disk boot failure, insert system disk

Status
Niet open voor verdere reacties.

adje30

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2001
Hallo

Ik heb hier een pc die ik heb geformatteerd. Het is de bedoeling dat ik hierop XP installeer maar krijg de volgende foutmelding "disk boot faillure, insert system disk and press enter". Wat doe ik verkeerd?? Wanneer ik de XP schijf in mijn laptop doe dan start hij wel automatisch op.

bedankt voor je reactie

Adje

Ga in de BIOS-instellingen van het moederbord, en zorg ervoor dat de cd-speler als eerste Boot apparaat staat. Daarna (met de XP CD erin) de pc opnieuw starten.

PS: Er is het risico dat de installatie dan wel start, maar er geen harde schijf wordt gevonden door de installatie om op te installeren. Dit is dan omdat XP weinig ondersteuning biedt voor SATA harde schijven.
Indien mogelijk in de BIOS-instellingen de SATA controller-instellingen omzetten naar "IDE compatible" of "IDE modus" of zoiets, dan heb je dit probleem niet.
Als dat niet mogelijk is, dan moet je de XP SATA controller-driver integreren in een nieuw te maken/branden XP installatie-cd. Zoek in Google op: text modus sata driver xp nlite
voor diverse tips/handleidingen hoe zo'n cd te maken.
Nog een tip: Mocht je hiermee aan de slag gaan, integreer dan ook meteen Service Pack 3. Dat kan ook in nLite, samen met de text modus drivers in 1x.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie, ik kan wel van alles gaan veranderen in de BIOS maar als ik hirenbootcd in de cd-rom speler doe start deze wel op hoe kan dit?

Dat is apart.
a. Is het wel een CD en niet een DVD? Zou kunnen dat er alleen een CD-speler in zit maar geen DVD-speler?
b. Ik neem even aan dat het gebrande CD/DVD is. Is die wel 'afgesloten'/'finished' door het brandprogramma?
c. Ik neem aan dat je een geheel nieuwe CD/DVD hebt gebruikt én niet een of andere rewritable?

Tijs.

Tijs

Het is een splinter nieuwe cd die gefinished is, wanneer ik hem in mijn laptop dan start hij hem wel automatisch op.

Zijn die hirensbootcd en die XP cd van hetzelfde merk/type? Indien niet, kijk eens of het helpt om de XP cd te branden op een cd van hetzelfde merk/type als die hirensbootcd?

Verder heb ik geen tips, of het zou moeten zijn dat je ergens een externe CD/DVD lezer/schrijver hebt die je in plaats van de interne inzet op die pc.

Tijs.

Neemt niet weg dat XP geen sata controller driver on board heeft en Hirens wel, toch maar even die bios induiken of de driver erin sliptreamen.
Welk merk en type PC, of bij zelfbouw, moederbord is het?

Het is een sky computer type 7040261, ik weet niet of je hier wat mee kunt

@Lange Pier:
a. Hiren's heeft zelf geen SATA controller aan boord, die moeten zitten in de programma's die je op de Hiren's cd start (Emergency Linux, Mini Windows XP, de diverse DOS-utilities etc.)
b. Zonder geïntegreerde SATA-controller zou ik verwachten dat je met een XP installatie-cd minstens tot de keuze van "Druk Enter om te installeren" moeten komen (waarschijnlijk de F8 vraag ook nog voorbij) voordat het Blue Screen of Death optreedt. De topic-starter heeft het niet over een optredend Blue Screen of Death gehad.

Tijs.

Het is een sky computer type 7040261, ik weet niet of je hier wat mee kunt
Helaas niets.

Als de controller op sata en/ of ahci mode staat in de bios krijg je echt geen bsod maar wordt de harde schijf niet gezien.
Hirens heeft gewoon Intel sata support hoor, gebruik hem soms ook.

Die BSOD melding krijg je wel, om precies te zijn de 0x0000007b melding.

Tijs.

Oudere mobo's/chipsets en/of een 3e party sata controller geeft die melding niet, alleen disk boot failure.

TS, kun je op het moederbord wat info halen en hier neer zetten?
Kunnen we de manual proberen te achterhalen.

Ik kan nu wel xp cd-rom opstarten wanneer ik minixp start dan de hiren cd er uit en de xp cd er in. Alleen asl ik dan bij het punt ben van "instalatie voorbereiden" stop de instalatie en gaat terug naar het begin scherm. Ligt het aan de xp versie (gedownload) of aan de pc?

Geen idee, download een andere XP sp3, neem aan de home versie en probeer het daarmee.

Maare, had je wat info van het moederbord?

De volgende nummers kom ik tegen op het moederbord, 865PEM2 en N1996 en 000C7651C12A. Ik heb inmiddels ook een andere versie geprobeerd van windows dan krijg ik de melding dat het volgende bestand is beschadigd is of niet kan worden gevonden system32/hal.dll

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan