet volledig hebben belegd. De audio out draadjes hebben ze maar weggelaten.

De oplossing met een optisch naar analoog converter kost een klein fortuin en maakt gebruik van voeding en ik heb al een kleine electrische centrale en een kuub kabels achter m'n apparatuur liggen. Ik heb daar echt geen zin in.

Blijft over die mini-jack voor de koptelefoon maar die zet de TV speakers uit en ook daar heb ik geen zin in want bij gewone uitzendingen hoef ik geen geluid via m'n versterker en dan zou ik iedere keer achter het toestel die plug erin en eruit moeten peuteren.

Op een ander forum werd op iemand met hetzelfde probleem nogal laatdunkend gereageerd want hij zou niet meer bij de tijd zijn en en hij had voor z'n aankoop beter moeten informeren en hij moest maar een soundbar kopen. Allemaal kletskoek. Informeren heeft geen zin want er wordt vrijwel geen TV met een fatsoenlijke audio aansluiting meer verkocht. Je hebt dus geen keuze. Die "eigentijdse" jongen weet niet waarover hij spreekt want soundbars e.d. zijn leuk voor spektakelfilms, hatsekidee muziek en hoempapa maar ze halen het echt niet bij een goeie stereo versterker. Ik ben oud en ik ben gek op de nieuwe tijd en alles wat die brengt maar dat behoren wel verbeteringen te zijn en daar is hier geen sprake van.

Er is nl. iets heel anders aan de gang. Goeie versterkers zijn uitontwikkeld. De huidige modellen hebben dezelfde specificaties als die van twintig jaar geleden en juist de hele goeie gaan een eeuwigheid mee. De enige verbeteringen zijn wat meer functies op de afstandsbediening en dat is niet genoeg reden om vele honderden voor een nieuwe versterker uit te geven. Maar die raaskallende marketingkabouters hebben een veel geraffineerdere manier gevonden om hun sounbars en versterkers te verkopen. Zorg voor een matige geluidskwaliteit op de TV en vervang de nog steeds veel gebruikte audio out door een optische uitgang. Geef je nieuwe versterkermodellen een optische ingang en de geldmolen komt weer op gang want de oude maar prima versterker staat buitenspel.

Ik blijf mij altijd verbazen hoe wij consumenten ons steeds weer voor de gek laten houden. Om met van Gaal te spreken, ben ik nou zo slim of zijn de anderen zo dom? Geen idee.

Mijn probleem staat dus nog overeind. Ideeën?
 
De goedkoopste die ik kon vinden, omdat ik met hetzelfde probleem zit:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/...iaaloptisch-DA/?ref=detview1&rt=detview1&rb=1
Net geen 30 euro

Maar deze ondersteunt meer als je verder zoekt op internet (oa Dolby en daar ben ik niet zo zeker van voor andere oplossingen als je geen analoog te pakken krijgt)
http://hdphns.com/nl/fiio-d07.html

Wat je wel kunt doen met de koptelefoon aansluiting: .... kijken of je het voor elkaar kunt krijgen of je het palletje dat het geluid uitschakelt .... zelf uitschakelen kunt... (wel een gevroet...).
 
Dank, dat wroeten is misschien een optie maar ik vrees dat het zo'n converter met voeding moet worden. Moet dat dan een netvoeding met USB aansluiting zijn of staat er voedingsspanning op de USB poorten op de TV. Ik weet niet zo goed hoe dat zit. Zijn ze er misschien met een klein batterijtje. Ik denk dat ze heel weinig nodig hebben.
 
Wat ik nog vergat. Ik ben volstrekt onbekend met digitale optische audio aansluitingen en ik weet geeneens hoe die eruitziet. Zijn daar soorten in. Mijn TV heeft een dingetje met een piepklein soort klepje lijkt het wel. Heet dat Toslink?
 
Hallo jafrako,

Ik zou U zeker niet willen uitmaken voor een achter gebleven consument.
En zeker, op analoog versterking gebied is in de laatste 20 jaar niet veel veranderd.
Wat er wel veranderd (zelfs mogelijk verbetert) is, is transport van dit analoog signaal tussen apparaten onderling.
Zeker als de bron steeds vaker digitaal is (CD, DVD en tegenwoordig ook al digitaal TV) is het 'zonde' om dit eerst analoog te maken voordat het bij de versterker is.
Ongebalanceerd, storing gevoelig analoog kabels zijn dus vervangen door elektrisch digitaal (S/PDIF) of zelfs voor optisch (Die toslink aansluiting op je TV) kabels.
Blijft dat het vervelend is dat een 'modern' apparaat niet direct aan te sluiten is op een wat oudere (dit probleem was er overigens 20 jaar geleden ook wel met verschillende connectoren). Al denk ik dat hier voldoende (werkende) oplossingen zijn aangeboden.

Dat er veel onzin wordt verkocht ben ik met U eens. Klik
Maar niet alles (en zeker in digitaal) is onzin of 'geen verbetering'.

Tja, en wat slim is? Dat mag u uitmaken. :)
 
Laatst bewerkt:
@Jafrako

Ik heb je reactie uit een andere topic een eigen plekje gegeven met de daarbij behorende reacties.
Het is niet toegestaan in te breken in een andermans topic.
 
Allemaal bedankt. Ook BikerBill64 voor die link naar dat stuk over geluid in de ruimste zin. Ik wist dit alles wel zo ongeveer maar het is goed dat soort kennis nog eens overzichtelijk bij elkaar te zien. Ik ga m'n stereo installatie vervangen door één met een digitale ingang.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan