Dilemma bij kopen nieuwe PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Clit13

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 jan 2001
Beste...,

Ik heb er al eerder een vraag aan gewijd (toen een simpele oplossing: extra HD), maar ik zit toch nog steeds met kriebels in mijn maag qua nieuwe PC.
Ik dacht dat ik een aardig systeempje bij elkaar had gesprokkeld, totdat een collega van me bij me komt zitten en een compleet ander systeem in elkaar zet.
Nu weet ik even niet meer wat verstandig is.
Er zitten namelijk voordelen aan het systeem "van mijn collega" maar ook nadelen.
Zie hier de lijstjes:
Mijn systeem:
Behuizingen 1 Aopen H600B Zwart (350 Watt - ATX Miditower) € 87,88
Moederborden 1 ASUS P5B (800 MHz i965 - ATX - S775) € 136,80
Processoren 1 INTEL Pentium D 945 (S775 - 800 MHz - 2x2 MB) 3,4 € 185,64
Geheugen 1 PC2-6400 - 1 GBx2 - DDR2 - Corsair TWINX C4 € 288,59
Harde schijven 1 Maxtor 320 GB 6V320F0 (SATA300 - 16 MB) € 94,37
Grafische kaarten 1 Asus EAX1600 Pro/TD - 512 MB - PCIe - TV+DVI € 96,39
Totaal € 889,67

Zijn systeem:
Behuizingen 1 Aopen H600B Zwart (350 Watt - ATX Miditower) € 87,88
Moederborden 1 ASUS P5B-VM (800 MHz iG965 - M-ATX - S775) € 126,44
Processoren 1 INTEL Core2Duo E6600 (S775 - 1066MHz - 2x2 MB)2,40 € 339,99
Geheugen 1 PC2-6400 - 1 GBx2 - DDR2 - Corsair TWINX C4 € 288,59
Harde schijven 1 Maxtor 320 GB 6V320F0 (SATA300 - 16 MB) € 94,37
Totaal € 937,27

Zoals je ziet:
Hij heeft onboard video, maar ook een goede processor.

Welk systeem is beter?

Dank!

groet,
Dave.

Ikzelf zou niet voor een onboard videokaart gaan. Maar wat wil je er precies mee doen?

Tja, da's het vervelende.
de ene keer speel ik een simpel spel (van die Zylom games), en de andere keer (zoals nu) speel ik Rise of Nations.
Verder bewerk ik af en toe een video, maar dat gebeurt 's nachts, dus niet tijdgebonden.

Misschien dan toch handig om voor het eerste systeem te gaan.

Volgens mij zou je beter een athlon x2 3800+(die staan echt goedkoop) nemen en een iets betere videokaart. En dan ook een goedkoper moederbord dat 50 euro minder is. Spaar je ongeveer 75 euro uit wat je aan een betere videokaart kan besteden. Neem een geforce 7900 gt, dan heb je voor minder dan 1000 euro een zeer deftig systeem waarmee goed kan gegamet worden en video bewerken.

Kijk, en dan wordt een gevoelig punt aangeboord.
Ik ben geen voorstander van AMD.
Niemand kan mij overtuigen dat AMD beter is (of in ieder geval niet slechter) dan Intel, maar net zo goed kan ik niemand overtuigen dat het andersom zou zijn.
Puur gevoel.

Verder baal ik van een onboard videokaart.
Dit zal ook een onderbuikgevoel zijn, maar een "externe" videokaart presteert toch veel beter?
En die leunt toch ook niet zo zeer op het systeem? (qua geheugen en processor)

Tevens heb ik vernomen (van de betreffende collega, dus niet echt objectief) dat de Intel Pentium D uit de handel gaat.
En dan zul je zien dat ik het laatste exemplaar krijg waar geen garantie voor is en dat ik direct een verouderd systeem heb.....

Je kan toch bij die andere pc met die onboard videokaart een ander moederbord nemen waar je nog een videokaart kan plaatsen.

Heb je trouwens gezien dat de mobo met videokaart goedkoper is dan de mobo zonder videokaart?
En dat terwijl ze exact dezelfde types zijn....

Zou het verstandig zijn om eerst te proberen met onboard video en als dat niet lukt alsnog een videokaartje erbij te halen?
Of gaan de prestaties achteruit als je zowel onboard video hebt (maar uitgeschakeld) en een "externe" videokaart?

Die athlon zal voor 40 euro minder bijna even goed presteren als die pentium D(kdenk zelfs in games dat de athlon beter zal zijn) En dat pc6400 geheugen is nergens voor nodig als je niet gaat overclocken!!! Neem pc4200 voor 100 euro minder, je zal niets van prestatieverschil merken(als je tenminste niet overclocked...) Kun je 100 euro meer aan een videokaart spenderen. Maar wat is je budget? 1000 euro?? Ik kan hier nu even goed een athlon fx 62, 4 giga ram, 2*geforce 7950 gtx, 4 raptors in raid 0... plaatsen en dat zal dan veel beter zijn dan wat je nu hebt, maar dat zal je aan het prijskaartje ook zien...

Mijn budget zal ongeveer € 900,- zijn (pl.min € 50,-).
Zijn er wezenlijke prestatie verschillen tussen een Pentium D 945 (3,4 GHz) en een Intel Core2 Duo E6600 (2,4 GHz)?

Mijn budget zal ongeveer € 900,- zijn (pl.min € 50,-).
Zijn er wezenlijke prestatie verschillen tussen een Pentium D 945 (3,4 GHz) en een Intel Core2 Duo E6600 (2,4 GHz)?

Zeer zeker

http://www23.tomshardware.com/cpu.html?modelx=33&model1=438&model2=432&chart=166

De 945 staat er niet tussen, maar de 940 is niet veel anders.
quake 4:
pentium D940: 135 fps
conroee6600: 174 fps

http://www23.tomshardware.com/cpu.html

Zo kun je zelf de benchmarks bepalen. Kijk en beslis.

Dat scheelt idd wel even.....
En helemaal als ik hem ga vergelijken met de AMD die je me aanbeveelt.
Mijn onderbuikgevoel wordt hierdoor juist niet minder..... :eek:

Behuizingen 1 Antec SLK 3800B-EC (400 Watt - ATX Miditower) € 103,51
Moederborden 1 ASUS M2N-MX (800 MHz nF410-GF6100 - M-ATX - S AM2) € 67,44
Processoren 1 AMD Athlon 64 X2 4200+ (AM2 - Hypertrans) 2,2 BOX € 194,57
Geheugen 1 PC2-4200 - 1 GBx2 - DDR2 - Dane Elec € 172,12
Harde schijven 1 Western Digital 320 GB 3200SD/RE (SATA150 - 8MB) € 97,73
Grafische kaarten 1 XFX 7900 GT - 256 MB - PCIe - TV+DVI € 271,03
Totaalprijs excl. montage € 906,40

Ik raad je deze aan, na het eten zal ik de voordelen tov degene die jij en je collega gaven, eens geven. Let wel, dit zijn prijzen uit Belgie(www.perfect-systems.be), het zal in Nederland goedkoper uitkomen.

edit:

Hier de voordelen dus:
De kast heeft een sterkere voeding. Ik vermoed dat die 350 watt nipt zou zijn met de hardware die er inzit.
cpu is veel sneller dan degene die jij aangaf
geheugen is wat trager, maar als je niet overclocked is het zelfs even snel als pc6400!!(sterker nog, als je niet overclocked, dan loopt je pc4200 geheugen synchroon met je cpu, bij bv pc5400 is dat dan weer niet zo, waardoor pc5400 trager zou zijn.)
harde schijf is persoonlijk: heb al veel kapotte maxtors gehad...
Videokaart is gewoonweg veel sneller(4x ofzo) en kwa prijs/kwaliteit is hij 1 van de beste.

Besluit: met dit systeem kun je alle games op het hoogst draaien @ 1280*1024 met alles open, met de andere systemen kan dit absoluut niet. Video bewerken zal ook sneller gaan.

Laatst bewerkt:
Wel raar dat de benchmarks van de AMD veel lager uitkomen dan de Intel.
http://www23.tomshardware.com/cpu.html?modelx=33&model1=432&model2=469&chart=174
Ik hoop dat de URL werkt.
Ik heb eigenlijk nog nooit problemen met Maxtor gehad, maar dan moet ik ook zeggen dat WD wel beter uit de bus komt.
De grafische kaart die je gekozen hebt is wel erg prijzig!
Je geeft al aan dat deze 4x sneller is maar dat mag dan ook wel.
Zou dat geen overkill zijn voor mijn speelgedrag (zie ergens in dit topic)?

Dat van dat geheugen, da's toch raar?
Waarom wordt er dan sneller geheugen gemaakt?
Dat koopt dan toch niemand meer....
Qua voeding zat ik ook al te twijfelen.
De kast van AOpen (H600B) vind ik een erg mooie kast, maar de voeding zit er standaard al in.
Dus eigenlijk zou ik een aparte voeding moeten aanschaffen.
Maar de E6600 van Intel schijnt daarentegen weer energiezuinig te zijn...

zucht, iets van bomen en bos..... :confused:
;)

Ja, maar met die grafische kaart zul je dan ook veeel langer toekomen dan met degene die je eerst nam. Trouwens eerst had je een cpu die 150 euro duurder was, nu is het zo met de gpu. De videokaart is in games veel belangrijker dan de cpu, dus het is beter van een duurdere videokaart te nemen dan een duurdere cpu. Ik heb het ook gezien dat de benchmarks van amd lager uitkomen, maar als je goed kijkt, scheelt het maar enkele frames en toch is die cpu 150 euro goedkoper, dus qua prijs/kwaliteit vind ik de amd toch beter. Sowieso zul je in games met die combinatie die ik eerder aangaf veel betere prestaties hebben. Het zijn verschillende spellen die je speelt, dus is het ook aangenaam dat je niet telkens naar low settings moet gaan als je een nieuwe game hebt gekocht:) Voor je videobewerking zal die cpu ook al goed gaan, ok het zal trager zijn, maar je geeft zelf aan dat het niet tijdgebonden is(en zoveel trager zal het niet zijn, maximum 15 procent). Je zult dus meer profijt halen uit een snellere graka(voordeel voor games) dan een snellere cpu(voordeel van videobewerking wat bij jou toch niet tijdgebonden is.)

Dat van dat geheugen is logisch: pc6400 is overclockersgeheugen. Als je je cpu overclocked, wordt je ramgeheugen mee overclocked(dit kun je niet tegenhouden) omdat je je fsb omhoog smijt. Als je dan geheugen hebt dat standaard al op een hogere fsb draait, dan zal je geheugen geen bottleneck meer zijn en kun je de cpu veel hoger overclocken. Met pc4200 zul je dus bijna niet kunnen overclocken, maarja het is je bedoeling niet neem ik aan? Kdenk niet dat je je nieuwe hardware al naar de eeuwige tweakvelden wilt helpen:p. (Ok, ik doe dat wel maar goed:p)

Energiezuinig of niet, zelfs met die intel zal je 350 watt nog nipt zijn vrees ik. Je weet nooit wat je later wilt upgraden(misschien nog een grotere HD erbij of nog een dvd-writer)

Hoef je trouwens geen dvd-writer?

Je probeert nu een fundamenteel iets bij me weg te halen.
Ik ben van een oude garde (zegt iemand net net een dag 31 is...) toen Intel nog het alleenrecht had.
AMD zou onbetrouwbare processoren afleveren en ze zouden overclockte 386's zijn.
Dat beeld is er ingebrand bij me en erg moeilijk weg te halen.
Je hebt helemaal gelijk wat grafische kaart in combinatie met CPU betreft.
Ik heb nu een P4 2.6 GHz en vermoed dat ik met welke processor dan ook een snelheidswinst behaal.
Dus ook al is de AMD langzamer dan de Intel, dan nog issie sneller dan mijn huidige processor en zal ik niet weten wat ik mis.

Mijn vrouw heeft wel een AMD (mijn eerst gekochte AMD en ik heb er spijt van), maar deze PC maakt een boel lawaai! Niet normaal meer.
Heeft de AMD meer koelte nodig dan Intel?

Ik zal deze samenstelling van je eens beter bekijken; misschien val ik toch nog een keer vna het Intel voetstuk.... ;)

Behuizingen 1 Antec SLK 3800B-EC (400 Watt - ATX Miditower) € 103,51
Moederborden 1 ASUS M2N-MX (800 MHz nF410-GF6100 - M-ATX - S AM2) € 67,44
Processoren 1 AMD Athlon 64 X2 4200+ (AM2 - Hypertrans) 2,2 BOX € 194,57
Geheugen 1 PC2-4200 - 1 GBx2 - DDR2 - Dane Elec € 172,12
Harde schijven 1 Western Digital 320 GB 3200SD/RE (SATA150 - 8MB) € 97,73
Grafische kaarten 1 XFX 7900 GT - 256 MB - PCIe - TV+DVI € 271,03
Totaalprijs excl. montage € 906,40

groet,
Dave.

Die broodjes aap verhalen over AMD heeft Intel vast veel geld gekost, enne, de definitie van intelligentie is de snelheid waarmee je, je aanpast aan veranderingen.:p

Wel is het zo dat de huidige Inter core 2 duo de AMD x 2 gemakkelijk de baas is, op alle fronten, uiteraard wel afhankelijk welke 2 je gaat vergelijken.

En de warmte ontwikkeling is van alle twee laag te noemen, maar weer verslaat Intel AMD, die nog op een 0,9 micron werkt, en de Intel op 0,65.

Maar de snelheid van de totale computer heeft met meer dingen te maken, geheugensnelheid, bussnelheid, chipsets, harde schijf en de interface daarvan en je budget.

Ja maar het is niet logisch om meer geld aan een cpu te geven dan aan een videokaart in een gamesysteem, tenzij je binnen het half jaar wilt upgraden(directx10)

edit: core 2 duo is inderdaad sneller dan amd, maar om dan direct zoveel geld uit te geven aan een cpu, terwijl de concurrentie een iets tragere, maar voor de helft van de prijs cpu heeft, die zeer zeker nog goed mee kan in games(de x2 3800+ kan ook nog alle games met gemak aan.) Zeker mocht je overclocken(maar dit is geen optie voor de TS)

Laatst bewerkt:
zucht, zucht, zucht......

Ik merk wel dat ik in een diep bos ben beland en er nog niet zomaar uit ben.
Wel grappig: ik krijg hier allerlei tips (waarvoor hartelijk dank!) en 1 tip van een kameraad die eigenlijk nog het meeste invloed heeft gehad:
Wacht met aanschaf tot Vista er is!
Dan weet je welke hardware ondersteunt wordt en wat het ongeveer gaat kosten.

En da's ook wel weer waar.
Want als ik nu een andere PC koop, dan gaat hij (hopelijk) een jaartje of 4 mee.
En als ik dan nog niet aan Vista vast zit...

Dus ik denk dat ik nog een half jaartje wacht.
Resultaat van deze thread:
- mijn mindset t.o.v. AMD is veranderd, waar ik, denk ik, toch wel blij om ben.
- ik ben een stuk wijzer geworden

Iedereen erg bedankt om mij uit het bos te leiden (terwijl met alle hulp het bos eigenlijk alleen maar groter is geworden ;) )

goet,
Dave.

zucht, zucht, zucht......

Ik merk wel dat ik in een diep bos ben beland en er nog niet zomaar uit ben.
Wel grappig: ik krijg hier allerlei tips (waarvoor hartelijk dank!) en 1 tip van een kameraad die eigenlijk nog het meeste invloed heeft gehad:
Wacht met aanschaf tot Vista er is!
Dan weet je welke hardware ondersteunt wordt en wat het ongeveer gaat kosten.

En da's ook wel weer waar.
Want als ik nu een andere PC koop, dan gaat hij (hopelijk) een jaartje of 4 mee.
En als ik dan nog niet aan Vista vast zit...

Dus ik denk dat ik nog een half jaartje wacht.
Resultaat van deze thread:
- mijn mindset t.o.v. AMD is veranderd, waar ik, denk ik, toch wel blij om ben.
- ik ben een stuk wijzer geworden

Iedereen erg bedankt om mij uit het bos te leiden (terwijl met alle hulp het bos eigenlijk alleen maar groter is geworden ;) )

goet,
Dave.

Met het systeem dat ik aangaf kun je vista met gemak draaien, daar zou ik niet naar kijken. En in de computerwereld kun je voortdurend wachten want er komt altijd iets nieuws uit waar je dan weer een half jaar op kan wachten. Trouwens met Vista zou ik nog een jaartje of 2 wachten tot dat alle kinderziektes er uit zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan