diskkete station weg

Status
Niet open voor verdere reacties.

1marcel

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2002
geachte helmijers,
bij een kennis van me, is sinds kort haar a diskette station niet meer terug te vinden op haar comp, wel als ze herstel doet, is hij terug, maar bij opnieuw opstarten weer verdwenen.
Zal binnenkort langs gaan, om te kijken hoe ik haar kan helpen, ze werkt met windows 2000 en zelf heeft ze niet veel verstand van dit op te lossen.
Wat ik denk te doen, is ff checken naar spyware , virussen, en in apparaatbeheer snuffelen.
Nu ben ik geen expert .. dus elk idee is welkom , waar ik op moet letten.
bij voorbaat dank
Marcel

Hoi marcel, allereerst denk ik niet dat je hoef te scannen naar een virus, aangezien je al aangeeft dat ze een systeem herstel heeft gedaan, en dat ie na een reboot weer verdwijnt.
Ik denk dat je je connectoren even moet nakijken op het moederbord en ook je cmos even clearen.

Hoi SP,
Bedankt voor je antwoord, je zei iets van cmos clearen, hoe bedoel je dat? Zoals ik zei ben geen expert, zeker niet als ik de boel moet openschroeven. Heb je mischien een simpele uitleg hoe dat gaat?

groeten Marcel

Even een 'Cmos clearen' ben ik niet zomaar een voorstander van, want alle aangebrachte wijzigingen (door gebruiker of leverancier) worden ongedaan gemaakt. Om een simpel voorbeeld te noemen, de optie 'plug and pay aware OS' wordt op disabled gezet dat voor een softmodem meestal een reden om niet meer te werken en dan hebben we het nog niet over een waarschijnlijk beduidend lagere snelheid van de pc door allerlei tragere timings instellingen.

Probeer eerst eens in je apparaatbeheer het diskette station te verwijderen (op het moment dat die er dan wel is ;) ) Herstart daarna de pc en kijk of windows hem zelf opnieuw herkend.

Bedankt Maestro 12,

Dit is een idee, die ik kan uitvoeren. Cmos clearen ken ik niet, en zo te horen niet zonder risico,s.
Maar mocht er nog ideeen zijn dan hoor ik die graag.
Tot nu toe bedankt voor jullie antwoorden.

groeten Marcel

Sorry maestro, maar cmos clearen is niks anders dan een hardware reset van je bios.
En ik kan dan ook niet indenken welke veranderingen dat teweeg moet brengen met de fabrieks instellingen.
Compaq, dell, om er maar een paar te noemen, bij alle waar ik een cmos reset heb gedaan is het enigste wat ik moest doen, de tijd en datum aanpassen.
De optie plug and play is niks anders dan dat bepaalde onderdelen van je bios worden overgenomen door windows, soms heb ik het aan, dan weer uit, het heeft mij nooit problemen gegeven.
Tuurlijk je hebt wel wat kennis nodig, maar marcel geeft ook aan dat het geen software fout is gezien het feit dat het probleem al optreed na herstart van zijn zojuist aangebrachte systeem herstel.
Verder zeg je dat je je pc er door trager wordt?
Kun je me hier wat meer uitleg bij geven?

Ik heb het dus over:
-geheugentimings (cas/ras)
-eventueel een FSB frequency
-ge-disabled on-board spul (modem, geluidskaart, vga enz)
-IDE instellingen die weer op 'Auto' gaan staan (niet schadelijk, maar scheelt weer iets opstart tijd)

De optie plug and play is voor een softmodem juist belangrijk omdat die daardoor aangemeld wordt in windows (heb juist 2 uur geleden iemand nog met exact dat probleem geholpen)

Dus er zijn toch wel wat zaken die erdoor kunnen veranderen. De pc zal het ongetwijfeld nog doen na een cmos clear (natuurlijk want anders zou je hem na opbouwen nooit aan de praat krijgen) maar de pc zal toch niet helemaal meer optimaal draaien.

Ik zie niet in om aan de geheugentimings te komen, deze staan meestal al standaard goed, ook bij een cmos clear, tenzij je wilt overklokken.
Dat geld ook voor je FSB, aangezien dat die toch wordt bepaald door de FSB van je cpu.(als je voor stabiliteit gaat)
En het onboard spul, tja bij de ene moederbord staat ie uit en bij de andere staat ie aan.
Verder de ide is wel leuk, deze staat bij mij op auto, maar als ik dan uit de bios ga en weer in de bios komt, dan staan mijn dvdrom en brander mooi vermeld:p

Maar dan nog 1 ding?
Je zegt zelf dat de pc het doet na een cmos reset, maar dat ie niet meer optimaal draait.
Maar als jij een nieuwe moederbord aanschaft, zul je zien in de bios dat ie dezelfde instellingen heeft als waneer je een cmos reset doet.
Dus als hem bouwt met een nieuwe moederbord, waarvan de bios instellingen gereset zijn, dan loopt ie snel, maar waneer je daarna een cmos reset doet, dan loopt ie langzaam?
Dat is een beetje tegenstrijdig.

Geheugen timings staan meestal op 'auto by SPD' vaak wel een goede instelling, maar niet altijd de meest ideale, kunnen dus meestal sneller en dat is nog geen overklokken maar de goede instellingen gebruiken.
De FSB gaat met name bij moederborden met een AMD processor op 'standaard' (100mhz) staan terwijl dit voor de meeste tegenwoordig 133 mhz (266) is, dat leverd een merkbaar verschil op.
Inderdaad als alles op 'auto' staat worden al je IDE apparaten keurig netjes gevonden, maar met name een aantal cd-rom apparaten zijn soms zo 'langzaam' met zichzelf bekend maken, dat ze dan niet worden herkend door de bios.
En nee, een moederbord loopt niet 'snel' als je die nieuw opbouwt (de bijvoorbeeld al aan Quick POST), bovendien als dat zo zou zijn, waarom kom je dan in 80% van de biossen de drie opties, 'load fail safe', load standard' en 'load optimal (fast)' bios settings tegen? Als dat geen effect zou hebben hoeven ze die ook niet meer te bieden.
Dus tegenstrijdig?? Volgens mij niet.
Maar goed dat zijn slechts mijn ervaringen en daar gaat het hier niet om. De vragensteller heeft een onwillig diskette station, het enigste wat daar fout kan staan in de bios is de capaciteit, ik heb geen reden om aan te nemen dat de vragensteller deze zelf gewijzigd zou hebben in de bios. Na een systeemherstel doet het station het (dus oude stuurprogramma staat terug) maar na een herstart is het diskette station weer verdwenen, dus toch weer fout stuurprogramma geladen. Het lijkt mij hier dus een sofware fout die niets met de bios te maken heeft, immers anders zou een systeemherstel ook niet helpen.

Op het moment dat je je geheugen timings gaat aanpassen, is dat net als bv je fsb aanpassen, dat noemt men overklokken.
Je zegt zelf vaak een goede instelling, maar niet de ideale, het kan sneller.
Tuurlijk, je systeem kan altijd sneller, maar hoe je het ook draait het is overklokken, dus als je bv gewoon opstart in bv jumperfreemode en gewoon de standaard bios instellingen gebruikt, op welk punt is dat langzaam, en is dat zo erg dat je dan geen cmos reset kan doen?:confused:
Ik heb ook een amd, moederbord staat gewoon met standaard instellingen, en de fsb staat gewoon op 133mhz, simpelweg om de fsb van 266mhz van mijn amd xp2000.
Dus je hoeft helemaal niks te doen als je het systeem op auto laat, je moederbord pakt dan automatisch de beste instellingen.
Em als ik het goed begijp dat als marcel nooit in zijn bios heeft gezeten, hij dan geen zorgen hoeft te maken om zijn instellingen, daar ik absoluut weet dat zijn instellingen dan al zowieso op standaard staan.
Dus nogmaals wat maakt een cmos reset uit, behalve dat het ergens een mankement kan verhelpen.

verder met tegenstrijdig bedoelde ik wat je vermelde in deze:
De pc zal het ongetwijfeld nog doen na een cmos clear (natuurlijk want anders zou je hem na opbouwen nooit aan de praat krijgen) maar de pc zal toch niet helemaal meer optimaal draaien.

1: Je hebt een nieuw sbo, de instellingen daarin zijn hetzelfde als waneer je cmos clear doet.
2: dus de snelheid van je sbo met cmos clear is dan net zo snel als waneer je net een nieuwe sbo plaatst.

Wat mij vreemd overkomt, is dat je zegt dat als je een nieuwe sbo aanschaft die de standaard instellingen heeft, dat je sbo goed loopt.
Maar als je cmos reset doet, die dan wederom dezelfde instellingen weergeeft alsof je weer een nieuwe sbo heb, dat maakt je sbo langzaam????
Het was bovenstaande quote wat mij verwarde op basis van mijn eigen ervaring.

Na een systeemherstel doet het station het (dus oude stuurprogramma staat terug) maar na een herstart is het diskette station weer verdwenen, dus toch weer fout stuurprogramma geladen. Het lijkt mij hier dus een sofware fout die niets met de bios te maken heeft, immers anders zou een systeemherstel ook niet helpen.

Waarom een software fout.
Hij gebruikt een systeem herstel.
Hoewel ik het betwijfel dat dus zijn systeemherstel corrupt zou zijn.
Het enige is wat ik me nu kan indenken is dat hij geen volledige restore gebruikt.

Welk systeemherstel werd er dan gebruikt?
Laatst bekende configuratie soms?
(opstarten met F8)
Bij mijn weten, heeft Win2000 geen systeemherstel, zoals WinXP/ME dat wel hebben.:confused:

restore via hidden partition, of met een retore van cdom?

:rolleyes: Zucht, nog één keer.
Geheugen timings aanpassen is niet direct overklokken, er zijn namelijk legio moederborden die gewoon standaard op 3/3/3 draaien, datzelfde geldt voor je FSB ook hier zijn weer legio die na een reset op b.v. 100mhz staan, dit aanpassen naar de correcte waarden is geen overklokken. Niet alle systemen (biossen) kunnen alle instellingen op 'auto' zetten, verder kost het alles op 'auto' laten staan een fractie meer opstarttijd (maar dat is met de huidige pc's naturlijk nauwelijks merkbaar)
Een in de bios gedisablede videokaart/geluidskaart die weer 'aangaat' kan voor een probleem zorgen.
Iemand die een printer/scanner op de Parallele poort heeft staan kan dan ook bedrogen uitkomen, want bij 90% van de moederborden staat die poort niet op bi-derectioneel (ECP/EPP) terwijl de wat modernere printers/scanners wel nodig hebben.
Jouw conclusie dat je alles op auto kan laten staan geldt dan misschien voor jouw moederbord maar zeker niet voor alle moederborden.
Ook jouw conclusie dat dat Marcel nog nooit in zijn bios heeft gezeten en dat daar dus alles nog op 'standaard' staat vind ik ook niet juist, wie zegt ons dat de leverancier geen wijzigingen daarin heeft aangebracht?

Begrijp me goed, van mij mag Marcel z'n bios resetten, ik geef alleen mijn ervaringen weer (zoek eens hier op het forum naar bijvoorbeeld verkeerd staande FSB's).
Het lijkt mij voor hem ook makkelijker om eerst te beginnen met het verwijderen uit het apparaatbeheer.

En hier wil ik het bij laten.

:) :) :)
Ok ok ik wil het zelf verder ook niet uitbreiden.
Laten we eerlijk zijn dat het zeker in de catogerie computers zo`n topic heel lang kan door gaan:D
Ik wilde alleen mijn punt betreffende de cmos reset duidelijk maken, gewoon vanwege het feit dat niet alleen de ervaring die ik prive heb, maar ook tijdens mijn werk hiermee bijna dagelijks in aanmerking kwam en er nooit problemen mee had.

Verder nog een kleine aanvulling.
Ik zeg niet dat de cmos reset helpt, maar ik heb op mijn werk een soortgelijk geval meegemaakt.
Eeen printer werd niet herkend, de vorige technicus dacht dat de sbo defect was, wat ik ook deed, de printer liet zich niet zien, standaard instellingen bios werkte niet.
Ik deed een cmos reset, na herstart de printer wordt gevonden, waarom??? eerlijk gezegd, geen idee
:confused:

Iedergeval bedankt voor jullie antwoorden.
Zover als jullie zoeken, zal ik ff van afblijven, eerst maar de stapjes doen die al gezegd zijn, mocht ik er niet uit komen zal ik me zeker melden.

Groeten Marcel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan