disk boot failure, insert systemdisk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi !

Tja, da's heel vreemd !

Ik heb dezelfde controller (op een ASUS-MOBO) op een van m'n PC's en ik kan gewoon voor "Uitschakelen" kiezen !

Zojuist geprobeerd, en het werkt 1

Dus...iemand anders ???

Greetz,

Harry.
 
Bij opstarten van PC eens op < tab > gedrukt. Dan kom je in het ViaTech vt8237 SATA RAID BIOS. Helaas kan je daar helemaal niks selecteren of wat. Dat komt waarschijnlijk doordat ik maar één harde schijf heb.

Het door mij beschreven probleem wordt op sommige Engels-talige forums toegeschreven aan een bug in het BIOS van Gigabyte moederbord GA-K8VM800M. Fijn dat is het moederbord in deze PC.

Ik weet zelf niet wat het voordeel is met het hele RAID-gebeuren (op deze PC)

Vanavond in het "gewone BIOS" de SATA-mode op IDE gezet (in plaats van RAID). De PC start een stuk sneller op zo. Lekker vlot naar XP. Maar is dit een verstandige zet?

Tips en ideeen blijven welkom!
 
Ook weer niet de oplossing

Ja hoor, bij de derde keer opstarten nu in "IDE-stand" de (bekende) melding:

diskboot failure, insert systemdisk

boot from cd
boot from cd

Jammer, jammer het probleem is niet opgelost of omzeild. Ook in deze IDE-stand wordt dus soms de HD met het besturingssysteem niet gevonden. :confused:

En de herstart leidt dan weer gewoon naar XP...

Rararara...
 
Dit is een site waar ik veel aan moet hebben. Bedankt! :thumb:

Ik heb overigens geen idee hoe ik het BIOS van het moederbord kan updaten (als ik de het nieuwe stuurprogramma heb gevonden). Ik heb daarbij ook geen diskette-station.
 
Bedank Harry en Beus!

De komende dagen ga ik eerst met de Helpdesk van Qmotion in de weer. Mijn kennis (waar de PC van is) heeft de aankoopbon vanmiddag gevonden. Op de PC zit 24 maanden garantie (de PC is net een jaar oud). Op forums lees ik dat soms in deze PC's vanwege problemen het moederbord vervangen wordt (onder garantie).

Jullie horen nog, maar dus zo ver, ontzettend bedankt voor jullie meedenken! (en tijd en energie)

Groet, Dick
 
Probleem blijft na reparatie

Vandaag een monteur van de Helpdesk van Q-motion hier gehad. Snelle en correcte service moet ik zeggen. Donderdag gemailt, binnen tien minuten antwoord. Vrijdag al gebeld voor een afspraak voor vandaag (dinsdag).

De monteur sprak over een hardwareprobleem. Hij heeft de harddisk vervangen en het BIOS geflashed. Image van de oude HD op de nieuwe schijf. Prima.

De PC startte vlot op en ik blij.

Helaas, na meerdere herstarts (en nadat de monteur was vertrokken) weer de bekende mededeling:

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER :(

De Helpdesk vanavond maar een mail hierover gestuurd met een screenshot van de mededeling. Ik hoop dat ze snel weer langs komen. De garantie loopt nu nog een jaar en ik heb goede hoop dat het binnen die tijd goed komt... (ik blijf vermoeden dat er een ander moederbord in moet en/of iets moet gebeuren met de SATA RAID controller)

Wordt weer vervolgd...

Groet, Dick
 
Laatst bewerkt:
Gisteren 30 oktober is de monteur van de helpdesk van Q-motion weer geweest. (duurde wat langer doordat wij met vakantie waren)

De monteur heeft deze keer het moederbord vervangen (voor het zelfde type) en tevens de SATA-kabel vervangen.

De foutmelding heb ik na 10 oktober (de twee keer na de eerste reparatie) niet meer gezien overigens. Ik heb de PC vele malen opgestart. Maar de foutmelding is na de vorige reparatie wel geweest en kan natuurlijk (als de oorzaak niet bekend is) op enig moment terugkomen.

Hopen maar dat de melding weg blijft.

De monteur opperde als mogelijk volgende actie het vervangen van de voeding. Het idee is dan, dat de voeding van 300 watt te kort schiet tijdens het opstarten. De monteur vertelde dat er veel van deze PC's verkocht zijn en dat er weinig problemen mee zijn.

De garantie-service van Q-motion op deze PC vind ik overigens wel goed. Maar liefst 24 maanden on-site garantie. (niet alle Q-motion-PC's vallen onder deze regeling)

Groet, Dick
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan