Diskette onvindbaar bij Compaq ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Remy
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Remy

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 nov 2001
Hallo,

even een vraagje voor de Compaq kenners !
Heb een compaq deskpro uit de EP/SB serie geloof ik,
waarbij ik steeds de foutmelding 601 krijg, dat mijn diskette station controller niet goed is.
en vervolgens een foutcode 162 dat mijn 'system options not set' zijn.

In de toch al magere Bios van zo'n compakkie kan ik wel aangeven dat er een 3,5 " 1,44 mb diskette moet worden geregistreerd en dit sla ik ook op in de Bios configuratie, maar na herstart krijg ik weer die melding dat er iets niet goed is met de diskdrive. :mad:

Op de site van HP/Compaq wordt je hier niet veel wijzer van ! Verders werkt het systeem goed, cd speler en brander werken allemaal alleen de A-drive is er dus niet.
Heb ook de CMOS al gereset maar ook geen oplossing.

Wie weet er nog een manier om de diskdrive weer te reanimeren !

Alvast bedankt,

Remy

Ach, waarom zou je die moeite nog doen?:)
Kijk hier eens.

Guus.

PS. Je acrobatische pinguin vind ik erg leuk.:D

Laatst bewerkt:
Die Guus, helemaal gelijk.... niet knoeien, waarschijnlijk is de drive gewoon echt stuk, Compaq, eeehhhh nee dankjewel. Compaq maakt ook wel eens slechte dingen, zoals diskette drives hi hi

heren,

sorry dat ik het was vergeten te vertellen, maar een andere drive was het eerste wat ik heb geprobeerd :o

Want dat vermoeden had ik ook dus, dat het beestje dus dood zou zijn. Maar dat heeft dus ook niet gebaat....:confused: :confused:

Remy

De ide kabel zit goed om?, in apparaat beheer geeft hij ook een melding?
De driver voor de controller is waarschijnlijk niet goed dat is ook wat er staat, je kunt hiervoor geen betere driver vinden, ook niet als je een update uitvoert op de pc?

kabel zit zoals ie hoort te zitten, kan maar op één manier vanwege het nokje in de stekker. :(

En updates ??? Ik zie hem in de bios al niet eens:(
dus laat staan dat ik hem in windows terug krijg.

Remy

Seek for floppy drive, kun je dat soort instellingen in de bios kwijt of niet.
Ik heb eerlijk gezegd lang geleden een laptop van compaq gehad, nu een 5 jaar teurg, nooit meer maar ook nooit meer in een bios gekeken.

Ik denk dat ik het maar opgeef :(
Ben er nog steeds niet uit, waarom de diskdrive het niet doet..... het kan volgens mij misschien nog de voedingskabel zijn, maar die zou ik een keer door moeten laten meten door iemand die er verstand van heeft.

Of misschien een keer met mijn tong aan de contactpunten voelen, of er stroom op staat !! :p :p
Alvast bedankt voor jullie hulp mensen ...:thumb:

Remy

Gaat er ook geen lampje branden bij het opstarten, probeer anders een andere kabel uit het voedings circuit?
Mischien dat je zo snel kan zien of de kabel defect is.

JJW,

Volgens mij zit er maar één Diskdrive stekkertje aan die voedingsbos, of zie ik dat verkeerd ?
De gewone voedingsstekkers zitten er idd meer als genoeg aan, maar die andere volgens mij maar één:(

Als dat zo is dan wordt het lastig, ik zou toch wel denken dat het zo is, als je al een nieuwe drive hebt geprobeerd, de instellingen in de bios goed staan dan blijft er weinig over.

Ik ga eens op zoek en vindt, wavelab 5, best een prijzig prgramma maar goed, ga het aanschaffen, het kost ongeveer 2 dagen, even geduld dan laat ikweten waneer hij er is.

Geplaatst door Remy
................... foutmelding 601 krijg, dat mijn diskette station controller niet goed is.
en vervolgens een foutcode 162 dat mijn 'system options not set' zijn............................

En blijft je bios klok wel goed op tijd staan, als je iedere keer de instelling kwijt raakt is een leeg batterijtje vaak de oorzaak.

Heb toch de stekker er andersom in kunnen pluggen en dan gaat het lampje op de diskdrive idd continue branden !! Dus er staat wel spanning op de stekker.

Maar als ik hem omdraai is het weer afgelopen en de tijd en datum lopen ook gewoon goed, dus de batterij van het mobo lijkt me ook in orde.

:(

Remy

ik schop hem nog een keer naar boven !:p

Want ik kan het niet uitstaan dat dit probleem niet op te lossen is :( :(

PC werkt verders perfect, maar op de een of andere manier krijg ik het diskette station niet in werking.
In de (beknopte) BIOS kan ik hem steeds opnieuw weer instellen en dan komt er bij de reboot dat ik met F1 moet bevestigen dat er een diskette station is toegevoegd, maar na opstart is deze niet aanwezig :mad:

Kan ik een uitgebreidere Bios bereiken misschien, om dit te verhelpen ? :8-0:
Of weet iemand misschien precies de goede interrupt waardes of IRQ settings ?

Remy

en die 601 melding blijft bestaan??
Dan zijn er nog twee opties, of je floppie kabel is kapot of je controller op je moederbord is echt kapot. Het eerste is nog te verhelpen het tweede, tsja als je hem echt aan de gang wilt hebben, of een ander moederbord of een oude controllerkaart te pakken zien te krijgen.

ron,

Jij hebt het over een controllerkaart, maar de floppy zit toch gewoon op de IDE 0 !?

Nee, een harddisk of cd rom zit op de IDE controller, een floppie zit op de floppiecontroller. De floppie maakt ook gebruik van een andere (smallere) kabel. Als je de floppie op de 'normale' IDE zou aansluiten gaat het niet werken (en het past alleen maar met geweld)

Dat klopt de stekker is idd kleiner, maar ik dacht dat deze kleinere connector de IDE0 werd genoemd :o

Zal ik wel niet goed op het Mobo hebben gekeken

:rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan