Dilemma betreft laptop/pc kopen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Casss
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Casss

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2011
Hallo iedereen,

Ik zit al een tijdje met een groot dilemma. Ik ben aan het sparen voor een nieuwe PC. Nu kregen wij op school nieuwe laptops, en daar was ik gelijk dol op. Ik de prijs op zoeken: 450 euro. Laat 600 euro nou net mijn spaardoel zijn. Ik draai nu een systeem met 2GB RAM, een Pentium D, geForce 8200GS 256mb met Windows XP omdat dat voor mijn gevoel sneller werkt. Ik programmeer graag en speel graag Minecraft. Minecraft draai ik met Far redelijk lagloos. Mijn ouders hebben echter ook nog een Quad-Core die ik later zou kunnen overnemen. Mijn vraag is:

Is het slim om de Dell Vostro 3550 te kopen en met de overige ~150 euro mijn huidige PC te upgraden naar bijvoorbeeld een Intel Core 2 Duo en 4GB Ram?

Bij voorbaat dank,

Cas van Leijden

Laatst bewerkt:
Dat is een mooie voor laptop die Dell voor weinig geld (450 Euro) en dan met de rest van het geld een zwaardere processor. Zou ik wel doen. Veel meer geheugen dan 2GB voor XP lijkt me niet gelijk nodig, maar als ie nu krap in zijn geheugen zit is een upgrade naar 4gb natuurlijk wel mooi. Maar eerst eens meten (Taakbeheer in windows) om te zien of dat werkelijk nodig is lijkt me verstandig.
Een snellere harde schijf levert ook veel performance winst op.

in een dual core zou ik sowieso niet meer investeren als ik jou was, kan je beter die 150 euro apart zetten, of nog beter; een betere laptop kopen. een laptop kan je niet zo makkelijk upgraden (m.u.v. bijvoorbeeld het werkgeheugen). als je een laptop voor 600 haalt (of meer) heb je tenminste een ietwat bovengemiddeld systeem. koop je zon ding voor 450 euro ben je over een jaar weer aan een nieuwe toe.

Example5, ik ben zo vrij het oneens met u te zijn :-)
Zelf heb ik een wat oudere PC (als back-up PC weliswaar) met een S775 D6600 processor en 4GB geheugen erin en die loopt nog lekker. Die heb ik dual boot gemaakt en zowel XP als Win 7 doen het perfect op dat oude machientje. Waarom zoveel geld uitgeven als de boel het nog goed doet?

Dankjulliewel voor de reacties. Zou ik ook niet moeten kijken naar de levensduur van de rest van de onderdelen? De pc is namelijk al wat jaartjes oud en ik wil niet dat ik met een nieuwe processor enzo zit maar met een kapot moederbord of iets dergelijks.

@srpchulp
tuurlijk mag je het er mee eens zijn... maar:

'het loopt nog lekker'

als jij een beetje wilt programmeren, en je wilt er wat formules in proppen, of een zwaarder programmaatje draaien dan heb je helemaal niks aan een laptop met die specificaties. ik zeg altijd maar; waarom zou je besparen op een laptop waar je wat jaartje mee vooruit wilt? koop jij nu een laptop met specificaties die al een paar jaar oud zijn dan mag je volgend jaar als je er wat zwaarders mee wilt programmeren, of gewoon een spelletje ofzo op wilt doen, weer een nieuwe laptop kopen.

het feit dat de boel nog opstart en je nog wat simpele dingen kan doen maakt een pc niet geschikt om als main pc (en voornamelijk voor programmeurs) te gebruiken... en zeker niet de beste keus.

@casss, hoe oud is die andere pc dan en wat zit er nu in? wat zijn daarnaast ook je bedoelingen met de pc? een simpel dual core-tje erin met wat ram zal wel wat verschil maken, maar echt geen wonderen doen hoor..

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
tsja das ook niet wat ik versta onder programmeren. maargoed je moet het uiteraard zelf bepalen ;), wil jij een laptop die een beetje futureproof is, dan pak je inderdaad iets wat dichter bij je laatste link ligt. vind je het allemaal wel prima en vind je het niet erg om er over een half jaartje als je naar windows 8 wilt upgraden achter te komen dat je misschien toch beter wat snellers had kunnen pakken, dan kan je de eerste nemen.

Example5, ik ben zo vrij het oneens met u te zijn :-)
Zelf heb ik een wat oudere PC (als back-up PC weliswaar) met een S775 D6600 processor en 4GB geheugen erin en die loopt nog lekker. Die heb ik dual boot gemaakt en zowel XP als Win 7 doen het perfect op dat oude machientje. Waarom zoveel geld uitgeven als de boel het nog goed doet?

jij gebruikt de laptop voor andere doel einde als de TS
en zal waarschijnlijk niet meer dan Email youtube en Office doen dat kan iedere laptop/desktop pc
de ts heeft echter hogere eisen

Is die laptop in staat om minecraft te spelen? Aangezien de graphische kaart door de i5 wordt ondersteund.

minecraft is een heel minimaal spel dat echt niet veel nodig heeft. dus ja, dat kan hij makkelijk aan. om nog maar eens in herhaling te vallen: vergeet niet dat je over een half jaar misschien uitgekeken bent op minecraft en wat meer wilt... vooruitkijken is erg belangrijk bij het kopen van een pc/laptop. wil je bijvoorbeeld over een half jaar gaan studeren, kijk dan alvast vooruit en kies een apparaat met een lange batterijduur etc...

maar om je vraag te beantwoorden, ja, minecraft is geen probleem :p

Zou dit configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=n00q1520&c=nl&l=nl&s=dhs&cs=nldhs1&model_id=inspiron-15r-n5110 dan een betere keus zijn? Gezien de videokaart

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan