Disk boot failure, instert system disk and press enter

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rick_Klein

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2004
Berichten
397
Hallo,

Ongeveer een jaar geleden kreeg ik problemen met mijn PC. Soms begon hij tijdens het opstarten te piepen. Na een minuut of wat was dat over en starte hij verder door. Soms bleef hij meteen met het opstarten al hangen. (drukt hem aan, dvd speler hoor je, verder blijft het zwart) Maar eigenlijk kwam ik er altijd na een tijdje wel in. Toen hebben we hem toch maar te maken gebracht. Was niet te maken ( zijden ze ) Dus moesten we een nieuwe pc kopen. Hebben we gedaan maar wel bij een andere winkel... Die stukke pc kregen we weer terug zonder dat ze er iets aan gedaan zouden hebben. Toen wilde ik hem weer aansluiten om foto's e.d. er van af te halen voor het helemaal gebeurt is. Maar er zat geen videokaart meer in. Wij terug en bleken ze hem in een doos te hebben gegooid bij een zootje andere. Maar goed, alles weer terug en aangesloten. Druk de pc aan en lijkt hij eerst op te starten. Je ziet dat embleempje van het moederbord enzo... Daarna staat er: Disk boot failure, insert system disk and press enter.
Ik geloof niet dat hij stuk is, ik heb het idee dat er iets verkeerd is aangesloten o.i.d. (die mensen van de in middels failiete pc winkel geloof ik helaas niet)

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn? Ik heb al even in de Bios gekeken maar kon zo snel even niks vinden.
 
Laatst bewerkt:
Harde schijf goed aangesloten? Geen diskette in het A: station? Herkent hij de schijf wel in het BIOS? Staat er nog wel wat op de harde schijf.

Als die mensen van die winkel al de video kaart eruit halen, dan wil ik niet weten wat ze nog meer gedaan hebben.
 
Er zit in ieder geval geen diskette in. Kan nu even niet bij de pc dus zodra ik kan controleren of alles goed is aangesloten zeg ik t wel effen. Maar hoe moet het precies aangesloten zijn? ZOu je daar een goede uitleg over kunnen geven?
 
Dit is een melding dat er geen besturingsysteem gevonden kan worden.
Vind je in de bios je harddisk nog wel.
Stop een opstart flop van win98 er in en start daar eens mee op.
meestal kun je dan nog in de c schijf komen.
je kunt eventueel deze harddisk ook even als slave in jou andere computer kunnen hangen en dan de bestanden die je nog wilt bewaren overzetten.
 
Maar kan ik hem dan ook weer helemaal aan de praat krijgen? Ik zou hem graag weer gebruiken. Maar zodra ik verder kan met die pc zal ik alles even controleren.
 
Als bestanden niet te redden zijn is het ook wel oke, maar het belangrijkste vind ik eigenlijk dat ik hem weer helemaal aan de praat krijg, ik wilde hem toen ik dacht dat hij het nog deed ook helemaal formateren nadat ik belangrijke foto's e.d. er had afgehaald.
 
Ik zal het proberen. :D

De IDE kabel (de platte brede kabel) moet van het moederbord naar de harde schijf lopen en ingeplugd zijn. Tevens dient de voeding kabel ook ingeplugd te zijn.

Het kan zijn dat tijdens het vervoer de IDE kabel een stukje los is gaan zitten, dan hoef je hem alleen maar aan te drukken.

Succes.

PS Als iemand het beter kan uitleggen dan graag. Ik ben beter in de praktijk dan in theorie.
:thumb:
 
De oplossing die Puppie aandraagt is eigenlijk veel simpeler om te checken of er nog wat op staat. :)
 
Maar hoe kan ik checken of er nog wel een besturingssysteem op staat als ik er niet eens in kom?:eek:
 
En als je dan toch aan het kijken bent naar de platte kabel.
Kijk dan ook even of hij wel op de juiste manier is aangesloten.
Op die platte kabel zit 1 draadje wat een beetje rood is dat is pin1 .
Die moet dus op het moederbord ook bij pin 1 zitten en achter op de harddisk moet dat draadje bij de rode draad van de voeding zitten.

Als alle belangrijke docs er al af zijn dan kun je een opstart diskette maken.
www.bootdisk.com en daarmee opstarten.
Dan formateren en opnieuw installeren.
 
Dat zal ik allemaal controleren. Als alles goed is zal ik hem formateren en opnieuwe installeren. Maar ik ga nu naar bed:rolleyes:
Ik meld het overmorgen wel wat er van gekomen is en wat er niet/wel goed is.
 
Heb nu de kast open. Hij staat hier naast me.
Het klink vast allemaal heel amateuristisch :D maar waar hoort de hard disk ongeveer te zitten?
 
Kan onder de floppy drive zitten ja.
zoek een brede platte grijze kabel, breder dan de floppy kabel.
Kijk waar die naar toegaat, kan een cdrom zijn maar dan gaat het verder en kom je bi de harddisk uit.
 
De brede platte kabel begint in t moederboard, hij zit op een blauwe aansluiting, de rest is zwart. dan gaat hij naar dat ding onder floppydrive :p en dan gaat hij naar de DVD speler en daar zit hij niet op aangesloten. Dus alleen niet aangesloten op de dvd speler.
 
Dan doet de dvd speler het dus niet.
Maar het eerste geval wat je tegen kwam is dus je harddisk.
 
Die heb ik nu aangesloten. Naast de blauwe aansluiting zit ook nog een zwarte (waar niks in zit) Daarnaast zit een klein stekkertje ingeplugd met groen, geel en zwart die naar de procecor gaat (de koeler die er op zit). Vanaf de harddisk gaan er een rode, gele en paar zwarte naar floppy drive, de ander snoertjes op het zelfde stekkertje gaan naar de voeding.
 
Laatst bewerkt:
Zijn er nog dingen die verkeerd aangesloten zitten of moet ik nog ergens naar kijken o.i.d.?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan