disk boot failure, insert systemdisk

Status
Niet open voor verdere reacties.

dickenannemiek

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2003
Berichten
611
Ik heb hier thuis van een vriend een Q-motion PC met XP Professional-Media-editie.

SATA-hardeschijf (twee partities C en D). Twee DVD-spelers.

Hij heeft soms problemen met het opstarten van deze PC! Hij krijgt voor het booten de melding "Disk Boot Failure.... Insert Systemdisk and press Enter". Dan maar de PC herstarten en meestal start ie dan gewoon door.

Het gaat soms weken goed en dan ineens weer eens die melding.

Ik heb geen windows xp-cd, alleen een recovery-cd. Windows zit voorgeinstalleerd op een partitie op de harde schijf.

Inmiddels heb ik de opstartvolgorde in het BIOS veranderd (eerst de harde schijf en dan de cd-speler) Sindsdien krijg ik (soms) nu de melding dat het BIOS niet is geinstalleerd en "press G". Daarna dan weer de vertrouwde melding "Insert Systemdisk". PC herstarten en hij doet het weer gewoon (zonder wat gedaan te hebben!)

Ook heb ik de SATA-kabel gecontroleerd op aansluitingen.

Het probleem doet zich dus een enkele keer voor bij het opstarten. Soms ook weken geen problemen.

Is hier wat aan te doen? De PC is een jaar oud en heeft dit probleem ook al die tijd al. Garantie loopt 2 jaar, maar de bon hebben we nog niet gevonden.

Groet, Dick
 
Laatst bewerkt:
heb je de bios van de sata controller ook na gelopen dat geeft de melding namelijk.
deze bios is een apart vak en staat los van de normaale bios die meteen,
start van het moederbord.
 
Bedankt voor je reactie.

Ik heb het bios van de SATA niet nagekeken.

Maar... hoe doe ik dat en waar op letten of wat veranderen?
 
Misschien dat de SATA controller niet op native staat en deze als "gewone" ide schijf wordt geëmuleert, toepasselijk voor ICHX Intel chipsets, dan zul je eerst de SATA/RAID drivers in windows moeten installeren, en de SATA controller op native zetten, en ook in de bootsequence zal deze bovenaan moeten komen, die heeft nu een andere naam, meestal bbs, o.i.d.

Loop de manual eens na, voor die bios instellingen.
 
Ik ben blij met jullie reacties!

Maar, maar.....

Ik heb wel info nodig hóe ik jullie tips ga uitvoeren.

- Waar vind ik het BIOS van de SATA-contoller? En waar op letten?

- En, Lange Pier, waar ga ik wat precies doen in Windows. En wat in het BIOS? Waar vind ik de manual waar je over spreekt? Waar haal ik de SATA/RAID-drivers vandaan die ik in Windows moet installeren?

Het is overigens Windows XP prof zie ik nu.

Bios Award Modular v6.00PG

AMD Athlon 64 3400+
 
Bedankt ook Harry. Maar ik bedoelde wélke handleiding en waar vandaan (Lange Pier). Die van de SATA-schijf of die van het moederbord. Bij de PC heb ik geen manual gekregen overigens.

Ik zal ook zoeken op de door Snor aangegeven site.

Virtuosa, heb jij ook nog nadere info over de BIOS van de SATA-controller? Waar te vinden? Wat kan er mis zijn?

Lange Pier: in het BIOS staat de SATA-mode op RAID (niet op IDE). Waar kan ik zien of de SATA-controller op native staat?

Groet weer, Dick
 
Laatst bewerkt:
In XP bij configuratiescherm - systeem - hardware - apparaat beheer - scsi en raidcontrollers - VIA serial ATA RAID controller -eigenschappen.

Moet ik daar "stuurprogramma bijwerken" of iets anders?

Of moet ik geheel ergens anders zijn?

Help....
 
Aangezien je geen Intel chipset hebt, althans niet waar de schijf aanhangt, staat deze goed in de bios, die kun je alleen enablen of disablen, en kun je het beste de laatste SATA/RAID drivers van Via ophalen en installeren.

Kan natuurlijk ook een probleem met de harde schijf zelf zijn, waar je een diagnostic tool voor kunt downloaden bij die schijffabrikant, om hem te controleren.
 
Bedankt Lange Pier voor je reactie!

Ik heb direct met Google gezocht naar Via drivers voor SATA. Nog niet gevonden. Nog tips?

En heb je idee hoe ik, als ik de nieuwste drivers heb, deze moet installeren? Onder XP? En worden de oude dan overschreven?

Groet weer, Dick
 
Excuses, verkeerde info :eek:

Op kast staat:

Q-motion


Via DX-diag:

systeemfabrikant VIAK8

Het lukt overigens niet om de harde schijf op fouten laten controleren! (via eigenschappen en extra). Defragmenteren gaat wel. Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft, misschien beter een ander topic over starten.

systeemmodel: AWRDACPI


Als ik eerst het stuurprogramma van de SATA-schijf (met XP) deinstalleer, daarna de PC opnieuw opstart, kan de PC dan nog wel opstarten van de SATA-schijf zonder stuurprogramma?

Bij het opstarten van de PC zie ik de harddisk Maxtor 6B200M0

Het lukt overigens niet om XP de C-schijf op fouten te laten controleren (via eigenschappen en extra) Vreemd. Ik weet niet of dit iets met het probleem te maken heeft. Misschien beter een ander topic over starten.
 
Laatst bewerkt:
"Ten einde raad" dan toch de recovery-cd maar gestart. Na herstart van de pc doet alles het weer gelukkig! :)

Wel natuurlijk weer alle programma's opnieuw installeren.

De vraag blijft de komende dagen of het opstartprobleem "bootfailure - insert systemdisk" nu ook verdwenen is. Dat is de komende tijd nog even afwachten.

Bedankt zo ver allen voor het meedenken! :thumb:

Groet, Dick
 
Waarschijnlijk was gewoon je boot.ini bestand beschadigd.
Dit had je middels het recoveryprogramma van Windows kunnen herstellen.

Mvg P
 
Helaas nog steeds opstart probleem

Toch nog steeds het opstartprobleem:confused:

Volledige tekst:

Via Technologies Inc VT 8237 Serial ATA RAID BIOS Setting Utility V2.31 Copyright (c) VIA Technologies, Inc All Right reserved

Scan Devices Please wait...
Press <Tab> Key into User Window!

Hardware Initiate failed, Please Check Device!!!
The Bios does not be installed. Press < g > to continue!

(dan na g ingedrukt te hebben)

Boot from CD
Boot from CD

Disk Boot failure, insert system disk and press enter

- - - - - - - - - - - - - - - -​

We hebben geen XP-cd.

De PC dus maar weer uitzetten en weer aan. De computer start dan gewoon door.

Het opstartprobleem is er dus niet iedere keer.

En als de PC goed opstart lijkt XP alles goed te doen.

Ik hoop zo dat iemand een gouden tip heeft.
 
Laatst bewerkt:
Gaat het dan om de drivers van de "RAID controller"?

Op de PC is sprake van versie vt8237 v2.31 (de PC is van 2005). (op de site v2.20)
 
Wanneer de PC gewoon wel doorstart is het volgende in beeld tijdens het opstarten:

Scan Devices Please wait...
Press Key into User Window!
Serial_Ch0Master: Maxtor 6B200M0 (anders "hier dus "Hardware Initiate failed enz)
Serial_Ch1Master: No Device

Hierna wordt XP gewoon opgestart.

Het lijkt toch net of soms tijdens het opstarten de harde schijf (Maxtor 6B200M0) niet wordt gevonden. Bijzonder dat het opstartprobleem zich dus niet altijd voor doet. Maar het af en toe blijven hangen is wel zeer irritant. En het lijkt toch dat dat te verhelpen moet zijn. :(
 
Hallo !

Zet bij apparaatbeheer de onder "Raidcontollers" de VIA Raidcontoller es op uitgeschakeld !

Je hebt immers maar een HDD.

Dat moet het prob;leem oplossen m.i.

Greetz,

Harry.
 
Bij Systeem - Hardware - Apparaatbeheer

In de lijst bij SCSI- en Raidcontrollers daar Met de rechter muisknop op de - Via Serial ATA Raid Controller-

Dan komt echter niet de mogelijkheid van uitschakelen (wel het overige rijtje van stuurprogramma bijwerken, installatie ongedaan maken, zoeken naar gewijzigde apparaten en eigenschappen) Bij de overige apparaten in de lijst komt de mogelijkheid van uitschakelen wel steeds in beeld.

Bedankt voor je steun zover in elk geval.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan