Diskette

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hurmes

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2004
Ik heb gisteren bestanden die ik gemaakt heb in Word opgeslagen als .rtf-bestand en als normaal doc.-document op een diskette.

Nu is het probleem, dat een dag later, de computer deze diskette niet meer leest. Alle andere diskettes leest hij wel, behalve deze. Moet ik misschien iets aan mijn instellingen veranderen?

Alle hulp is welkom, alvast bedankt...

Erik

Probeer eens in dos het commando: chkdsk a: /f te geven. Hiermee herstel je eventuele fouten in een diskette.

Dennis.

Je bedoelt dus..
A:chkdsk ??

Dit heb ik geprobeerd maar het werkt helaas niet. Als ik alleen al A: intyp doet hij al niets meer....

Andere ideeen?

Ga naar de C prompt.

En van daaruit typ je het door mij eeder opgegeven commando.

Dennis.

Dat werkt helaas niet....als ik dat intyp dat geeft hij de melding:
Het station kan de aangevraagde sector niet vinden.

Heb je daar iets aan...?

Als ik in prompt A: intyp krijg ik dus bovenstaande melding...
Doe ik het via Windows dan bromt de pc een aantal minuten en geeft dan aan dat de diskette niet geformateerd is, wilt u dit nu doen?

Dit doe ik niet omdat ik dan al mn bestand kwijt ben...

Als je het goed gedaan hebt, dan is de diskette helemaal niet goed meer, maar zou chkdsk toch enigszins kunnen verhelpen.

Even ter controle of je het goed gedaan hebt:

Stel dat je C prompt er zo uitziet:

C:\WINDOWS>

Dan ziet het scherm met inbegrip van het commando er zo uit:

C:\WINDOWS>chkdsk a: /f

Dennis.

ps. je promt kan er natuurlijk ook zo uitzien:
C:\WINDOWS\SYSTEM32>
dan wordt het: C:\WINDOWS\SYSTEM32>chkdsk a: /f

Laatst bewerkt:
Ik heb je bovenstaande opdracht uitgevoerd..

De computer geeft nu aan:
Het type bestandssyteem is FAT.
Fout bij het lezen van map \

En nu...?

Haal de diskette uit het diskettestation en schud die diskette lichtelijk. En probeer het opnieuw. Lukt het niet herhaal dan de vorige stap nog een keer. Als het nu echt niet lukt, dan is je diskette gewoon kapot.

Dennis.

ps. Deed dit vaker, en in de meeste gevallen zijn mijn bestanden toch op deze manier gered. Daarna heb ik die diskette natuurlijk weggegooid.

Ik heb de diskette lichtelijk geschud en de stap in prompt nog eens herhaald maar hij geeft helaas dezelfde melding.

Het type bestandssysteem is FAT --> kan ik daar niets mee doen, door bijv. mijn instellingen ergens te veranderen?

Het heeft niets met instellingen te maken. Blijkbaar is de nulde sector toch ernstig beschadigd. De Fat bevindt zich in die nulde sector, vauit die tabel (indexen) worden je bestanden benaderd, maar hij komt niet eens verder dan het allereerste karakter v.e. bestand te tonen.

Dennis.

Je hebt toch nog alles op je hd staan?

Dennis.

ps. En het komt zeker niet doordat je van rtf naar doc hebt geconverteerd. rtf is gewoon postscript en daar is niet zo bijzonders aan.

Ik heb het alleen op diskette opgeslagen. De bestanden staan wel nog bij de Onlangs Geopende Bestanden maar ook via daar lukt het niet.

Ik heb via zoeken de hele HD afgezocht maar ze staan er niet op, is er misschien toch ergens een map waar ze zouden kunnen staan..?

Geplaatst door Hurmes
De bestanden staan wel nog bij de Onlangs Geopende Bestanden maar ook via daar lukt het niet.
Ja, dat is alleen maar een history van windows.
Geplaatst door Hurmes

Ik heb via zoeken de hele HD afgezocht maar ze staan er niet op, is er misschien toch ergens een map waar ze zouden kunnen staan..?
Had je binnen Windows gedelete, dan was het nog onder Prullenbak te vinden, maar jammer dat dat niet het geval was.

Probeer eens een paar keren met dat schuifje v.d. diskkete te verschuiven, en dan weer chkdsk uitvoeren.

Dennis.

Geplaatst door Hurmes
Of moet ik het eens op een andere pc proberen..?
Bij die andere diskkettes lukt het toch?
Maar je kunt het altijd proberen.

Rechtsklik op het C-station en geef een rechtsklik, is je hd een fat32 of een ntfs? Ja, dit zou ook niet moeten uitmaken eigenlijk.

Dennis.

Het type bestandssyteem is FAT.
Fout bij het lezen van map

Heb zo'n melding vaak met chkdsk kunnen oplossen.
Misschien waren mijn diskettes niet zo erg beschadigd, waardoor chkdsk mijn bestanden toch nog heeft kunnen redden.

Dennis.

Die melding geeft hij telkens aan ja....maar niets aan te doen dus..

Nogmaals bedankt makker!

Erik.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan