Diskettestation werkt niet (meer) met XP (??)

• Onderwerp starter Onderwerp starter JB47
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

JB47

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2008
Hallo "helpers"!
Heb een aantal pagina's met problemen/vragen over diskettestations doorgelopen, maar kan het antwoord op mijn vraag gemist hebben. Dus misschien ten overvloede.....
Ik heb twee oude desktops die ik gebruik om een modelbaan aan te sturen. Daarin zit ook een Floppy A: 1,4Mb. Eigenlijk zou ik die af en toe willen gebruiken om iets tussen de beide uit te wisselen. De ene desktop draait DOS en heeft geen probleem, de andere loopt op windows XP SP3. Die laatste heb ik naar een andere kast verhuisd. Volgens mij alles goed aangesloten. Ook in de BIOS zie ik gewoon dit schijfstation staan. Maar ik kan vanui XP niet zien welke bestanden er op mijn floppy staan. Ik zie wel een folder, maar kan er niet in.
Ga ik naar een DOS box middels "run" en "command", dan kan ik met de oude dos commando's wel in de folder komen.

Hoe kan dit? En waarom kan ik niet gewoon vanuit XP in de folder komen?
Alvast bedankt voor de gouden tip!

Jaap

P.S. Onder device manager geen problemen, diskette station staat daar gewoon met een microsoft driver.

Windows XP is een hypermodern besturingssysteem. Downgrade naar Windows 2000. Misschien lukt dat.

Als je met het Copy commando in die DOS box de spullen naar een mapje op je C: schijf kunt kopiëren zou ik dat doen en dan proberen de diskette vanduit Windows XP te formatteren.
Als dat lukt kun je er met Windows waarschijnlijk wel weer in en die spullen er weer op zetten.

De ene desktop draait DOS en heeft geen probleem, de andere loopt op windows XP SP3. Die laatste heb ik naar een andere kast verhuisd. Volgens mij alles goed aangesloten.

Ok, het klinkt misschien een beetje gek naar de maatstaven van de hulpzoekenden op Helpmij.nl, maar ik heb zelf vier oude toren-computers in huis die als tafelpoot dienst doen, volledig operationeel onder XP verder, met diskette-station, een heeft er zelfs ook nog wegens terugwaartse compatibiliteit een 5.25" 1.2MB station B:, in geval iemand uit mijn studietijd een oud floppy op zolder terug heeft gevonden...

Voor een 1.44MB 3.5" diskette-station zijn naar mijn weten vier verschillende data-kabels beschikbaar: De rechte enkele, de dubbele met rechte voor B: maar deels, ja, hoe noem je dat, omgepoold voor A:, de enkele omgepoold, & dan nog een met connectoren voor 2x 3.5" & 2x 5.25", ook weer deels omgepoold voor de 3.5" 1.44 MB A:..

Ik weet dat als op bepaalde computers met bepaalde diskette-stations de verkeerde kabel word gebruikt, het station wel aanwezig lijkt, maar niet werkt.

Laatst bewerkt:
Wellicht is het een idee om beide computers te virtualiseren. Daarmee voorkom je problemen met zeer oude hardware.

Hallo allemaal,
Ten eerste (nav die kleine rode lettertjes onderaan...), het is een ASUS A7V moederboard met een AMD Athlon CPU 700Mhz en zoals genoemd draait hij op windows XP sp3.
N.a.v. alle adviezen heir een korte reactie:

Henk: hij heeft het voorheen gedaan, dus waarom downgraden (zou ook niet weten hoe, want ik ben niet ervaren)
Edmoor: dat is zeker een optie, maar ik heb meerdere floppy's geprobeerd, dus het ligt niet aan de floppy (of ik begrijp jouw advies verkeerd)
TheKnight: klinkt behoorlijk aannemelijk omdat het mogelijk is dat ik een andere connector kan hebben gebruikt (heb zo'n doosje met bewaarde spullen, je kent dat wel). Dat gaan we dus even proberen.......
MicMokum: ???????? zou niet weten hoe......wil alleen maar dat m'n diskette station het "gewoon" doet :-) En overigens weet ik dat anderen die ook zo'n digitaal aangestuurde modelbaan hebben, geprobeerd hebben alles in een PC onder te brengen met "virtual machie"................zonder succes. Als je/iemand geinteresseerd bent/is in hoe het werkt geef ik graag meer details over de opstelling etc. maar het komt erop neer dat de XP PC de DOS PC aanstuurt.
Pier: Weet niet wat de BPB is, maar ik ga jouw link lezen.

Meer suggesties welkom, allen bedankt in ieder geval voor de bijdragen!
Jaap

Mensen, bedankt!

Edmoor had gelijk en de link van Lange Pier bleek heel verhelderend!
Na opnieuw formatten van een diskette blijkt hij zowel in de XP PC als in de Dos PC volledig leesbaar. Geweldig!

Allen bedankt voor suggesties, tips en hulp!
Groeten,

Jaap

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan