• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dikke rode datum..

• Onderwerp starter Onderwerp starter fdeb
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

fdeb

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2014
Mensen,

ik ben -nog- beginner met Excel en wil het volgende graag instellen;

Ik heb een kolom met datums. Daarnaast een kolom met de datums maar dan exact een jaar later.
Nu wil ik dat 2 a 3 maanden vóór de (echte)datum in de 2e kolom wordt bereikt die datum vet en in kleur word getoond.
Is dat -simpel- in te stellen?

BVD voor je reactie :thumb:

FdeB

Kijk eens bij "Voorwaardelijke opmaak".
Probeer daar onderstaande formule eens in.
Code:
=ZELFDE.DAG(B1;-3)<=VANDAAG()

Als je het antwoord van HSV leest, dan geeft hij exact aan waar je dat moet doen: bij Voorwaardelijke opmaak. Kies dan voor <Nieuwe regel>, en de optie <Formule gebruiken>. Daar plak je dan de formule. De cel (B1) heeft Harry uit de lucht geplukt, omdat je geen bestandje hebt meegestuurd, dus hij kan nooit weten in welke cellen je nieuwe datum staat. Dus dat moet je dan eventueel veranderen als de formule niet in kolom B staat.

Het bestand : Bekijk bijlage tijdtest.xlsx

Ik kom er nog niet uit mannen.. :(
De bedoeling is dat in kolom G het vakje kleurt als de datum vanaf vandaag gezien (systeem datum) binnen de aankomende 3 maanden valt.

Ik heb die code van u geprobeerd maar het vakje bleef gekleurd..:confused:

Bekijk het maar eens.

Bijlagen

ja.. dat werkt!
Als ik naar de code kijk snap ik niet waarom G2 erin staat..
=ZELFDE.DAG(G2;-3)<=VANDAAG()
of pas je de regel toe op heel kolom G ?

Ik heb alleen de cellen die gevuld waren in kolom G geselecteerd, daarna de formule gezet.
Je kan het bereik wijzigen bij: "van toepassing op:" $G$2:$G$7 → bv. $G$2:$G$100

fdeb,

Als je toch bezig bent, zou ik in G2 de volgende formule zetten:
Code:
=ALS(AANTAL(F2)=1;ZELFDE.DAG(F2;12);"")
En doortrekken naar beneden tot waar nodig.
Wanneer je nu in kolom F een datum zet, wordt in kolom G automatisch de datum voor de verloop datum van de volgende keuring geplaatst.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
(!) Mooi zeg!
Ik ben hier blij mee, bedankt mannen.. :thumb: :d

tenminste.. nu lukt het weer niet! nog ff oefenen..

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan