Digitale spiegelreflex camera of hybride camera?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ricie

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2008
Hallo,

Momenteel ben ik aan het kijken om over te stappen op een betere kwaliteit camera ipv zo een compact dingetje.
Waarom ik dit doe kan ik een lang verhaal over houden, maar dat doe ik niet want daar gaat mijn vraag niet echt over, het is gewoon omdat ik fotograferen leuk vind.

Maar graag ontvang ik advies over dsl (digitale spiegel reflex) en over hybride camera's.

Want wat ik heb gehoord over spiegel reflex, is dat je voor het fotograferen rekening moet houden met licht enzo, en dat instellen in je camera, en als dat verkeert gaat dat je dan foto's krijg die of te donker zijn, of te licht.
Graag wil ik weten hoe dat ongeveer zit, dit zou in mijn geval niet echt ideaal zijn zegmaar, omdat ik aan 112 fotografie doe, en daar gaat het na het terplaatsen komen vaak erom, dat je snel foto's neemt enzo, maar dat is denk ik niet zo heel belangerijk.
Als de spiegelreflex dus inderdaad zo is, dat dat eerst ingesteld moet worden.

Dan wil ik misschien gaan kijken voor een hybride camera, hier weet ik nog niet zoveel over, dus wil ik graag informatie over, is bijvoorbeeld de kwaliteit ook net zo goed als met een spiegel reflex?
En zit je dan niet met instellingen, die je eventueel wel heb met spiegel reflex.
En de info over hybride camera's is zoizo welkom, aangezien ik daar weinig en minder vanaf weet dan de spiegelreflex, waar ik ook niet veel van af weet.

Graag hoor ik jullie reacties, info, en antwoorden op vragen, en informatie over bijde camera soorten.

Groetjes ricie

Nou ben ik niet echt een expert maar toch. Ook een spiegel reflex heeft auto instellingen zodat de camera aan de hand van verschillende waardes de instellingen doet. Uiteraard kan het ook handmatig.

Met hybride bedoel iets als de Olympus Pen (micro four-thirds formaat)?
Daarvan heb ik gelezen dat ze in de buurt komen, maar toch minder zijn dan echte DSLR camera's.

Wat ik wel goede review sites vind:
http://www.steves-digicams.com/
http://www.dcresource.com/
http://www.imaging-resource.com/
http://dpreview.com/

Vooral de vergelijkings shots die sommige websites maken vind ik interessant om de één met de ander te vergelijken. Toch zelf de knoop ook maar eens doorhakken :p

Dankje voor je reactie!, wat ik er uit begrijp o.a. is dat bij een spiegel reflex ook een stand dus zit, dat er niks gedaan hoeft te worden, en het enkel aanzetten en fotograferen is? (dit vind ik namelijk belangerijk bij 112 fotografie, meestal is het in het begin op snelheid foto's maken wil je mooie maken, heeft niet veel met topic te maken maargoed)

EDIT: Voor de hybride camera had ik de Fujifilm FinePix S200EXR op het oog

Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Met de huidige spiegel reflex camera's is het mogelijk om geheel automatisch te fotograferen dus alles wordt voor je geregeld dus kan je 112 foto's gewoon mee maken .
Maar daarbij kan je uit verschillende lenzen kiezen wat misschien weer een voordeel is kan je bv van een aardige afstand 112 foto's te schieten.
En dan is het leuke je kan gaan experimenteren met sluiter tijden diafragma etc om speciale foto's te maken.
Denk dat dit niet met een hybride camera mogelijk is heb het idee dat de spiegel reflex camera's een wat beter kwaliteit foto aflevert

De Fuji ziet er ook niet onaardig uit. Maar met een echte DSLR heb je het voordeel dat je door de verwisselbare lenzen veelzijdiger bent. Kan mij zo voorstellen dat je niet altijd even dichtbij kan komen. Dan is een goede zoomlens wel handig.
Nou heeft de Fuji ook 14.3x optische zoom maar daar zit je dan aan vast. Bij een DSLR kan je zelf kiezen welke lens je er opzet.
Een lens over de gehele breedte kan nooit dezelfde kwaliteit hebben als een lens specifiek gemaakt voor een bepaald doel.

Daarom rijd de brandweer tenslotte ook niet in een Opel Zafira met watertank op het dak + aanhanger voor de rest van de spullen :P

Dankjullie voor de reacties weer, het twijfelen tussen de soorten begint wat meer te worden, maar ik neem de tijd om erover te denken, ik zal tog ook nog even moeten sparen:P, ik ga eens even wat info zoeken over lenzen enzo voor de spiegel reflex

Wat ik me afvraag, als ik een hybride camera neem (wellicht de fujifilm S200EXR) of een spiegelreflex, dan vraag ik me af hoeveel verschil het maakt kwa de kwaliteit van de foto's die ik nu maak, met een normale kleine comact camera, ik hoop, en ga ervanuit dat de kwaliteit een stuk hoger word, en wat ik me af vraag, wat is er zoveel beter aan een hybride of spiegel reflex, dan een compact camera.

Ik ga zoizo een hybriede of spiegelreflex kopen, maar dit is even iets wat ik me af vroeg.
Momenteel gebruik ik de Samsung S630 als camera, misschien heeft iemand een foto, die met hybride of spiegelreflex gemaakt is en kan iemand deze uploaden, dan upload ik ook even een foto, dan kan ik vergelijken kwa kwaliteiten misschien een beetje

Waar het voornamelijk in zit is de sensor. Deze is bij DSLR's groter. Hierdoor kunnen de sensor pixels beter belicht worden.
Hier een plaatje:
sensor.jpg

Er van uitgaande dat de compact en de DSLR hetzelfde aantal pixels hebben, is het raster waar het licht doorheen gaat van de compact camera veel kleiner. Hierdoor bereiken sommige details niet de sensor aangezien ze verkeerd op het raster vallen, dit is bij een DSLR veel minder. Daarom hebben foto's van een DSLR meer detail en zien de foto's er beter uit.

En nog een side-by-side shot van een DSLR en compact camera
L10_GF1_v10.jpg

BTW, mocht ik onzin uitkramen verbeter mij :D Maar dit is zoals ik het begrepen heb.

Je bent zo ie zo veel vrijer met een Spiegel Reflex camera. Je kan altijd lenzen erbij nemen. Zelf gebruik ik Canon EOS serie, deze heeft al meer dan 20 jaar dezelfde vatting. Je kan dus een nieuwere body nemen en je oude lenzen blijven gebruiken.

Ok dankje!, beetje bij beetje word het tog duidelijk!, als ik nog op vragen kom, dan stel ik ze wel.
Voor nu zijn mijn vragen even beantwoord.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan