Digitale Camera

• Onderwerp starter Onderwerp starter m@rio
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

m@rio

Trotse Pappa
Lid geworden
8 nov 2000
Ik ben van plan om een digitale camera aan te schaffen. Na veel consumentengidsen te lezen en op het net te surfen is mijn oog gevallen op deze camera:

http://cf.olympus-europa.com/consumer/digimg/intro.cfm?id=C-300ZOOM

Het is de Olympus C300 Zoom

Kost ongeveer € 380 en heeft een 16mb smartmedia kaart onboard en heeft 3.3 megapixels.

De optische zoom is 2.8x
De digitale zoom is 3.6x

Heeft iemand ervaring met deze camera of is er in die prijsklasse € 350 - € 425 een betere camera te krijgen.

Ben van plan om normaal foto's te maken en af en toe 1-tje uit te printen. Qua omvang van de foto's zal ik niet boven de 1024x768 gaan

Alvast bedankt

Daar had ik ook al een paar reviews gelezen.

Bij de consumentengids is die al 2x tot beste koop verkozen.

Mijn kennis van camera's is eigenlijk nihil en wil wel gelijk een goede koop doen en er niet later achter komen dat ik beter die of die had kunnen kopen.

Maar waar moet ik nu opletten bij de zoom. De optische of digitale? Weet niet of de zoom wat te maken heeft met dat ik gewoon alles op jpg wil zetten en niet boven de 1024x786 uit ga komen

mario kijk ook eens op www.kieskeurig.nl daar wordt alles prima beschreven, op merk en goedkoopste aanbieder. ik heb zelf een kodak dc4800, maar deze was ook een stukje duurder.maar denk goed na wat je wil, iets minder pixels, is ook goed hoor.in jouw geval.

Het allerbelangrijkste is de optische zoom, de digitale kan je ook achteraf uitvoeren in een progje zoals PS.
Wanneer je digitaal inzoomt, dan heb je ten alle tijden kwaliteitsverlies.
Voorbeeldje: Je staat in de resolutie 1600x1200 en je zoomt x2 digitaal in.
De uitvergroting die je dan overhoudt zal een resolutie van 800x600 bedragen.
Indien je dit nu optisch x2 gedaan had, dan zou de reolutie gewoon 1600x1200 gebleven zijn.
Ik heb het idee dat je je niet teveel moet vasthouden aan die max resolutie die je in gedachten hebt.
Ik maak zelf ook regelmatig lerpen van foto's en zoom hem daarna op de pc in (knip er eigenlijk meer het beste deel uit) tot ik een foto naar alle tevredenheid heb.
Belangrijkste dingen waar ik op let bij aankoop van een digicam;
1) Moet lekker in de hand liggen, want met een te kleine en te lichte cam beweeg je snel met afdrukken en daar is zo'n ding heel gevoelig voor, met als resultaat het mislukken van de foto.
2) Lens: Zoveel mogelijk optische zoom en uiteraard een goede kwaliteit lens die niet echt krasgevoelig is.
3) Een goede CCD van een fotomerk, deze bepaald de uiteindelijke resolutie en tegenwoordig wordt je vaak genept door het softwarematig opschroeven van resoluties.
4) Batterijen: liever geen cam met zo'n batterijpack, maar 1 waar oplaadbare penlights in kunnen. De packs zijn vrij duur en vaak net niet verkrijgbaar op een buitenlands vakantieadres. Zorg altijd dat je een extra setje in huis hebt, digicams zijn batterijvreters!
5) Snelheid van wegschrijven naar de opslagmedia: niet onbelangrijk, niets is irritanter als de hele tijd wachten tot de cam klaar is met wegschrijven. De duurdere cams hebben een soort cache waardoor je door kan blijven knippen. De snelheid is mede afhankelijk van met merk van de opslagmedia, niet elk merk neemt de gegevens even snel op.
6) Goed aan te sluiten op een pc, mankeert het tegenwoordig nog wel eens aan, beter is het dan ook om er gelijk een cardreader bij te kopen.

Heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Aanvulling: Kijk ook even hoe de cams die jij op het oog hebt qua avondopnames uit de bus komen.
Het slechte functioneren van een cam in donkere omstandigheden is een veelvuldig voorkomend probleem, met als gevolg een hoop ruis.
Hierbij is een grote keuze uit ASA instellingen dan ook weer een voordeel.
Ook niet onbelangrijk is de max in te stellen sluitertijd, voor bewegende opnames.
Een snelle sluitertijd in het donker is overigens uit den boze, omdat deze langer open moet blijven staan om het licht wat aanwezig is goed te kunnen opvangen.

Laatst bewerkt:
Ik heb zeker wat aan deze info :thumb:

Na dit allemaal doorgelezen te hebben en ook gebruikers ervaringen op kieskeurig gelezen te hebben ga ik uiteindelijk toch voor de keuze die ik in mijn hoofd had.

Bedankt

Dan ga ik je veel plezier met je toekomstige cam wensen en plaats eens een fotootje zou ik zeggen.
De gebruikerservaringen op Kieskeurig moet je trouwens niet allemaal serieus nemen.
Een hoop mensen schaffen een prof apparaat aan, snappen de helft niet en gaan vervolgens daar klagen dat de resultaten niet goed zijn.
Een beetje het idee van; Ik heb een nieuwe auto gekocht en deze maakt zo'n lawaai in z'n hoogste versnelling, om er vervolgens achter te komen dat ze nog niet verder als de 4e versnelling gekomen zijn terwijl er 5 opzitten. :D.

Op kieskeurig zijn ze juist allemaal laaiend enthousiast over het apparaat. Maar idd ik moet me daar niet blind op staren.

Wat wel meegewogen heeft is dat de cam 2x als beste koop naar voren is gekomen en ze hebben daar bij de consumentengids al vrij veel camera's getest

Ik moet zeggen dat ik me er al eens eerder in had verdiept (voor iemand anders) en dat deze cam er tensamen met 1 uit de Canon Powershot klasse opvallend goed uit de bus kwam.

Hoi, ik heb de Olympus 730 Ultrazoom besteld en ben ook afgegaan op de ervaringen van mensen op het I-net.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan